تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

زنان در هفته سی و ششم بارداری نباید وسایلی که سنگین هستند را بلند کنند، زیرا سلامتی مادر و جنین را به خطر خواهد

زنان در هفته سی و ششم بارداری نباید وسایلی که سنگین هستند را بلند کنند، زیرا سلامتی مادر و جنین را به خطر خواهد انداخت. زیاد کار کردن در این هفته توصیه نمی‌شود.

در هفته سی و ششم بارداری بدن مادر چگونه است؟

در هفته سی و ششم بارداری بدن مادر چگونه است؟

در هفته سی و ششم بارداری، همان‌طور که کودک رشد می‌کند و فضای اندام‌های داخلی تنگ‌تر می‌شود احتمال دارد که مادر نسبت به هفته‌های قبل اشتهای کمتری داشته باشد و به غذا خوردن تمایل نداشته باشد، در این صورت مصرف غذاهای کم و سبک با وعده‌های بیشتر بهتر است. مادر معمولاً در هفته سی و ششم بارداری، هنگام خوابیدن در ناحیه باسن و پا احساس درد می‌کند با قرار دادن یک بالشت در بین پاها تا حدی این درد بهبود خواهد یافت.

مادر در این هفته احساس سبکی می‌کند، زیرا سر جنین در حال قرار گرفتن قسمت پایین رحم است و او فشاری که سر جنین در قسمت پایین‌تر رحم وارد می‌کند را در ناحیه لگن خود احساس خواهد کرد و همچنین قرار گرفتن جنین در داخل کانال زایمان باعث می‌شود مادر که در هفته‌های قبل دچار تنگی نفس شده بود راحت‌تر نفس بکشد. میزان سوءهاضمه در هفته سی و ششم بارداری کمتر خواهد شد. عضلات مقاوم شکم و رحم می‌توانند جنین را نگه دارند، هنگامی که مادر در حال راه رفتن است کمی تعادل خود را از دست می‌دهد و به دلیل اینکه بر روی مثانه فشار است منجر به تکرر ادرار خواهد شد. جنین در خانم‌هایی که قبلاً زایمان داشتند دیرتر از کسانی که بارداری اول آن‌ها می‌باشد وارد کانال زایمان می‌شود.

در هفته سی و ششم بارداری چه عوارضی شایع است؟

  • به دلیل اینکه شکم در هفته سی و ششم بارداری بزرگ می‌شود، معمولاً زنان در راه رفتن و حرکت کردن کمی محدودتر از قبل می‌شوند و ترشحات واژینال نیز افزایش خواهد یافت.
  • کمر درد، خستگی، سوزش معده، ترشحات پستان، انقباضات رحم، گرفتگی عضلات پا، تغییرات خلق ‌و خو، تورم مچ پا و اختلالات خواب از عوارض شایع در هفته سی و ششم بارداری می‌باشند.

در هفته سی و ششم بارداری جنین چه تغییراتی خواهد کرد؟

در هفته سی و ششم بارداری جنین چه تغییراتی خواهد کرد؟

جنین در هفته سی و ششم بارداری می‌تواند از طریق مکیدن تغذیه کند و همچنین مقدار بیشتری از لایه‌های چربی را جذب کند. جنین در این هفته دارای قد 47 سانتی‌متری و وزن 2750 گرم می‌باشد و تمام اعضای بدن کاملاً رشد کرده است.

زایمان زودرس در هفته سی و ششم بارداری چیست؟

در هفته سی و ششم بارداری رحم شروع به منقبض شدن می‌کند و باعث می‌شود که دهانه رحم زودتر باز شود. تقریباً 5 تا 15 درصد بارداری‌ها با زایمان زودرس مواجه می‌شوند. با منقبض شدن رحم، در ناحیه شکم و کمر دردی احساس خواهد شد و باعث سفت شدن دیواره شکم می‌شود و به همین دلیل نوزاد به شکل نارس متولد خواهد شد.

در هفته سی و ششم بارداری باید به پزشک مراجعه شود:

در هفته سی و ششم بارداری باید به پزشک مراجعه شود:

درحالی که جنین در هفته سی و ششم بارداری رشد می‌کند فضای حرکتی او نیز کمتر خواهد بود. اگرچه جنین نسبت به هفته‌های قبل به میزان سبک‌تری حرکت می‌کند ولی با وجود این مادر باید حرکات جنین را احساس کند. اگر حرکات جنین کاهش زیادی پیدا کرد مراجعه به پزشک ضروری است.

هرچند که کم شدن حرکات جنین گاهی اوقات دلیل خاصی نداشته و طبیعی می‌باشد ولی ممکن است نشان دهنده وضعیت خطرناک جنین باشد. همچنین اگر مادر متوجه علائمی مانند ورم کردن یک قسمت بدن، تنگی نفس و رنگ پریدگی شد باید حتماً به پزشک مراجعه کند. تورم ناگهانی، سردرد، حالت تهوع و تاری دیگر از علائم دیگری هستند که در هفته سی و ششم بارداری به مراجعه پزشکی نیاز دارند.

در هفته سی و ششم بارداری چه تغذیه‌ای باید و نباید داشت؟

بایدها: در هفته سی و ششم بارداری خوردن موادی که مغذی و سالم هستند باعث می‌شود انرژی لازم در دوران شیردهی فراهم شود و اندام را پس از زایمان بهبود خواهد داد. با نوشیدن روزی 8 لیوان در این هفته خستگی را کاهش خواهد داد. داشتن وعده‌های غذایی زیاد با حجم کم در این هفته مناسب است.
نبایدها: در هفته سی و ششم بارداری باید از مصرف غذاهای تند و چرب، شکلات، مرکبات و قهوه خودداری شود.

 

هفته سی و پنجم بارداری هفته سی و هفتم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.