تحریریه سیس نی نی
0 نظر

اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری

اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری

اگر قصد دارید که به زودی برای بارداری اقدام کنید لازم است تا از اقدامات پیش از بارداری مطلع شوید

اگر قصد دارید که به زودی برای بارداری اقدام کنید لازم است تا از اقدامات پیش از بارداری مطلع شوید، با ما همراه باشید تا این اقدامات را که هر مادری باید از آن ها آگاه باشد برای شما بگوئیم.

انجام معاینات پیش از بارداری

انجام معاینات پیش از بارداری

اولین گام از اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری ملاقات با پزشک متخصص برای انجام معاینات است، در زمان معاینه پزشک موظف است تا تمامی سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی، وضعیت فعلی سلامت بیمار، داروها، مکمل ها و موارد این چنینی را بررسی کند. در دوران بارداری مصرف برخی از داروها ممنوع است به نحوی که پیش از بارداری باید قطع شوند البته در برخی موارد استثنا پزشک داروی جایگزینی را برای بیمار تجویز می کند دلیل استمرار بر قطع شدن برخی از داروها مدتی قبل از بارداری این است که اثرات آن ها تا مدت ها در بافت های چربی می ماند در صورت تداوم آن ممکن است برای جنین خطر ساز باشد.


شاید برایتان جالب باشد: برای آمادگی بارداری سالم چه نکاتی را باید رعایت کنید؟


علاوه بر این موارد پزشک درخصوص مسائلی مثل ورزش،عادات غذایی، مصرف دخانیات، الکل و... با بیمار صحبت می کند تا هر آنچه که لازم است تجویز یا پرهیز کند.

انجام آزمایش های ژنتیک پیش از بارداری

آزمایش ژنتیک جز آزمایشاتی است که انجام آن برای اقدامات پیش از بارداری ضروری نمی باشد زیرا هم هزینه ی زیادی را دربر می گیرد و هم این که همه به آن نیازی نخواهند داشت. لازم به ذکر است که اگر در خانواده ی شما یا همسرتان پیشینه ی بیماری های ژنتیکی وجود دارد حتما این آزمایش را انجام دهید تا از خطراتی که ممکن است جنین را تهدید کند مطلع شوید. زمانی که برای انجام معاینات مربوطه به پزشک مراجعه می کنید او شما را برای انجام معاینات به مشاوره ژنتیک راهنمایی می کند، مشاور نیز راهنمایی ها و نکات لازم را متذکر می شود.

با انجام این آزمایشات می توانید بدانید که شما یا همسرتان ژن برخی از بیمارهای ارثی را مثل فیبروز سیستیک یا کم‌خونی داسی شکل دارید یا خیر. در صورتی که هم پدر و هم مادر حامل یکی از این ژن ها باشد 25 درصد احتمال دارد که فرزند شما به بیماری فوق مبتلا شود.

مصرف ویتامین‌ها و فولیک اسید

یکی مواردی که جز اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری می باشد مصرف ویتامین ها و فولیک اسید است، توصیه می شود حتما یک ماه پیش از اقدام به بارداری در طول روز 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید. البته مصرف فولیک اسید و ویتامین های ضروری باید تا سه ماهه ی اول بارداری نیز ادامه داشته باشد، با این کار می توانید از ابتلا شدن جنین به نقص‌های لولۀ عصبی مثل اسپینا‌بیفیدا را چیزی بین 50 تا 70 درصد کاهش دهید.

برای مصرف مولتی ویتامین ها پیش از اقدام به بارداری بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کرده و طبق دستور او مصرف قرص ها را آغاز کنید، دقت داشته باشید که در طول روز نباید بیش از 770 میکروگرم ویتامین A یا همان رتینول مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از اندازه ی این ویتامین می تواند سبب به وجود آمدن نقوص مادرزادی در جنین شود. ید نیز از دیگر موادی می باشد که پیش از اقدامات ضروری برای بارداری باید به مصرف آن روی آورد.

پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

اگر جز کسانی هستید که به دخانیات یا مواد الکی اعتیاد دارید لازم است که از همین حالا مصرف آن ها را قطع کنید، یکی از دلایل قطع این مواد این است که امکان سقط جنین بسیار زیاد می شود علاوه بر آن ممکن است که به زایمان زودرس دچار شوید، بهترین حالت این موضوع این است که فرزند شما با وزنی زیر وزن نرمال به دنیا خواهد آمد پس این نکات و توصیه ها را جدی بگیرید.
بر اساس تحقیقیاتی که دانشمندان روی این مورد داشته اند و آمارهایی که به دست آورده اند به این نتیجه رسیده اند که مصرف دخانیات در بانوان باعث ناباروری و کاهش باروری می شود، درآقایان نیز به کاهش تولید اسپرم منجر می شود. دخانیات به حدی می توانند مضر باشند که حتی قرار گرفتن مداوم در معرض دود سیگار نیز می تواند باروری را در بانوان کاهش دهد، پس اگر همسر شما دخانیات مصرف می کند لازم است که مصرف آن ها را قطع کند.

اصلاح عادت های غذایی

اگر در حال انجام اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری هستید لازم نیست که از حالا میزان مصرف غذای روزانه ی خود را بیشتر کنید، اما لازم است که به مصرف غذاها و مواد مغذی که برای بدن ضروری است روی آورید تا بارداری سالمی را داشته باشید. توصیه می شود در طول روز دو پیمانه میوه و دونیم پیمانه سبزیجات تازه و سالم مصرف کنید( دو پیمانه برابر با یک فنجان می باشد) علاوه بر این حتما در طول روز مصرف مواد مغذی مثل غلات کامل، غذاهای سرشار از کلسیم من جمله شیر، آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم، ماست و انواع مواد غذایی که منبع غنی پروتئین کی باشند مثل لوبیا، آجیل، دانه‌ها، محصولات حاوی سویا، مرغ و گوشت و... را فراموش نکنید. درست است که کافئین برای بدن ضرری ندارد اما برخی از پزشکان در این باره اختلاف نظر دارند به عقیده ی برخی از متخصصان بهتر است که بانوان در حین بارداری یا پیش از بارداری از مصرف کافئین خودداری کنند.

رسیدن به وزن مناسب

رسیدن به وزن مناسب

یکی از اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری رسیدن به وزن متناسب است، بانوانی که وزن طبیعی دارند بسیار راحت تر از بانوانی که اضافه وزن دارند باردار می شوند. شاخص توده بدنی باید در حد نرمال باشد و اگر بسیار زیاد یا بسیار کم باشد باردار شدن برای شخص مشکلات عدیده ای را به وجود خواهد آورد.

تحت نظر گرفتن عادت ماهانه و زمان تخمک‌ گذاری

از اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری تحت نظر گرفتن عادت ماهانه و زمان تخمک‌ گذاری است، برخی ها در این زمان قرص های ضد بارداری را قطع می کنند تا باردار شوند، برخی دیگر نیز با ثبت کردن تاریخ عادت های ماهانه و در نظر داشتنن علائم خود اقدام به بارداری می کنند. بهترین راه برای در نظر گرفتن زمان تخمک گذاری ثبت کردن تغییرات دمای پایۀ بدن (BBT) و ترشحات دهانۀ رحم به مدت چند ماه است، با توجه به نتایج به دست آمده می توانید بهترین زمان را برای بارداری مشخص کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.