تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آمادگی های پیش از بارداری

آمادگی های پیش از بارداری

بی شک مادر شدن برای هر خانمی اوج احساس آرامش و کمال است. این که یک زن ببیند که فرزندی قرار است به خاطر

بی شک مادر شدن برای هر خانمی اوج احساس آرامش و کمال است. این که یک زن ببیند که فرزندی قرار است به خاطر وجود او وارد این جهان شود و از آن پس او را مادر صدا خواهد کرد بی هیچ تردیدی لذت بخش ترین احساس زنانه دنیا می باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که برای بارداری نیاز دارید تا مراحل و آمادگی هایی مقدماتی داشته باشید و با توجه به این آمادگی ها بتوانید با به پایان رساندن یک دوره بارداری کامل و سالم، فرزندی صحیح و سالم را به دنیا بیاورید.

بی شک عدم توجه به برخی موضوعات باعث خواهد شد که فرآیند بارداری مطابق چیزی که توقع آن را دارید پیش نرود و نتوانید آن طور که باید این دوره را به پایان برسانید و حتی احتمال این که با خطراتی در این دوره مواجه شوید وجود دارد پس حتما آمادگی های پیش از بارداری را جدی بگیرید.

آمادگی های پیش از بارداری

با همسر خود در این باره صحبت کنید

همان طور که بعد از اقدام به بارداری حالا شما نقش بسیار مهم مادر شدن را برعهده خواهید گرفت، همسر شما نیز از این پس باید لقب پدر را بپذیرد، پس بهتر است تا پیش از اقدام برای بارداری با آرامش، شفافیت و متانت با همسر خود درباره اقدام برای بارداری به گفتگو بنشینید.
بهتر آن است که شما در مورد مسیری که باید در کنار هم بگذرانید، صحبت کنید و به هیچ وجه فکر و خیالات نظیر این که می شود بعدها در مورد این موضوع حرف زد را در ذهن خود راه ندهید. شما به هیچ وجه نباید این صحبت های اولیه را به آینده موکول کنید بلکه باید با صراحت و شفافیت با همسر خود حرف بزنید.
در این صحبت می توانید برنامه ریزی های دقیقی داشته باشید، مطمئن باشید برنامه ریزی کردن می تواند به شرایط روحی شما کمک شایانی کند.

مراجعه به پزشک

یکی از مهم ترین آمادگی های پیش از بارداری مراجعه به پزشک می باشد. شما باید با انجام آزمایش های روتین قبل از اقدام به بارداری ریسک این دوره را کاهش بدهید. این معاینات پزشکی باعث می شود تا شما بتوانید مشکلات بدن خود و بیماری های آن را متوجه شوید و داروهایی که لازم است تا استفاده کنید و یا داروهایی که احتمال دارد به جنین شما آسیب برساند را بشناسید. باید به این نکته بسیار مهم توجه کنید که پیش از استفاده از هر دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.


شاید برایتان جالب باشد: دلایل عدم آمادگی برای بارداری


آزمایش هایی که پیش از بارداری باید انجام بدهید عبارتند از:

  • گروه خونی
  • شمارش کامل خون
  • قند خون
  • آنالیز کامل و کشت ادرار
  • اگر علاقه داشته باشید آزمایش HIV
  • آزمایش VDRL
  • در صورتی که احتمال ابتلا به سرخجه وجود داشته باشد تیتر آنتی بادی ضد سرخجه
  • در صورت عدم ایمن شدن در برابر هپاتیت آزمایش HBsAG

با انتخاب یک پزشک معتمد و متخصص می توانید هم به شرایط روحی خود کمک کنید و هم تمامی اقدامات لازم و آمادگی های پیش از بارداری را با پرسش از پزشک متوجه شوید تا در نهایت بتوانید بدون هیچ مشکلی فرزند خود را به دنیا بیاورید.

آزمایش های روتین قبل از اقدام به بارداری

شرایط جسمی را فراموش نکنید

از آمادگی های پیش از بارداری این است که تنها به شرایط روحی خود بسنده نکنید زیرا شما باید برای اقدام به بارداری شرایط جسمی خود را نیز در نظر بگیرید. می توانید با پرسش از پزشک خود این شرایط را متوجه شوید و سعی کنید تا با مناسب کردن وزن خود و دیگر اقدام های مرتبط با بدن، کاری کنید تا دوران بارداری خود را به راحتی و بدون مشکل به پایان برسانید و در نهایت فرزند سالمی را به دنیا بیاورید.

وزن مناسب مهم ترین پارامتری است که شما باید در نظر بگیرید زیرا اگر اضافه وزن داشته باشید احتمال بارداری شما بسیار کم است و در صورت کاهش وزن نیز ممکن است با مشکلاتی چون قاعدگی نامنظم مواجه شوید. وزن مناسب می تواند به شما کمک کند تا بارداری موفقی داشته باشید. داشتن یک رژیم غذایی مناسب از مهم ترین آمادگی های پیش از بارداری به شمار می رود.

دوره تخمک گذاری خود را شناسایی کنید

حالا که با اقدامات مهم پیش از بارداری آشنا شدید لازم است تا مهم ترین بخش را با شما در میان بگذاریم. شما برای اقدام به بارداری لازم است تا زمان تخمک گذاری خود را شناسایی کنید تا در زمان مناسب بتوانید فرآیند بارداری را شروع کنید.
برای تشخیص دوره تخمک گذاری تنها لازم است زمان دوره قاعدگی بعدی خود را در نظر بگیرید، سپس 12 الی 16 روز از آن کم کنید. محدوده تخمک گذاری شما در همین بازه است و احتمال بارداری شما در این بازه بسیار زیاد می باشد.

غذای سالم را فراموش نکنید

شما لازم دارید تا با خوردن غذاهای سالم و مقوی هم به بدن خود و هم به نوزاد درون بدن خود کمک کنید تا رشد کند و سالم بماند. مصرف میوه، سبزیجات، غلات و مواد غذایی با کلسیم بالا مثل شیر و ماست را فراموش نکنید. مصرف ماهی نیز می تواند به رشد جنین کمک بسیار زیادی کند پس به هیچ وجه مصرف ماهی را فراموش نکنید.

مراجعه به دندان پزشک

بهداشت دهان و دندان از جمله اصلی ترین آمادگی های پیش از بارداری است. شما باید از تمامی جوانب مراقب بدن خود باشید، زیرا بدن شما قرار است میزبان جنین باشد و جنین در بدن شما فرآیند رشد خود را طی خواهد کرد، پس لازم است تا از همه نظر از بدن خود مواظبت کنید.
یکی از مواردی که بسیاری از خانم ها پیش از بارداری به آن توجه نمی کنند سلامت دهان و دندان است. مطالعات نشان داده که عفونت های باکتریایی که ممکن است در دهان و دندان شما به وجود بیایند می توانند باعث زایمان زود رس شوند پس لازم است تا با مراجعه به یک دندانپزشک سلامت دهان و دندان خود را تضمین کنید.

سیگار ممنوع

ترک سیگار و دیگر مواد دود زا از مهمترین آمادگی های پیش از بارداری محسوب می گردد. سیگار کشیدن مشکلات بسیار زیادی را برای فرآیند بارداری ایجاد می کند. سیگار کشیدن احتمال سقط جنین را بالا می برد و از طرفی مردانی که سیگار می کشند بیشتر دچار ناباروری هستند و از طرفی نیز DNA آن ها آسیب های فراوانی می خورد. بر خلاف افرادی سیگاری، مردانی که ورزش می کنند اسپرم ها بیشتر و سالم تری خواهند داشت.

دوره تخمک گذاری

جمع بندی

انجام اقدامات مرتبط با آمادگی های پیش از بارداری می تواند به سلامت شما و فرزند تان در طول فرآیند بارداری کمک کند و انجام این اقدامات می تواند یک بارداری سالم را برای شما به ارمغان بیاورد. شما به عنوان یک مادر باید به این نکته توجه کنید که از این پس هم باید به سلامت خودتان توجه کنید و هم سلامت جنین را در نظر بگیرید و هر کاری که برای سلامتی خودتان و فرزند تان لازم می باشد را انجام بدهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.