تحریریه سیس نی نی
2 نظر

بهترین زمان برای بارداری

بهترین زمان برای بارداری

یکی از دغدغه‌های زنان برای بارداری، داشتن بارداری بی دردسر و کم ریسک است. بانوان باید بدانند انتخاب زمان مناسب برای بارداری نقش بسزایی در داشتن بارداری خوب و تولد کودک سالم دارد.

بهترین زمان برای بارداری

 
یکی از دغدغه‌های زنان برای بارداری، داشتن بارداری بی دردسر و کم ریسک است. بانوان باید بدانند انتخاب زمان مناسب برای بارداری نقش بسزایی در داشتن بارداری خوب و تولد کودک سالم دارد.

تامین ویتامین های مورد نیاز قبل از بارداری

زمان مناسب بارداری در درجه اول به توان بدنی مادر بستگی دارد. بدن مادر قبل از بارداری باید مورد بررسی قرار گیرد تا میزان ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری اندازه گیری شود. چنانچه میزان هر یک از ویتامین ها کمتر از حد مجاز باشد باید از طریق مصرف مکمل ها و تغذیه مناسب تامین شود.

مهمترین ویتامین های مورد نیاز برای بارداری عبارتند از:

اسیدفولیک برای بارداری

 اسیدفولیک در تولید و تقسیم سلول‌ها از جمله سلول‌های قرمز خونی نقش دارد. این ویتامین عمدتاً در سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج، حبوبات و مغزها وجود دارد. کمبود اسیدفولیک در زمان بارداری ممکن است باعث نقص لوله عصبی در جنین شود. نوزادان مبتلا به این بیماری ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند و یا تا آخر عمر ناتوان باشند. نقص لوله عصبی عمدتاً در 28 روز اول بارداری ایجاد می‌شود، زمانی که احتمال دارد مادر از بارداری خود بی‌اطلاع باشد. به همین دلیل مهم است که تمام زنان در سنین باروری به ویژه زنانی که قصد بارداری دارند اسیدفولیک کافی مصرف کنند. 

كلسیم برای بارداری

زنان باردار در طول روز به 1200 کالری کلسیم نیاز دارند، چنانچه در طول روز این میزان به بدن نرسد از ذخیره بدن و از استخوان‌بندی و دندان‌های مادر تامین می‎شود. بنابراین بهتر است قبل از بارداری  میزان کلسیم مورد نیاز بدن به درستی تامین شده و مادران از نظر سلامت بدن و استخوان مورد بررسی قرار گیرند در غیر این صورت به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

ویـتامیــن D برای بارداری

 ویتامین D، کمک به تعادل و جذب کلسیم می‌کند. مقدار روزانه IU 200 ویتامین D در بارداری و قبل آن توصیه می‌شود. مهم‌ترین نقش شناخته شده این ویتامین کمک به تعادل و جذب کلسیم است، اما اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که در رشد مغز و دستگاه ایمنی جنین و پیشگیری از بسیاری بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 و MS در سنین بعدی نیز نقش دارد.

آهن برای بارداری

میزان آهن مورد نیاز در دوران بارداری, حدود 27 میلی گرم است. زنان باردار برای قوی ماندن به آهن نیاز دارند و لازم است آهن بدن آنها قبل از بارداری و در حین بارداری تامین شود. در غیر این صورت احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و کمبود گلبولهای قرمز کودک وجود دارد. 

ویتامین A برای بارداری

ویتامین A برای رشد دستگاه‌های مختلف جنین مانند چشم، شش‌ها، استخوان‌ها و سیستم عصبی مرکزی لازم است. به علاوه این ویتامین به مقاومت در برابر عفونت‌ها نیز کمک می‌کند.
این ویتامین در منابع مختلف مانند؛ تخم مرغ، شیر و جگر وجود دارد. پیش‌ساز این ویتامین نیز در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. ذخایر ویتامین A مادر از پیش از بارداری به آسانی جوابگوی نیاز جنین است.

زمان مناسب برای اقدام برای عمل لقاح

 
انجام عمل لقاح در دوره تخمک گذاری پس از عادت ماهانه، نقش مهمی در مناسب بودن بستر رحم برای پرورش جنین دارد. دوره تخمک گذاری به زمانی گفته می‌شود که یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. به زمان آزاد شدن تخمک دوره باروری می‌گویند. برای داشتن بارداری سالم باید در زمان مناسب تخمک گذاری صورت گیرد. بهترین زمان برای بارداری آمیزش یک تا دو روز پیش از تخمک‌گذاری است. اسپرم‌ها غالبا تا 3 روز می‌توانند زنده بمانند، اما عمر تخمک  بیش از ۲۴ساعت نیست. 

نکاتی مهم که باید جهت آمادگی برای بارداری بدانیم


در صورت آمیزش در زمان تخمک گذاری احتمال داشتن بارداری سالم بسیار بالا است. بنابراین با تعیین زمان دقیق تخمک گذاری میتوانید به بارداری بیشتر امید داشته باشید. برای تعیین زمان تخمک گذاری باید در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی بدن خود شناخت بیشتری پیدا کنید.

 چگونگی تعیین زمان تخمک گذاری

برای افرادی که دوره عادت ماهانه آنها 28 روزه است غالبا 12 تا 16 روز بعد از آغاز عادت ماهانه بخصوص روز چهاردهم زمان تخمک گذاری آنها است. اما سنجش زمان بارداری از طریق تغییرات وضعیت بدنی بهترین روش است. مهمترین این تغییرات عبارتند از: 

- تغییر در ترشحات دهانه رحم

 بطور کلی ترشحات دهانه مانعی برای مقابله با عفونت ها است. اما زمانی که این ترشحات بیشتر شده و حالتی لیز و چسبنده به خود بگیرد نشان میدهد که میزان هورمون استروژن بیشتر شده و زمان تخمک گذاری است.

- احساس درد خفیف در ناحیه شکم

در برخی افراد یکی از نشانه های بارداری احساس درد خفیف یا تیر کشیدن در ناحیه شکم است. به این دردها میتل اشمرز گفته می‌شود که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‎کشد.

- بالا رفتن دمای بدن

غالبا 2 تا 3 روز بعد از زمان تخمک گذاری دمای بدن 0.5 تا 1 درجه افزایش پیدا می‌کند، شما می توانید با استفاده از یک دما سنج به راحتی دوره تخمک گذاری خود را پیدا کنید. به این منظور باید چند ماه دمای بدن را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید زمان تخمک گذاری را پیدا کنید.

- استفاده از تست های آماده تخمک گذاری 

غالبا قبل از زمان تخمک گذاری میزان LH تا حد بسیاری افزایش می‌یابد اندازه‌گیری آن از طریق ادرار به راحتی صورت می گیرد. کیت های تست آن در داروخانه موجود است و می‌تواند زمان تخمک گذاری را 12 تا 36 ساعت زودتر تعیین کند. در برخی موارد ممکن است جواب این تست ها کاذب باشد به همین منظور باید چند بار تکرار شود.

سن مادر و زمان باروری 

 
متخصصان معتقدند بهترین زمان برای بارداری پیش از 35 سالگی است بعد از 35 سالگی تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش یافته و احتمال بارداری کمتر می‌شود. 

بهترین زمان بارداری از نظر اسلام

در دین اسلام روایات متفاوتی در ارتباط با بهترین زمان بارداری گفته شده است مانند:
شب دوشنبه: که در پي آن فرزند حافظ کتاب خدا و راضي به آنچه خداوند برايش مقدر کرده است مي شود. 
شب سه شنبه: که در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزي او مي شود. 
شب پنج شنبه: که در پي آن حاکمي از حکما و با عالمي از علما خواهد شد.
روز پنج شنبه هنگام زوال : که در پي آن شيطان به او نزديک نخواهد شد تا پير گردد و سلامتي دين و دنيا روزي اش خواهد بود.
شب جمعه : که در پي آن بچه خطيب و سخنگو خواهد شد.
روز جمعه موقع عصر : که آن فرزند از دانايان مشهور خواهد شد.
شب جمعه بعد از نماز عشا : اميد است آن فرزند شبيه به والدين باشد.
این فقط برخی از توصیه های دینی در خصوص بهترین زمان بارداری است موارد مکروه و حرام بسیاری نیز وجود دارد که در این خصوص باید به کتابهای دینی مرتبط مراجعه شود.
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
والا با این اوضاع اقتصادی الان بهترین زمان برای بچه نداریه :)))))
merc az etela resaniye khubetun
دیدگاهتان را بنویسید
2 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.