تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری

ورود به هفته بیست و پنجم بارداری، نویدبخش این است که شما بخش اولیه بارداری را پشت سر گذاشته اید. این هفته نیز با

ورود به هفته بیست و پنجم بارداری، نویدبخش این است که شما بخش اولیه بارداری را پشت سر گذاشته اید. این هفته نیز با تغییرات خاص خودش همراه است در نتیجه  مراقبت های ویژه ای را می طلبد. با توجه به تغییراتی که مادر و جنین در این هفته، متوجه خود می کند، در نتیجه مادران عزیز باید با رعایت نکات ایمنی و تغذیه سالم، علاوه بر مراقبت از خودشان، مراقبت از جنین را به صورت جدی تری مد نظر داشته باشند. با آموزش های مناسبی که در این مقاله آمده است، می توانید هفته بیست و پنجم بارداری خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

تغییرات جنین در هفته بیست و پنجم چگونه است؟

در این هفته استخوان هایی که در هفته های گذشته تشکیل شده، استحکام بیشتری پیدا می کند و چربی مورد نیاز در زیر پوست نیز تشکیل می شود همچنین تشکیل ریه و عروق خونی نیز کامل می شود. اتفاق خوب این است که قدش به 13 و نیم اینچ و به وزنی معادل 1و نیم پوند می رسد، سوراخ بینی جنین باز می شود و شما قادر به مشاهده موهای او نیز خواهید بود. جنین به یک قدرت نسبی انعطافی دست پیدا   می کند و می تواند دست هایش را مشت و هم به اطرافش حرکت دهد. 

بارداری در هفته بیست و پنجم با چه علائمی همراه است؟

هر هفته بارداری ویژگی های منحصر به فردی دارد. مادر در هر کدام از هفته ها، علائم متفاوتی را تجربه می کند. هفته بیست و پنجم بارداری نیز همراه با علائم متفاوتی نسبت به هفته های پیش از آن است. 

این هفته با علائمی نظیر افزایش وزن، شدت میزان خروپف، احساس گرفتگی غشایِ مخاط در بینی، ایجاد سیاتیک با توجه به بزرگ شدن رحم و افزایش فشار به منطقه لگن، بزرگ شدن سینه ها، احساس درد و فشردگی در ناحیه پا، اختلال در خواب، احساس سردرد، متورم شدن برخی عضلات بدن و فراموشی موقتی نمایان می شود. برای کاهش میزان ناراحتی بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  1. بیشتر از گذشته پیاه روی را در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  2. در هنگام احساس درد، از کیسه آب گرم و یا کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. از خم شدن بیش از حد بپرهیزید.
  4. از بلند کردن و جابجایی وسایل و اجسام سنگین خودداری کنید.
  5. در هنگام بروز سرگیجه و سردردهای مستمر موضوع را حتماً با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
  6. از آنجا که احتمال افتادن در این هفته ها بالا می رود، احتیاط و دقت خود را در هنگام نشست  و برخواست و راه رفتن افزایش دهید.

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری چگونه باشد؟

چگونگی تغذیه شما بسیار مهم است و باید به انتخاب کوچکترین نوع خوراکی مصرفی خود نیز توجه کنید. میوه، سبزی، خشکبار را در برنامه غذایی خود بگنجانید. طبق سفارش پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف شلغم به دلیل خاصیتی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فیبر، کلسیم، فسفر و ویتامین های A،B،C از جمله مواد غنی حاوی شلغم است. ضمن اینکه شربت شلغم در دوره بارداری به رشد کودک، استحکام استخوان هایش و مقاومت در برابر بیماری ها کمک می کند.

مراقبت های هفته بیست و پنجم بارداری چیست؟

  • در کلاس های آموزشی بارداری شرکت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص هفته های متفاوت بارداری کسب نمایید و واکنش های بهتری را در مواقع ضروری انجام دهید.
  • انجام تست غربالگری گلوکز را در برنامه داشته باشید تا بتوانید میزان قند خود و نوزادتان را کنترل کنید.
  • ماساژ بارداری را فراموش نکنید. با توجه به انقباض ماهیچه های بدن شما، ماساژ بارداری به بهبود عملکرد بدن و شل شدن ماهیچه های شما کمک می کند.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید و همیشه و همه جا بطری آب به همراه داشته باشید.
  • با توجه به بزرگ شدن شکم و بروز مشکلاتی در تنفس بهتر است به سمت پهلوی چپ بخوابید این عمل به آزادی جریان خون در درون رگ ها کمک می کند.
  • از حضور در فضای سبز مثل پارک و باغ غافل نشوید. این فضاها به شما اکسیژن کافی را وارد ریه های شما می کند اما چنانچه در مناطق پر رفت و آمد و آلوده هستید، حضور شما باعث بروز مشکلات تنفسی خواهد شد پس در هنگام آلودگی منزل را ترک نکنید. 
  • بدن شما در هفته بیست و پنجم بارداری به تحرک و ورزش نیاز دارد اما در خصوص نوع ورزش با پزشک خود مشورت کنید. 
  • کلسیم در شکل گیری و استحکام استخوان ها نقش مهمی دارد، در نتیجه مصرف کلسیم خود را افزایش دهید تا به استحکام استخوان های جنین کمک کند.
  • سعی کنید تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید. نگرانی و استرس برای نوزاد شما مضر است.
  • تناسب اندام خود را حفظ کنید و از پرخوری بپرهیزید.
  • توصیه و مشاوره های پزشکی را لحظه به لحظه انجام دهید.

 

هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.