تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

با گذشت هر یک هفته از بارداری بدن دچار تغییر و تحولاتی بزرگی می شود و در این میان جنین داخل شکم‌تان نیز بزرگتر

با گذشت هر یک هفته از بارداری بدن دچار تغییر و تحولاتی بزرگی می شود و در این میان جنین داخل شکم‌تان نیز بزرگتر می شود و به زمان زایمان تان نزدیکتر می شوید. هنگامی به که هفته‌ی سی و دوم از بارداری قدم می گذارید ممکن است دچار اضطراب و استرس شوید، این استرس ها در نتیجه ی تغییر و افزایش میزان هورمون های بدنتان اتفاق می افتد که می توانید با سرگرم کردن خودتان بر آنها غلبه کنید. اما گذشته از این مورد تغییرات دیگری نیز در بدن شما و جنین تان در حال انجام است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

وضعیت جسمانی جنین در هفته ی سی و دوم بارداری

در هفته ی سی و دوم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی داشته و قد او نیز همانند وزنش رو به رشد خواهد بود. در این هفته احتمالاً وزن او در حدود 1702 گرم خواهد بود و دارای قدی معادل 42-43 سانتی‌متر می باشد. در این هفته و هفته های آینده رفته رفته بر ضخامت پوست او افزوده خواهد شد که این امر به نوبه ی خود از نفوذ میکروب و عوامل بیماری زا به داخل پوست او جلوگیری می کند. ناخن های انگشتان پا و دست جنین به صورت کامل رشد کرده و استخوان های بدن او شروع به سخت شدن خواهد نمود، فقط استخوان جمجمه ی او نرم باقی می ماند که برای حفظ سلامتی او الزامی است.

جنین در هفته ی سی و دوم بارداری موهای زیادتر داشته و فقط در بعضی نقاط موها به صورت کرک هستند. علاوه بر همه ی این موارد، جنین در هفته ی سی و دوم بارداری دوره ی مشخصی از خواب و بیداری خواهد داشت و ضربان قلبش نسبت به هفته های قبلی کمی کندتر خواهد شد. به دلیل این که در این هفته شش های او تکمیل شده اند قادر است بیرون از رحم مادر نیز زنده بماند.

وضعیت جسمانی مادر در هفته ی سی و دوم بارداری

در هفته ی سی و دوم از بارداری به دلیل این که جنین بزرگتر از قبل شده است علاوه بر فشار به سمت پایین، به سمت دیافراگم نیز فشار وارد می کند. در این حالت ممکن است مادر بیشتر دچار سوزش معده شود و یا در برخی مواقع به تنگی نفس مبتلا شود. با بزرگتر شدن جنین، شکم شما نیز بزرگتر شده و در نتیجه ی آن ماهیچه های شکمی کشیده می شوند که این امر موجب ایجاد خارش و درد در این ناحیه می شود. 

از دیگر علایم هفته ی سی و دوم بارداری در مادران می توان به ایجاد جوش و یا تغییر در رنگ پوست اطراف سینه اشاره کرد که همه ی این ها در اثر نزدیک شدن به زمان زایمان رخ داده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. تورم انگشتان و پاها بیشتر شده و ممکن است مادر دچار یبوست شود. تکرر ادرار در مادران همچنین ادامه خواهد داشت و در قسمت هایی از بدن نظیر باسن، پاها و عضلا شکمی ممکن است دچار گرفتگی شوند. فشار خون بالا، خستگی و تغییر در تمایلات جنسی از دیگر نشانه های این هفته از بارداری می باشند.

تغذیه در هفته سی و دوم بارداری

در هفته ی سی و دوم بارداری همان گونه که گفته شد به دلیل بزرگتر شدن جنین، رحم نیز حجیم تر شده و بر معده فشار وارد می کند. این فشار وارده ممکن است بر تمایل مادران به غذا خوردن اثر گذاشته و اشتهای آنها را کاهش دهد. اما مادران باید در هر وعده غذای کمتری خورده ولی تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند که این امر در جلوگیری از تنگی نفس نیز به آنها کمک خواهد کرد. در این دوران مادران به میزان مشخصی از پروتئین نیاز دارند که آن را باید از طریق مصرف گوشت قرمز فراهم کنند. اما در صورتی که مادر تمایلی به خوردن گوشت قرمز نداشته باشد می تواند از شیر و پنیر و ماست کم چرب نیز استفاده نماید و یا تخم مرغ و کره‌ی بادام زمینی مصرف کند. در ضمن در طول بارداری همه ی گروه های پنجگانه مواد غذایی می توانند هم در رشد و نمو جنین و هم سلامت مادران نقش مهمی داشته باشند، این گروه ها شامل حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و پروتئین می باشند.

ورزش کردن در هفته سی و دوم بارداری

ورزش کردن از همان ابتدای بارداری برای مادران مفید است البته این نوع ورزش ها و مدت زمان آنها باید تحت نظر پزشک تنظیم شود. در هفته ی سی و دوم بارداری نیز ورزش کردن تاثیر بسزایی بر مادران داشته و آنها را برای داشتن زایمانی آسان آماده می کند. ورزش کردن در این دوره موجب می شود قلب و ریه های مادر کارکردی قوی تر داشته باشند. مادران باردار به هنگام خوابیدن نیز باید پاهای خود را بالاتر از بدن شان قرار دهند تا خوابی راحت داشته باشند.

 

هفته سی و یکم بارداری هفته سی و سوم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.