تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته ی بیست و هفتم بارداری برآمدگی شکم کاملا آشکار است. در این هفته جنین شروع به تکان خوردن در شکم مادر می کند

در هفته ی بیست و هفتم بارداری برآمدگی شکم کاملا آشکار است. در این هفته جنین شروع به تکان خوردن در شکم مادر می کند و مادران به راحتی حرکات جنین را متوجه خواهند شد. حرکات و تکان های جنین در هفته ی بیست و هفتم گاهی اوقات آرام و گاهی اوقات فعال تر می باشد که به دلایل مشغله های روزمره ممکن است مادران متوجه این حرکات نشوند.

قسمت فوقانی رحم در هفته ی بیست و هفتم نزدیک قفسه ی سینه شماست و به همین دلیل  ممکن است دچار نفس تنگی شوید. کودک در این هفته در حال پر کردن فضای رحم می باشد. در این هفته او حدودا دارای وزن ۹۰۰ گرمی می باشد و شبیه چیزی است که در هنگام تولد می توانید ببینید. تنها تفاوتی که با زمانی که به دنیا می آید دارد این است که کمی لاغر تر از آن موقع می باشد. البته سیستم ایمنی، ریه ها و کبد جنین شما هنوز هم نیاز به تکامل و رشد دارند. ریه های کودک شما اکنون به طور کامل رشد نیافته است به همین دلیل اگر به صورت ناخود آگاه زود تر و یا نارس به دنیا می آید با كمك دستگاه ريه، قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد.

در هفته بیست و هفتم بارداری، مغز جنین با سرعت بیشتری رشد کرده و بافت های اطراف مغز را به وجود می آورد. جنین در هفته‌ی بیست و هفتم توانایی باز و بسته کردن چشمان خود را دارد و در زمان ها‌ی مشخصی می خوابد و بیدار می شود. همچنین جنین درون شکم شما در این هفته توانایی مکیدن انگشت خود را دارد. گاهی اوقات جنین در هفته بیست و هفتم  بارداری دچار سکسکه  می شود که جای هیچ نگرانی برای پدران و مادران وجود ندارد و این امری طبیعی می باشد.

عوارض شایع بارداری در هفتۀ بیست و هفتم

در هفته ی بیست و هفتم بارداری ممکن است متوجه بازگشت برخی از علائم اوایل بارداری شوید. رایج ترین عوارض در هفته بیست و هفتم بارداردی  شامل موارد زیر می باشد:

  • کمردرد
  • یبوست
  • سوزش معده
  • ترشح پستان
  • خستگی
  • ورم پاها
  • گرفتگی عضلات پا
  • انقباضات بدون درد رحم

خود مراقبتی طی هفتۀ بیست و هفتم

خود مراقبتی طی هفتۀ بیست و هفتم

به احتمال خیلی زیاد هیجانات مادر در هفته ی بیست و هفتم بارداری بسیار بالا است. سطح بالای انرژی در مادران ممکن است آن ها را برای تلاش زیاد روزمره تحریک کند. اما مادران حتما باید به این موضوع آگاهی کاملی داشته باشند که بدنشان به دلیل اینکه در حال سازگاری با بزرگ شدن جنین می باشد، خستگی ها و تلاش بیش از حد ممکن است انرژیش را تلف کند و بدن مادر انرژی لازم را برای رشد مناسب و سالم کودکش نداشته باشد. بنابراین بهتر است در هفته ی بیست و هفتم بارداری به استراحت کردن خود اهمیت دهید تا به پیشگیری از خستگی کمک کنید. 

علاوه بر این موضوع مادران باید به تغذیه ی خود اهمیت دهند و سعی کنند از سبزیجات و میوه های تازه به خصوص ویتامین C بیشتر استفاده کنند زیرا مصرف این ویتامین باعث رفع خستگی می شود همچنین  خوردن غذاهای سرشار از فیبر و مایعات نیز در بهبود یبوست مؤثر است.

نکاتی که در هفته بیست و هفتم بارداری باید رعایت شوند:

  • ایستادن های طولانی مدت باعث تورم پا و گرفتگی عضلات شما می شود بنابراین بهتر است به مدت طولانی سر پا نایستید.
  • با مشورت با پزشک خود می توانید روزانه و به طور مرتب حرکات ورزشی انجام داده و پیاده روی کنید. پیاده روی خوب و مناسب می تواند به تقویت عضلات کمر کمک کند.
  • رعایت بهداشت توسط مادران در هفته ی بیست و هفتم بارداری یکی از موارد مهم است که این کار از انتقال عفونت به جنین جلوگیری می‌کند.
  • استرس خود را در این دوران کنترل کنید و از روش‌های آرام‌بخش برای کاهش استرس خود کمک بگیرید.

هفته ی بیست و هفتم باردار

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و هفتم

 لازم است که طی هفته بیست و هفتم بارداری آزمایش غربالگری دیابت را انجام بدهید و همچنین اگر واکسن کزازتان را نزده‌اید با مشورت پزشک یا ماما می توانید از این واکسن استفاده کنید.تمام مادران باردار در هفته بیست و هفتم یک آزمایش غربالگری را به جهت بررسی دیابت بارداری انجام می دهند. در این آزمایش که نام دیگر آن چالش خون می باشد، میزان قند خون مادر، یک ساعت پس از نوشیدن یک محلول حاوی مقدار مشخصی گلوکز خوراکی اندازه‌گیری می‌شود.

باید ها و نباید های هفته ی بیست و هفتم بارداری

باید ها و نباید های هفته ی بیست و هفتم بارداری

  • در صورت شاغل بودن باید به فکر مرخصی زایمان باشید و زود تر دست به کار شوید.
  • مصرف بیش از حد قند و نمک به ضرر شماست و باید به جداز آن خودداری کنید؛ در اثر مراعات نکردن و پرهیز نکردن به دیابت حاملگی دچار می شوید.
  • سعی کنید به جای استفاده از کافئین از چای سبز استفاده کنید. مصرف بیش از حد کافئین باعث از دست رفتن آب بدن خواهد شد. 
  • با تلاش زیاد و انجام کارهای زیاد روزمره به خودتان فشار نیاورید؛ در ماه‌های پایانی بارداری، با بزرگتر شدن کودک، وزن شما هم بالا می‌رود و ممکن است هنگام فعالیت دچار حادثه یا صدمه شوید.

 

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و هشتم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.