تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداري شکم نسبت به دیگر هفته ها بزرگ تر خواهد شد. زیرا که جنین در حال رشد کردن است

در هفته دهم بارداري شکم نسبت به دیگر هفته ها بزرگ تر خواهد شد. زیرا که جنین در حال رشد کردن است و مدام در حال حرکت است. اما به اندازه ای نیست که مادر را اذیت کند. در هفته دهم بارداری تست هایی صورت می گیرد و آزمایش های غربالگری انجام می شود. همچنین در این هفته مشخص می شود که شما دوقلو زایمان می کنید یا خیر. در این مطلب می خواهیم شما را با هفته دهم بارداری آشنا کنیم و بهتر است به برخی از نکاتی که در این هفته باید رعایت شود توجه داشته باشید.

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداري اندازه رحم مادر دوبرابر می شود. اندازه رحم به طور طبیعی به اندازه یک گلابی است که بعد از بارداری در هفته دهم به اندازه یک گریپ فروت می شود. به همین دلیل اندازه شکم کمی بزرگ تر از حالت قبل می شود. مادر باردار در هفته دهم حدود یک الی دو کیلوگرم وزن اضافه می کند. در این هفته نیز مادر باردار حالت تهوع دارد و لثه های مادر دچار خونریزی می شود. که برای جلوگیری از این خونریزی باید هر روز دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداري تقریبا همه اندام های جنین تشکیل شده است و جنین شبیه به انسان است. در این هفته غضروف های سر تبدیل به استخوان می شوند. اما هنوز هم نرم هستند. چشم جنین باز است و پلک ها به هم متصل شده هستند.  انگشتان دست ها و پا ها در این هفته دیگر شبیه به اردک نیست و پره هایی که روی انگشتان وجود داشت از بین رفته است و انگشتان از هم جدا شده اند و ناخن ها در حال رشد می باشند. در هفته دهم بارداری همچنین موهای جنین مانند یک کرک است و پاها درازتر شده و بیشتر در حال تکان خوردن است.

هفته دهم حاملگی

علائم هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری علائمی به وجود می آید. که ما در این مطلب شما را با برخی از علائم هفته دهم بارداری آشنا خواهیم کرد.

  • حالت تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • ویار
  • نفخ و باد شکم
  • یبوست
  • سوزش سر دل

تغذیه درهفته دهم بارداری

تغذیه در بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد. در هفته دهم حاملگی پزشکان توصیه می کنند که رژیم غذایی دارای پروتئین داشته باشید. ماهی یکی از مهم ترین مواد غذایی است که پروتئین زیادی دارد. اما باید از مصرف برخی از ماهی ها که جیوه دارند خودداری کنید. همچنین هرگز ماهی خام نخورید. بهتر است در هفته دهم بارداری نیز آب فراوانی مصرف کنید. از جمله میوه هایی که آب فراوان دارند طالبی، هندوانه، خربزه می باشد. که مصرف این میوه ها بیشتر توصیه شده است. پزشکان ایرانی همچنین توصیه می کنند که مادران باردار از خوردن چربی ها و شیر غیر پاستوریزه و نوشابه و شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنند.

هفته دهم بارداری

کارهای مهم در هفته دهم بارداری

  • به دلیل اینکه در هفته دهم بارداری سایز کمر و سینه ها تغییر می کنند، باید به فکر خرید لباس زیر باشید.
  • مصرف کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • دست ها را مرتب تمیز نگه دارید. تا از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری شود.
  • برای درمان یبوست و مشکلات گوارشی، برخی از درمان های طب سنتی را امتحان کنید.
  • صبح ها ناشتا دو لیوان آب خنک میل کنید.
  • برای درمان یبوست از مصرف برخی از داروها خودداری کنید. زیرا که موجب سقط جنین می شود.

سونوگرافی هفته دهم بارداری

در هفته دهم حاملگی اندام های جنین به طور کامل تشکیل شده است و دست ها و پاهای او قابل دیدن است. در واقع جنین شبیه به انسان است و نمای کامل آن را می توانید در سونوگرافی مشاهده کنید. در این هفته از بارداری مایعی به نام مایع آمنیوتیک مانند یک محافظ عمل می کند و نیرویی که از خارج به شکم مادر  وارد می شود را حفظ می کند.

سونوگرافی در هفته دهم بارداری

توصیه‌ های مذهبی هفته دهم بارداری

در هفته دهم حاملگی قبل از نماز خواندن بهتر است دستان خود را روی شکم قرار دهید و صلوات کبیره بخوانید. بهتر است همسرتان دستش را روی پهلوی راست شما قرار دهد و سوره قدر را 7 بار بخواند.  بهتر است این کار را هر ماه  تکرار کنید. در هفته دهم بارداری سوره یس را به مدت 40 روز بخوانید و به انار فوت کنید و سپس آن را بخورید.

سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری، جفت در بدن شما تشکیل می شود، ارگانی که زندگی جنین شما را پشتیبانی می کند، و فشار خون و سطح قند خون شما کاهش می یابد، در حالی که افزایش قابل توجهی در سطح هورمون ها و میزان متابولیسم جنین شما وجود دارد.

هفته دهم بارداری و محافظت از مادر

در این دوره از بارداری محافظت از خود بسیار مهم است. در سه ماهه اول بارداری، رشد و نمو جنین بسیار مهم و سرنوشت ساز است، بنابراین شما باید از همه داروها و انواع فعالیت های شدید پرهیز کنید، بنابراین باید از رنگ آمیزی مو خودداری کنید، زیرا ممکن است ماده شیمیایی از طریق پوست سر وارد بدن شما شود.

آنچه هفته دهم بارداری را متمایز می کند

کودک شما اکنون حدود 3.6 سانتی متر طول و حدود 4 گرم وزن دارد. در هفته دهم بارداری کودک شما شایسته تبریک است، زیرا مرحله اولیه جنین خود را به پایان رسانده است. سر او بلند شده و تمام بدن او اکنون رشد یافته است. گوش ها بسیار برجسته هستند و سایر اندام های جدید مانند کبد، طحال و کیسه صفرا شروع به ظهور می کنند.

اکنون، وقتی عضلات در بدن او ظاهر می شوند، جنین شما قادر به انجام برخی حرکات کوچک است اگرچه بعضی اوقات آنها را احساس نمی کنید، حداقل تا دو ماه آینده.

قلب جنین در هفته 10 بارداری

حالا ممکن است برای شما خیلی زود باشد که آن را احساس کنید، اما شنیدن آن خیلی زود نیست. قلب جنین شما به خوبی رشد کرده است و اکنون می توانید ضربان قلب آن را با داپلر بشنوید - اسکن اولتراسوند که صداهای قلب جنین را تقویت می کند.

در حین سونوگرافی اگر پزشک موفق به یافتن و شنیدن ضربان قلب جنین نشد عصبی نشوید زیرا ممکن است با خجالتی در گوشه رحم یا در موقعیتی پنهان شده باشد که تشخیص ضربان قلب را دشوار می کند.

معاینات هفته دهم بارداری

بین هفته دهم تا چهاردهم بارداری، باید یک آزمایش شفافیت گردن انجام شود - یک معاینه سونوگرافی که هدف آن شناسایی زنان در معرض خطر بچه دار شدن از جمله اختلالات کروموزومی، مانند سندرم داون، نقص قلب و سایر موارد است.

در طول آزمایش شفافیت بینی، اندازه جنین اندازه گیری می شود و ضخامت ناحیه شفاف توسط امواج صوتی در ناحیه خلفی جنین که مایع لنفاوی گردن در آن قرار دارد، اندازه گیری می شود. با استفاده از این داده ها، از جمله سن زن، احتمال اینکه جنین ناقل تعدادی از نقایص کروموزومی باشد که با سیستم عصبی مرتبط هستند محاسبه می شود.

در مورد مصرف هر یک از داروها باید با پزشک خود مشورت کنید. در این دوره، زمانی که رشد و نمو جنین بسیار مهم است، پرهیز از سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و البته انواع داروها بسیار مهم است.

همچنین به دلیل وجود ویروس توکسوپلاسما که بارداری را در معرض خطر قرار می دهد، باید از تماس با حیوانات خودداری کنید یا حداقل اقدامات ایمنی را انجام دهید، برای اینکه به بیماری مبتلا نشوید، نباید به کودکان و بیماران نزدیک شوید.

نتیجه گیری

هفته دهم بارداری زمان حساسی برای رشد جنین است و باید مادر باردار بیشتر مراقب خود و جنین باشد. تا دچار مشکل نشود. بهتر است در هفته دهم بارداری برخی از ورزش هایی مانند یوگا و پیاده روی را انجام دهید. همچنین اگر در هفته دهم بارداری مشکوک به عفونت ادراری شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

هفته نهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.