تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته سی و هشتم بارداری

هفته سی و هشتم بارداری

از هفته سی و هشتم بارداری به بعد، بدن مادر در حال آماده شدن برای زایمان است. خانم‌های باردار باید به یاد داشته باشند که

از هفته سی و هشتم بارداری به بعد، بدن مادر در حال آماده شدن برای زایمان است. خانم‌های باردار باید به یاد داشته باشند که تاریخ تعیین شده برای زایمان، تنها یک ارزیابی کلی از زمانی است که در آن احتمال زایمان وجود دارد و بسیاری از نوزادان در تاریخ تعیین شده متولد نخواهند شد.

در هفته سی و هشتم بارداری بدن مادر و زندگی او تغییر می‌کند

در هفته سی و هشتم بارداری بدن مادر و زندگی او تغییر می‌کند

مادر ممکن است از هفته سی و هشتم بارداری تا هفته‌های باقی مانده، درد زایمان را احساس کند. خانم‌های باردار معمولاً در هفته‌های آخر بارداری احساس می‌کنند که چاق شدند و این امر باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود. آن‌ها نباید در چنین وضعیتی به خود سخت بگیرند. در این مدت می‌توانند با تماشا کردن فیلم، مطالعه مطالبی که به زایمان و کودک مربوط نمی‌شود و همچنین ملاقات دوستان، اوقاتشان را سپری کنند و خود را از ترس و استرس دور نگه دارند.

هنگامی که مادر به زایمان فکر می‌کند، به ‌طور ناخودآگاه دچار ترس و اضطراب می‌شود که این کاملاً طبیعی می‌باشد. خانم‌های باردار این را بدانند که در بدن زنان توانایی‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود آن‌ها درد زایمان را تحمل کنند. هنگامی که درد زایمان شروع می‌شود، میزان اندورفین موجود در بدن بالا می‌رود. افزایش اندورفین به مادر کمک می‌کند تا در مقابل درد زایمان ایستادگی کند.

در هفته سی و هشتم بارداری چه عوارض شایعی وجود دارد؟

عوارضی که در بارداری در میان زنان رخ می‌دهد، متفاوت است. کمردرد، نفخ شکم، تکرر ادرار، خستگی، تورم پاها، انقباضات رحم، ترشحات پستان، ایجاد اختلال در خواب، گرفتگی عضلات پا و تغییرات در خلق‌ و خو از عوارض شایعی هستند که برای بیشتر مادران در هفته سی و هشتم بارداری رخ می‌دهد.

در هفته سی و هشتم بارداری باید مراقبت‌های پزشکی صورت گیرد

ملاقات با پزشک از هفته سی و هشتم بارداری تا زمانی که نوزاد متولد می‌شود، ضروری است. مادر باید حداقل یک ‌بار در هفته به پزشک مراجعه کند. در هر جلسه، پزشک به بررسی وضعیت سلامتی جنین و مادر می‌پردازد و از میزان آمادگی او برای زایمان مطلع خواهد شد. پزشک در هفته سی و هشتم بارداری طی معایناتی که انجام می‌دهد، رحم و میزان فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند.

پزشک، مادر را آگاه خواهد کرد که اگر زایمان تا هفته 41 صورت نگیرد، چه کارهایی باید انجام شود. در صورتی که پزشک گمان کند حالت جنین رو به بالاست، انجام سونوگرافی را تجویز خواهد کرد. در هفته سی و هشتم بارداری، پزشک برای اینکه از وضعیت سلامتی جنین مطلع شود، از زنان می‌خواهد تست استرس را انجام دهند.

علائم زایمان در هفته سی و هشتم

با نزدیک شدن به تاریخ زایمان ، زن باردار شاهد علائم و نشانه های بسیاری است که نشانگر نزدیک شدن تاریخ زایمان و ورود آن به زایمان است ، از جمله:

انفجار کیسه آمنیوتیک

غشایی است که حاوی مایع آمنیوتیک اطراف جنین است و ممکن است قبل یا حین زایمان منفجر شود ، اما در بعضی موارد منفجر نمی شود مگر در زمان تولد، مایع بدون بو و بی رنگ است ، در صورت زرد بودن فوراً لازم است با پزشک تماس بگیرید.

انقباضات در ناحیه رحم

مادر ممکن است انتظار داشته باشد که گرفتگی عضلات یا شکم را داشته باشد که به انقباضات Braxton Hicks معروف است. اگر انقباضات دردناک در حین تغییر وضعیت مادر از بین بروند ، هنوز می توان این انقباضات را به عنوان انقباضات Braxton Hicks یا انقباضات کاذب به جای زایمان تشخیص داد.

انقباضات در ناحیه رحم اتفاق می افتد و می تواند به صورت انقباضات یا فشار در ناحیه پشت و حرکت به سمت جلو احساس شود و به این انقباضات کمک کند کودک را به سمت دهانه رحم سوق دهد.

باز شدن دهانه رحم

دهانه رحم شروع به آماده سازی و گسترش بیشتر از حد ممکن می کند تا جنین بتواند از آن عبور کند و روند زایمان از زمانی شروع می شود که دهانه رحم نسبت به واژن بیش از 3 سانتی متر عرض داشته باشد.

خواب آشفته در هفته سی و هشت

مادران ممکن است یک شب آرام را به دلیل درد و دلهره به سختی تجربه کنند.

افزایش ترشحات واژن

ممکن است ترشحات واژن افزایش یابد که ماده ای غلیظ و مخاط مانند است و به عنوان پلاگین مخاط شناخته می شود. داشتن این موارد کاملاً طبیعی است. این افزایش تخلیه به دلیل گشاد شدن دهانه رحم است.

خارش شکم در هفته 38

شکم مادران در هفته 38 بارداری به میزان حداکثر کشیده شده است، که حساسیت آن را بیشتر می کند. مرطوب سازی پوست شکم می تواند در چنین مواردی کمک کند. توصیه می شود یک مرطوب کننده با کیفیت انتخاب کنید، همچنین نوشیدن مایعات و آب به مقدار زیاد توصیه می شود.

اسهال در هفته سی و هشت بارداری

اگر دچار بیرون روی و اسهال بیش از حد معمول شدید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

جنین در هفته سی و هشتم بارداری به ‌طور کامل رشد کرده است

جنین در هفته سی و هشتم بارداری به ‌طور کامل رشد کرده است

وزن جنین در هفته سی و هشتم بارداری 3083 گرم و قد او تقریباً 49.8 سانتی‌متر است. در این هفته، جنین می‌تواند چنگ بزند. رشد تمام اندام‌های او کامل است و هر کدام از آن‌ها در جای خود قرار گرفته‌اند. ریه‌ها و مغز جنین به گونه‌ای رشد کرده‌اند که می‌توانند فعالیت‌های لازم را انجام دهند ولی هنگامی که متولد می‌شود و پس از آن نیز رشد خواهند کرد.

جنین در هفته سی و هشتم بارداری می‌تواند آرنج و زانوهای خود را خم کند و با غلت زدن به شکم مادر ضربه وارد می‌کند. اندازه طول بند ناف که جنین و جفت را به هم متصل می‌کند، در هفته سی و هشتم بارداری تقریباً بین 30 تا 100 سانتی‌متر می‌باشد که اندازه طبیعی آن در این هفته 50 سانتی‌متر است.

مصرف چه غذاهایی در هفته سی و هشتم بارداری مفید است؟

مصرف چه غذاهایی در هفته سی و هشتم بارداری مفید است؟

در هفته سی و هشتم بارداری چه بخوریم

برای اینکه در دوران شیردهی میزان جذب کالری افزایش یابد، باید مواد غذایی مغذی مانند شیر بدون چربی و یا کم ‌چرب، ماست، گوشت قرمز، حبوبات، گوشت سفید، ماهی و تخم ‌مرغ در هفته سی و هشتم بارداری مورد مصرف قرار بگیرند. میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات در تأمین کالری مورد نیاز بدن مادر و جنین نقش بسزایی دارند. اگر مادر دارای یک رژیم غذایی باشد که مواد مغذی در آن استفاده نمی‌شوند، باید به پزشک مراجعه کند و در صورت نیاز، انواع ویتامین‌ها، کلسیم، منگنز، ید، سلنیوم، مس، اسیدفولیک و مواد معدنی را مصرف کند.

دلیل انجام سونوگرافی در هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری پزشک برای اطمینان از جیگاه درست جنین و ضربان قلب او، سونوگرافی را تجویز خواهد کرد.

در هفته 38 بارداری در چه صورت باید با پزشک مشورت کرد؟

در هفته سی و هشتم بارداری در صورت بروز علائم زیر باید با یک متخصص مشورت کنید

عدم حرکت جنین یا توقف حرکت

نزول آبهای اطراف جنین

خون از رحم می آید

تورم ناگهانی صورت

فشار خون ناگهانی بالا

انقباضات شدید رحم

کمر درد شدید و مکرر

 

هفته سی و هفتم بارداری هفته سی و نهم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.