تحریریه سیس نی نی
0 نظر

کودکان اوتیسم دنیا را چگونه می بینند؟

کودکان اوتیسم دنیا را چگونه می بینند؟

کودکان اوتیسم دنیا را با چهره های زیاد، مکان های جدید و اتفاقات نامفهوم می بینند و درک تمام این موارد برای آنها کار بسیار دشواری می باشد. آنها دنیا را آشفته بازاری تصور

 

کودکان اوتیسم دنیا را با چهره های زیاد، مکان های جدید و اتفاقات نامفهوم می بینند و درک تمام این موارد برای آنها کار بسیار دشواری می باشد. آنها دنیا را آشفته بازاری تصور می کنند که نمی توانند با این درهم ریختگی ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، نداشتن درک کافی از محیط اطراف باعث اختلال رفتاری و ادراکی در آنها می شود. تا به حال  به این موضوع فکر کرده اید که کودکان اوتیسم دنیا را چگونه می بینند؟ کودکان مبتلا به اوتیسم دارای حواس پنجگانه می باشند اما نه مثل افراد سالم و عادی، آنها متفاوت می بینند و متفاوت می شنوند.
حواس پنج‎گانه در کودکان مبتلا به اوتیسم:

حس بینایی کودکان اوتیسم

دیدن رنگ ها با وضوح باور نکردنی از ویژگی های کودکان مبتلا به اوتیسم می باشد. آنها می توانند رنگ ها را به خوبی از یکدیگر تشخیص داده و تفکیک کنند. آنها به هنگام مشاهده یک عکس، مرکز تصویر توجه آنها را جلب می کند. در دنیای کودکان اوتیسم محتوای عکس ها اهمیتی ندارند. کودکان مبتلا به اوتیسم  به دلیل  تفاوت كنتراست، بيشتر بر روي سوژه ‌هايی که در عکس ايستاده هستند و یا رنگ و لعاب بیشتری دارند، تمركز می کنند. مبتلايان به اوتيسم در واقع به چهره ‌ها نگاه نمي‌كنند، آنها در شناخت حالات چهره ها ناتوان هستند. مغز کودکان اوتیسم نمی‌تواند بین داده های صوتی و تصویری، در یک محدوده‌ زمانی مشخص ارتباط برقرار کند. آنها نمی توانند اطلاعاتی که هم زمان از طریق چشم و گوش دریافت می کنند را پردازش و یکپارچه کنند. در دنیای متفاوت کودکان اوتیسم گاهی ممکن است برای رهایی از این وضعیت دست های خود را بر روی گوش ها بگذارند تا فقط اطلاعات را از طریق چشم ها دریافت کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است دستان خود را در جلوی چشمان خود بگیرند و تلاش کنند که نبیند، آنها همچنین از رفتن به فضاهای پر نور اجتناب می کنند.


حس شنوایی کودکان اوتیسم

حس شنوایی کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم صداها را با جزییات باور نکردنی می شنوند. آنها در دو دسته قرار می گیرند، گاهی آنها صداهای آرام را به خوبی می شنوند، ولی ممکن است واکنشی نشان ندهند، گاهی با شنیدن صدای آب در حمام یا صدای لامپ حساس شوند و عکس العمل های ناگهانی نشان دهند، که با جیغ زدن های پی در پی از شما می خواهند که صدا را از بین ببرید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا لامپ هم صدا دارد، بله در دنیای کودکان اوتیسم لامپ هم از صدا برخوردار است. گروه دوم ممکن است صداهای بلند را هم به خوبی بشنوند اما همچنان عکس العملی از خود نشان ندهند. مشاهده شده است که برخی از آنها می توانند در محیطی بسیار شلوغ، کارهای خود را به راحتی انجام دهند. در دنیای متفاوت کودکان اوتیسم برخی از صداها ممکن است بسیار آزار دهنده باشند و آنها نتوانند تحمل کنند. صدای جاروبرقی یا آبمیوه گیری ممکن است آنها را آزار دهند.

حس بویایی کودکان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم را از طریق حس بویایی مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند  و در نهایت دریافتند، ارتباط قابل توجهی میان اختلالات حس بویایی و اوتیسم  وجود دارد. در دنیای کودکان اوتیسم، هیچ تفاوتی میان بوی مطبوع و بوی نامطبوع وجود ندارد و این افراد در دو حالت به یک میزان هوا را  وارد جریان تنفسی خود می کنند. کودکانی که دارای اوتیسم با عملکرد بالا می باشند، از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، آنها  از راه رفتن روی چمن امتناع می کنند، چرا که بوی چمن به شدت آنها را آزار می‌دهد. کودکان اوتیسم از فواصل دورتر توانایی بوییدن انواع بوها را دارند. فاصله ای که افراد سالم ممکن است نتوانند به خوبی بوها را تشخیص دهند. حساسیت بالا به بو می تواند در آنها عادت بد غذایی را شکل دهد.  گاهی کودکان مبتلا به اوتیسم به بوییدن اشیاء علاقه پیدا می کنند و هر شی که ببیند را بو می کنند.

حس چشایی کودکان اوتیسم

حس چشایی کودکان اوتیسم

در دنیای متفاوت کودکان اوتیسم حس چشایی نیز متفاوت است. برخی از آنها نسبت به طعم های مختلف، فوق العاده حساس می باشند و با کوچک ترین تغییر در طعم غذای خود آن را نمی خورند. آنها بیشتر دوست دارند فقط یک غذای خاص را میل کنند و از تنوع غذاها استقبال نمی کنند. باید دقت داشته باشید برخی از کودکان اوتیسم از حساسیت پایینی برخوردار هستند و ممکن است هر چیزی را به دهان خود بگذارند و امتحان کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم مزه ها را تشخیص می دهند در صورتی که به آنها آموزش داده شود. از همان دوران کودکی باید به آنها مزه ها را آموزش داد، تا ذائقه آنها برای غذا خوردن را بدانید.

حس لامسه کودکان اوتیسم

حس لامسه کودکان اوتیسم

حس لامسه در کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به سایر حس ها از حساسیت بیشتری برخوردار است. کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، یا بیش ‌از ‌حد و یا کمتر ‌از‌ حد معمول نسبت ‌به اطلاعات حسی، حساس‌ می باشند. ارتباط شدیدی با میزان حساسیت آنها نسبت به لمس وجود دارد که به ‌مراتب بیشتر از میزان حساسیت دیداری یا شنیداری می باشد که از خود نشان‌ می‌دهند. در دنیای متفاوت کودکان اوتیسم هنگام پردازش اطلاعات مربوط به حس لامسه، فعالیت مغزی بزرگسالان مبتلا به اختلال اوتیسم با فعالیت مغزی افرادی‌ که این اختلال را ندارند متفاوت است.

زمانی‌که حس لمس خارجی با حس لمس خود فرد مطابق نباشد، مغز به میزان بسیار کمتری سیگنال می‌فرستد. افرادی ‌که مشکلات حسی شدیدتری را تجربه ‌می‌کنند، در فرایند عصبی خود نیز اختلال شدیدتری دارند. اغلب اوقات لباس پوشيدن برای آنها با مشکل همراه خواهد بود. يك لمس آرام بعضي اوقات برای آنها مي تواند خيلي دردناك به نظر برسد، اما يك شكستگي استخوان ممكن است خیلی دردناک نباشد. کودکان مبتلا به اوتیسم باید دست خود را بر روي صندلي بكشند تا از جایی که نشسته اند اطمینان حاصل کنند یا باید دیوار اتاق را لمس کنند تا به یاد آورند در کجای اتاق ایستاده اند.

دنیای آبی کودکان اوتیسم

به یاد داشته باشید تمام کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات مشابه ندارند. ممکن است برخی از مشکلات در یک کودک اوتیسم دیده نشود و یا حد آن کمتر یا بیشتر باشد. کودکان اوتیسم باید به تنهایی ارزیابی شوند تا الگوهای رفتاری آنها شناسایی شود، ممکن است آنها در موقعیت های مختلف حس های مختلفی را از خود بروز دهند. کودکان اوتیسم دنیا را با تمام محدودیت هایی که دارند شاد و یک رنگ می بینند، دنیای آنها به رنگ آرامش است، به رنگ آبی.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.