تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته بیست و یکم بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

در هفته بیست و یکم نیمی از دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید و به زودی جنسیت کودکتان مشخص خواهد شد. در این

در هفته بیست و یکم نیمی از دوران بارداری را پشت سر گذاشته اید و به زودی جنسیت کودکتان مشخص خواهد شد. در این روزها هنوز جنین فضای زیادی برای حرکت در رحم دارد و به همین دلیل حرکاتش را چندان حس نخواهید کرد. 

وضعیت کودک در هفته بیست و یک بارداری 

در هفته بیست و یک بارداری قد جنین شما 27.1 سانتی متر است و تنها 360 گرم وزن دارد؛ حدودا به اندازه یک موز است. جنین در این هفته ابرو پلک هایش کاملا مشخص است. خبر خوب این است که گلبول های سفید جنین در حال رشد هستند و می توانند در برابر عفونت مقاومت نشان دهند. زبان کودک نیز کاملا رشد کرده است. در هفته بیست و یک بارداری سیستم گوارش جنین به سرعت در حال تکامل است و حتی او مایع آمینون داخل رحم را می بلعد.


توصیه های هفته به هفته دوران بارداری

در معده آب و قند موجود در مایع توسط اسید معده جذب می شود و مواد زائد از سیستم روده وی دفع می شود. تولید خون نیز در این هفته توسط مغز و استخوان کودک انجام می شود. دست و پاها در این هفته به راحتی تکان می خورد زیرا فضای زیادی برای حرکت وجود دارد. کودک شما صداها را به وضوح می شنود و بهتر است او را با شنیدن موسیقی و حرف های امید بخش خوش حال نمایید. 

وضعیت مادر در هفته بیست و یک بارداری

شما به عنوان مادری که در هفته بیست و یک بارداری هستید می توانید نهایتا 5.5 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید. دقت کنید بیشتر از این میزان برای شما و کودکتان مناسب نیست. در این هفته به آهستگی خط کمر مادر محو خواهد شد. ممکن است سایر اعضای بدن نیز متورم شوند دلیل این امر بزرگ شدن رحم است. از آنجایی که دردهای روزها اول بارداری کمتر شده است می توانید استراحت بیشتری داشته باشید.

اگر در طول روز در پاهایتان احساس درد داشتید می توانید از جوراب های واریس استفاده کنید. دلیل این دردها بزرگ شدن سیاهرگ های بدن شما است. می توانید با پیاده روی سریع در طول روز این دردها را کنترل کنید. یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای مادران باردار عدم کنترل ادرار است. ممکن است در زمان عطسه کردن، خندیدن و یا سرفه کردن کنترل ادرارتان را از دست دهید. یکی از روش هایی که این مشکل را بهبود می بخشد انجام نرمش های مخصوص است. اما در صورتی که لباس زیر شما مرتبا خیس است بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید تا مبادا کیسه آبتان پاره شده باشد.

مراقبت های هفته بیست و یک بارداری

بهتر است در هفته بیست و یک بارداری به تغذیه خود رسیدگی کنید. خوردن ویتامین ها، قرص آهن و کلسیم که پزشک تجویز نموده است را به تاخیر نیاندازید. با خوردن ماست و شیر کمک زیادی به خود و جنین خواهید کرد. البته می توانید از بادام زمینی نیز استفاده کنید. بادام زمینی سرشار ویتامین E است. این ماده غذایی به واسطه‌ی فولات چربی های تک اشباع برای سلامت قلب مفید است. سعی کنید از خوردن چربی پرهیز نکنید. چربی ها باعث رشد مغز و سیستم عصبی جنین خواهند شد. بد نیست از روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن کنجد زیاد استفاده کنید تا علاوه بر حفظ وزن خود به سلامت جنین نیز کمک کنید.

بهتر است از آبمیوه های طبیعی و بدون شکر استفاده کنید تا بتوانید انرژی از دست رفته خود را به دست بیاورید. بهتر است در دوران بارداری با انجام ورزش های سبکی مانند یوگا خود را برای زایمان راحت تر آماده کنید. البته دقت کنید که در زمان ورزش آب زیادی از دست ندهید و اگر تعرق داشتید با مصرف آب کافی آن را جبران نمایید. برای درد پاهایتان از کمپرس آب سرد  استفاده کنید و محیط را خنک نگه دارید.

مشکلاتی که در هفته بیست و یک بارداری خوهید داشت

از مشکلاتی که در هفته بیست و یک بارداری برای مادر پیش می آید می توان به موارد زیر اشاره داشت؛

تورم پا

وزن شما افزایش یافته است و مقدار بیشتری خون و مایعات در رگ های شما وجود دارد و همین دلیل تورم پاهایتان است.

احساس خارش

پوست به دلیل افزایش وزن کشیده می شود و همین باعث خشکی و نازک شدن آن می شود. خشکی ایجاد شده در پوست باعث می شود احساس خارش داشته باشید. با مشورت پزشک از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید تا علاوه بر تسکین خارش پوستتان انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

افزایش چربی پوست

در حالی که بعضی از مادران باردار خارش و خشکی پوست را تجربه می کنند بعضی دیگر در صورت خود چربی بیشتری دارند تا جایی که تبدیل به آکنه می شود. باید سعی کنید صورتتان را با صابون های مخصوص شستشو دهید و از لوازم آرایشی مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

یبوست

به مرور که رحم بزرگتر می شود فشار بیشتری به روده ها می آید و در صورت عدم رعایت رژیم غذایی پر فیبر ممکن است دچار یبوست شوید. سعی کنید از غلات و سبزیجات بیشتر استفاده کنید تا روده ها عملکرد مناسبی داشته باشند.

واریس

قبلا هم گفتیم که با افزایش سایز رحم سیاهرگ ها بزرگتر می شوند و همین باعث ایجاد واریس می شود. می توانید با پیاده روی و استفاده از جوراب مخصوص واریس، آن را کنترل کنید.

 

هفته بیستم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.