تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آزمایش خون برای آمادگی بارداری

آزمایش خون برای آمادگی بارداری

وضعیت سلامت جسمانی شما برای ورود به دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. اگر قبل از بارداری آزمایش های

وضعیت سلامت جسمانی شما برای ورود به دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. اگر قبل از بارداری آزمایش های لازم را انجام دهید با خیالی آسوده این دوران را به پایان خواهید رساند. ابتدا تصمیم نهایی خود را برای بارداری بگیرید، سپس پزشک معالج خود را انتخاب کرده و برای بررسی وضعیت خود به او مراجعه کنید. در ابتدا پزشک آزمایش خون برای آمادگی بارداری برای شما تجویز می کند که شما باید آنها را انجام دهید. با انجام آزمایش ها و بررسی آنها توسط پزشک معالج، می توانید وارد مرحله بارداری شوید.

پزشک با انجام آزمایش ها از صحت و سلامت شما اطمینان حاصل پیدا می کند و می تواند توصیه های لازم را برای یک بارداری بدون خطر با شما در میان بگذارد. در صورتی که آزمایش ها مواردی را نشان دهند که بارداری برای شما خطرناک است، پزشک موارد پیش آمده را مورد بررسی قرار می دهد تا بتوانید با مصرف دارو به رویای بارداری خود برسید. در اینجا برخی از آزمایش های قبل از بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم.


شاید برایتان جالب باشد: مراقبت های قبل از بارداری


آزمایش قند خون ناشتا

یکی از آزمایش های مهم برای آمادگی دوران بارداری دیابت می باشد. مهم است این آزمایش به صورت ناشتا انجام شود، بهتر است هشت ساعت قبل از آزمایش قند خون چیزی میل نکنید. اگر میزان قند خون شما در زمانی که ناشتا هستید بیش از حد مجاز باشد، باید قند خون شما با دارو کنترل شده تا از مشکلات جدی جلوگیری شود. میزان قند خون بالا در بارداری خطراتی را به دنبال خواهد داشت.

آزمایش کم خونی

با یک آزمایش خون ساده می توان فهمید که آیا شما دچار کم خونی هستید یا خیر. در آزمایش خون برای آمادگی بارداری، CBC گلبول های خون شما مورد بررسی قرار می گیرند. اگر تعداد گلبول هاي قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش پیدا کند، تبادل اكسيژن و دي اكسيــد كربن بين خون و سلول ها با اختلال  رو به رو می شود. اگر احیانا شما دچار کم خونی باشید، پزشک مورد نظر با تجویز دارو برای شما، این مشکل را برطرف می کند. اگر داروها را به موقع استفاده کنید دیگر جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

آزمایش تعیین گروه خونی و  RH

آزمایش تعیین گروه خونی و  RH

از مهم ترین فاکتورها در آزمایش خون برای آمادگی بارداری، تعین گروه خونی می باشد. چرا که در دوران بارداری و هنگام زایمان ممکن است بدن شما به تزریق خون نیاز پیدا کند. تعیین  RH  هم در مادر و هم در پدر بسیار مهم است. چرا که اگر RH مادر منفی و RH پدر مثبت باشد باعث بروز اختلال در جنین و وضعیت مادر می شود.

آزمایش تیروئید

با انجام این آزمایش مشکلات تیروئید شما بررسی می شود. اگر دچار کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید باشید باید دارو مصرف کنید. احساس خستگی، افزایش وزن به طور نامتعادل، داشتن پوست خشک و یبوست از علائم کم کاری تیروئید می باشند. همچنین کم شدن وزن بدن، افزایش اشتها، تعریق بدن و اضطراب از علائم پر کاری تیروئید می باشند. تیروئید در دوران بارداری بر اعصاب جنین تاثیر خواهد گذاشت. همچنین پرکاری تیروئید ممکن است باعث نارسایی قلبی و افزایش فشار خون مادر در ماه آخر بارداری شود.

آزمایش‌ ژنتیک

اگر در خانواده خود و یا همسرتان کسانی هستند که مشکلات ژنتیکی دارند، اگر شما و همسرتان نسبت فامیلی دارید یا می خواهید خیال خود را از هر حیث آسوده کنید که شما و همسرتان در سلامت ژنتیک به سر می برید، آزمایش ژنتیک را انجام دهید تا اگر مشکلی هم به صورت نهفته وجود دارد آشکار شود. معمولا آزمایش ژنتیک در آزمایشگاه های خاصی انجام می شود.

آزمایش خون

در آزمایش خون برای آمادگی بارداری موارد مختلفی همچون کلسترول، چربی و عفونت نیز مورد بررسی قرار می گیرد. اگر کلسترول و چربی در حد مجاز خود نباشند باید از دارو مصرف کنید تا کنترل شوند.

آزمایش ایدز

آزمایش ایدز

از دیگر آزمایش های خاص که برای آمادگی بارداری انجام می شود، آزمایش ایدز می باشد. اگر یک خانم که  آلوده به HIV  می باشد باردار شود، 35 درصد احتمال دارد این ویروس را به جنین خود انتفال دهد. برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می شود همه پدرها و مادرها قبل از اقدام به فرزندآوری این آزمایش را انجام دهند.

آزمایش ادرار

توصیه می شود این آزمایش را حتما انجام دهید تا اگر دچار عفونت مجاری ادراری هستید با مصرف دارو این عفونت از بدن شما خارج شود. بهتر است در دوران بارداری بدن شما هیچ عفونتی نداشته باشد.

آزمایش سرخجه

ممکن است فراموش کرده باشید که آیا واکسن سرخجه را تزریق کرده اید یا خیر. برای اطمینان بیشتر در طی یک آزمایش خون برای آمادگی بارداری میزان ایمنی شما در مقابل این بیماری سنجیده می شود، پس از بررسی جواب آزمایش توسط پزشک، اگر پزشک تشخیص دهد که بدن شما ایمنی پایینی دارد، باید واکسن سرخجه را تزریق کنید. دقت داشته باشید بلافاصله پس از تزریق واکسن اقدام به بارداری نکنید، حداقل یک ماه پس از تزریق واکسن سرخجه تصمیم به بارداری بگیرید.

آزمایش آبله ‌مرغان

آزمایش آبله ‌مرغان

یکی از مواردی که شما باید قبل از بارداری به آن دقت کنید، واکسن آبله مرغان است. اگر به این بیماری مبتلا نشده اید و یا اگر واکسن آن را تزریق نکرده اید، از طریق یک آزمایش خون می توانید از میزان ایمنی بدن خود در برابر این بیماری اطلاع پیدا کنید. در صورت نیار به تزریق این واکسن باید در  دو نوبت و با فاصله چهار تا هشت هفته تزریق صورت گیرد. به یاد داشته باشید یک ماه پس از آخرین تزریق واکسن آبله مرغان اقدام به بارداری کنید.

آزمایش دیفتری و کزاز

برخی از بیماری ها همچون دیفتری و کزاز می توانند در دوران بارداری برای شما و جنین بسیار خطرناک باشند. توصیه می شود قبل از اقدام به بارداری واکسن کزاز و دیفتری را تزریق کنید تا از بروز مشکلات در دوران بارداری جلوگیری کنید.

آزمایش هپاتیت B

اگر در آزمایش خون برای آمادگی بارداری شما نشان داده شود که بدن شما نسبت به این ویروس ایمنی و مقاومت بالایی ندارد، پزشک شما این واکسن را تجویز کرده و شما باید آن را تزریق کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.