تحریریه سیس نی نی
1 نظر

نقش سونوگرافی در آمادگی برای بارداری سالم

نقش سونوگرافی در آمادگی برای بارداری سالم

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اهمیت سونوگرافی برای شخصی پوشیده نیست. مادران باردار از روزهای اول

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اهمیت سونوگرافی برای شخصی پوشیده نیست. مادران باردار از روزهای اول بارداری تا اواخر آن باید چندین سونوگرافی انجام دهند تا از سلامت جنین خود اطمینان پیدا کنند. هرکدام از سونوگرافی‌ها باید در یک زمان خاص صورت بگیرد. هر کدام از سونوگرافی ها در زمان خاص برای چک کردن وضعیتی و شرایطی خاص در جنین صورت می‌گیرد.

اهمیت سونوگرافی در بارداری

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای خانم‌های باردار مطرح می باشد تعداد سونوگرافی های لازم در دوران بارداری است. تنها جواب قطعی به این سوال را متخصص زنان و زایمان می‌تواند به شما بدهد. تنها متخصص زنان و زایمان است که جواب این سوال را می‌داند. در حین سونوگرافی صداهایی به گوش شما می‌خورد این صدا ها در واقع امواج سیگنالی هستند که باعث شکل گرفتن تصویر جنین می‌شوند.
در سونوگرافی دقیق و استاندارد پزشک می‌تواند چگونگی رشد جنین را بررسی کند، مواردی غیر طبیعی در رحم را شناسایی کند. به وسیله سونوگرافی می‌تواند تاریخ تولد کودک را تعیین کند و چند قلویی را بفهمد. همچنین به وسیله سونوگرافی می‌تواند موقعیت نوزاد را نیز بررسی کند.

یکی از سونوگرافی‌های مهم در دوران بارداری، در سه ماه آخر بارداری صورت می‌گیرد. این سونوگرافی برای مادرانی صورت می‌گیرد که از مشکلات گوارشی یا دیابتی رنج می‌برند. این سونوگرافی از امواجی بسیار بالایی استفاده می‌کند تا بتواند جریان و فشار خون را اندازه گیری کند همچنین حالت چرخشی کودک را شناسایی می‌کند در واقع این سونوگرافی تعیین می‌کند که جنین خون کافی و لازم را دارا می‌باشد یا خیر. هنگام سونوگرافی نگرانی نداشته باشید به دلیل اینکه امواج سونوگرافی برعکس اشعه ایکس هیچ پرتو افکنی ندارند.


شاید برایتان جالب باشد: شرایط آمادگی برای بارداری دوم


سونوگرافی در سه ماه اول بارداری

سونوگرافی در سه ماه اول بارداری

سونوگرافی که در سه ماه اول بارداری انجام می‌گیرد با نام سونوگرام شناخته می‌شود. این سونوگرافی زمانی انجام می‌شود که شما هنوز پریود نشده‌اید، سینه‌های شما سوزش دارند و نتیجه تست بارداری در خانه مثبت بوده است. درست در این زمان است که باید آزمایش خون و سونوگرافی اولیه را انجام دهید.

این سونوگرافی بین هفته‌های 6 تا 8 صورت می‌گیرد. قبل از سونوگرافی باید آب به اندازه کافی بنوشید. امواج فراصوت استفاده شده در سونوگرافی از مایعات بسیار راحت عبور می‌کند به همین دلیل کیفیت سونوگرافی صورت گرفته بالا می‌رود.نکته قابل توجه این می‌باشد که با رشد جنین و پیش رفتن بارداری رحم رشد میکند و مایع اطراف جنین افزایش پیدا میکند و نیاز به خوردن آب قبل از بارداری نمی‌باشد زیرا شکم شما برای رد کردن امواج فراصوت دارای مقدار قابل توجهی مایعات می‌باشد.

سونوگرافی در سه ماه اول بارداری از آن جهت دارای اهمیت بسیار زیاد است به دلیل اینکه در سه ماه اول، ضربان قلب نوزاد شنیده می‌شود. همچنین می‌توانید سن نوزاد را اندازه گیری کنید. دور سر و قد جنین نیز در سونوگرافی نیز مشخص می‌شود. رشد کودک در سه ماه اول بارداری به صورت یک میلی متر در روز است.

سونوگرافی در سه ماه دوم بارداری

با شروع سه ماه دوم بارداری شما در نیمه راه قرار دارید. سه ماه دوم نیز اهمیت ویژه ای برخوردار است. بین هفته 18 تا 20 برای خانم های باردار سونوگرافی صورت می گیرد. اسکن آناتومی در این سه ما صورت می‌گیرد. در واقع سونوگرافی در سه ماه دوم اسکن آناتومی می‌باشد.

این اسکن بین 20 تا 45 دقیقه وقت نیاز دارد. اگر شما چند قلو باردار باشید نیاز به مدت زمان بیشتری دارید تا سونوگرافی بسیار دقیق صورت گیرد. در صورت چند قلو بودن باید تمام ابعاد سلامت کودک را اندازه گیری کنند. در واقع زمان یکه کودک چند قلو می باشد دیدن بعضی قسمت های بدن جنین برای پزشک سخت می باشد. شکم یا کلیه های کودک در چند قلویی بسیار سخت مشاهده می شوند و احتیاج به زمان گذاشتن زیاد می باشد. اما به شما خاطر نشان می کنیم که این مدت زمان زیاد برای سونوگرافی هیچ سختی ندارد تنها ممکن است از لزجی و خنکی ژل روی بدن خود خسته شوید.

در سونوگرافی سه ماه دوم تمام موارد غیر طبیعی از جمله ضربان قلب، وضعیت مغزی جنین، کبد و کلیه ها نیز بررسی و چک می شوند. در این سونوگرافی تعداد انگشت های نوزاد و میزان مایع جنین به راحتی اندازه گیری می شود. شایان به ذکر است که جنسیت کودک نیز در سه ماه دوم بارداری مشخص می‌شود.

سونوگرافی در سه ماه سوم بارداری

سونوگرافی در سه ماه سوم بارداری

تشخیص پزشک است که در سه ماه سوم نیز سونوگرافی انجام دهید یا خیر. اما بسیاری از خانم ها نیاز به سونوگرافی در سه ماه سوم ندارید. بهتر است با مثانه پر این سونوگرافی را انجام دهید تا نتیجه دقیقی در اختیار شما قرار بگیرد و امواج اطلاعات دقیق تری در اختیار پزشک قرار دهد. این سونوگرافی در سه ماه سوم وضعیت قلبی و رشد کودک را برای اطمینان بیشتر به پزشک نشان می دهد. این سونوگرافی واجب نمی باشد اما بعضی پزشکان برای هفته 35 این سونوگرافی را تجویز می کنند. مادرانی که از دیابت و مشکلات گوارشی رنج می برند باید این سونوگرافی را انجام دهند. همچنین از نظر پزشک بعد از سونوگرافی سوم زایمان طبیعی یا سزارین مشخص می شود.

روال انجام سونوگرافی

اکثر سونوگرافی ها به وسیله شکم صورت می گیرد. اما سونوگرافی ها واژینال هم وجود دارند. برای انجام سونوگرافی شکم رو به بالا خوابیده می‌شوید و سپس زل مخصوص برای سونوگرافی برای شما زده می‌شود. این ژل به شما کمک می کند تا امواج راحت تر انتقال پیدا کنند. امواج به سیستم کامپیوتر منتقل می‌شوند و قابل رویت به شکل تصویر روی صفحه مانیتور هستند. استخوان ها و بافت ها به وسیله یک هاله خاکستری دیده می شود. مایع موجود در رحم به صورت نواحی سیاه رنگ قابل مشاهده می‌شود.

مدت زمان سونوگرافی معمولی بین 15 تا 20 دقیقه می‌باشد. اما سونوگرافی های پیشرفته بین 30 تا 90 دقیقه زمان لازم دارد.
در سه ماه اول بارداری ممکن است سونوگرافی واژینال صورت بگیرد. برای تشخیص حاملگی اکتوپیک سونوگرافی واژینال بسیار بهتر از سونوگرافی شکم جواب می دهد. برای سونوگرافی شکمی باید از قبل چند لیوان آب بخورید اما برعکس سونوگرافی شکمی برای سونوگرافی واژینال باید مثانه خالی باشد.

آیا امکان سونوگرافی و دکتر آن بسیار اهمیت دارد؟

آیا امکان سونوگرافی و دکتر آن بسیار اهمیت دارد؟

حتما فردی که سونوگرافی انجام می دهد باید فردی متخصص باشد. اگر سونوگرافی توسط فردی متخصص صورت بگیرد 80% مشکلات در جنین مشخص می شود اما اگر فرد متصدی متخصص نباشد قدرت تشخیص به 13 درصد می رسد. دربارداری حتما به مرکزهای معتبر مراجعه کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اگر امکان داره راجع به انواع سونوگرافی هم مطلب بزارید، ممنونم
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.