تحریریه سیس نی نی
0 نظر

ویار در بارداری چیست؟

ویار در بارداری چیست؟

از جمله علائم بارداری در زنان تهوع و استفراغ است که ان را ویار می نامند که معمولا در چند ماهه اول بارداری رخ می دهد


از جمله علائم بارداری در زنان تهوع و استفراغ است که ان را ویار می نامند که معمولا در چند ماهه اول بارداری رخ می دهد.
ویار معمولا در اول صبح شدید است و به همین دلیل ان را تهوع صبحگاهی نیز می نامند البته علائم ویار در زنان مختلف با هم متفاوت است ولی معمولا سه چهارم زنان باردار با آن درگیر هستند.

 

آیا ویارهای بارداری واقعی هستند؟

آیا ویارهای بارداری واقعی هستند؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت بله واقعی هستند در دوران بارداری حدود 75 درصد زنان از برخی از مواد خوراکی و یا بوی آن ها بیزار می شوند و یا در برخی موراد اشتیاق زیادی برای خوراکی هایی دارند که در زمان قبل از بارداری نسبت به آن بی میل بودند. مطابق آمار گرفته شده از تجربه زنانی که در بارداری ویار داشته اند نسبت خوراکی هایی مانند قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین گوشت و الکل بی میل می شوند و تمایل زیادی به خوردن انواع شیرینی ها و لبنیات دارند.

 

دلیل و یا علت ویار بارداری چه می باشد؟

هنوز دلیل اصلی ویار در بارداری از لحاظ علمی مشخص نشده است ولی دلیل اصلی آن می تواند تغییرات هورمونی باشد که بر حس چشایی زبان و سایر عکس العمل های نسبت به غذا تاثیر گذار باشد.
متخصصان تغذیه بر این باورند یکی از دیگر دلایل وجود ویار در زنان باردار این است که می خواهند به دلیل سختی هایی که در این دوران وجود دارد به طریقی خود را راضی نگه دارند. بارداری دورانی است که همه چیز در آن به طریق دیگری است در واقع چنین می توان گفت که ویار راه حلی برای کنار آمدن با علائم بارداری است.


شاید برایتان مفید باشد: تغذیه مناسب قبل از اقدام به بارداری


بیشتر زنان باردار ویار دارند و یا به مواد خوراکی به خصوصی میل دارند تا از این طریق بتوانند حالت تهوع خود را کنترل کنند. خوراکی های ترش و خوراکی های خشک مانند بیسکویت، خوراکی هایی است که اغلب زنان در دوران بارداری به آن ویار دارند و نکته جالب این است که این مواد برای تسکین حالت تهوع و استفراغ اثر گذار است. ولی نمی توان گفت که ویار همیشه نشانه کمبود مواد مغذی در زنان باردار است . ولی برخی درگس را متخصصین تغذیه نیز برعکس این را می گویند و معتقدند گاهی ویار ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی نیز باشد و ویار را به عنوان یک اخطار برای تامین این مواد مغذی می دانند ولی این نظریه فقط یک فرضیه است و صحت آن اثبات نشده است.
گاهی نیز می توان ویار در بارداری را به دلایل بیولوژیکی نسبت داد مانند شخصی که قبلا گیاه خوار بوده و الان هوس گوشت می کند. حقیقت محض این است که هیچ کس تاکنون نتوانسته دلیل ویار را بداند.

 

در ویار بارداری از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

وقتی بدنتان هوس هر نوع مواد خوراکی را بکند به این معنا نیست که حتما باید آن را بخورید. حتما باید یک سری موارد پزشکی و بهداشتی را مدنظر نیز قرار دهید مثلا اگر ویار ماهی دودی داشتید بهتر است که آن را نخورید زیرا ممکن است این ماده غذایی حاوی باکتری ها و ویروس هایی باشد که برای دوران بارداری خطرناک نیز باشد، زنان باردار در صورت داشتن چنین ویارهایی می توانند آن را با مواد خوراکی که دارای ارزش غذایی مفید برای دوران حاملگی شان است جایگزین کنند. مواد غذایی که در دوران بارداری باید از خوردن آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  •  ماهی خام
  •  ماهی دودی
  •  گوشت نیم پز
  •  پنیر نرم
  •  لبنیات محلی
  •  شیر پاستوریزه نشده
  •  سوسیس و کالباس

آیا روشی برای دور زدن ویارهای ممنوعه بارداری وجود دارد؟

آیا روشی برای دور زدن ویارهای ممنوعه بارداری وجود دارد؟

 

برای این کار می توان در زمانی که ویار مواد خوراکی ممنوعه را داشتید می توانید سر خود را به کار دیگر گرم کنید. به عنوان مثال می توانید در بیرون از منزل پیاده روی کنید و یا این که کتاب بخوانید شاید به نظرتان غیر مکمن باشد ولی حواس پرتی می تواند بر ویار غلبه کند. مواد غذایی قلیایی نیز می تواند درجه ویار شما را کم کند. دوران بارداری به دلیل خطراتی که ممکن است در پی داشته باشد زمان مناسبی برای مصرف مواد غذایی که برای آن ممنوع است نیست و برای حفظ سلامتی به راحتی می توانید به ویارتان جواب منفی بدهید.


شاید برایتان جالب باشد: قبل از اقدام به بارداری چه نوع تغذیه ای باید انتخاب کرد؟


ویارهای سالم در دوران بارداری کدامند؟

اغلب زنان مواد خوراکی را ویار می کنند که ارزش غذایی پایینی دارند. بیشتر زنان باردار در ماه های اول بارداری برای اینکه بتوانند حالت تهوع خود را تسکین دهند غذاهایی که دارای کربوهیدرات و قند است تمایل دارند که انجام این عمل موجب بالارفتن وزن شده که در دوران بارداری افزایش وزن به دلیل مصرف مواد قندی و کربوهیدرات ها سلامت مادر و نوزاد را به خطر می اندازد و موجب دیابت حاملگی می شود و بسیار مشکل ساز است.

 

سه راه سالم برای براورده کردن ویار در بارداری

1- میزان گرسنگی تان را کشف کنید

برخی از زنان باردار به مواد خوراکی که ارزش غذایی سالمی برای دوران بارداری ندارند ویار دارند مانند بستنی و شکلات. شاید این زنان برای این که بتوانند ویار خود را کنترل کنند بسیار خود را تحت فشار قرار دهند که به سراغ آن نروند.
متخصصین تغذیه معتقدند بیشتر وقت ها وجود این ویارها در گرسنگی فرد ریشه دارد. اگر گرسنه هستید بهتر است با مواد خوراکی سالم ویار خود را کنترل کنید و در واقع یعنی نباید نسبت به گرسنگیتان بی تفاوت باشید.

2- اندکی از آنچه ویار دارید بخورید

گاهی نادیده گرفتن ویار موجب می شود بیشتر از قبل به آن تمایل داشته باشید. بنا به اظهار برخی از متخصصین تغذیه اگر به مواد خوراکی ویار داشتید و خود را از خوردن آن منع کردید موجب می شود به که مواد خوراکی بیشتری که واقعا میلی به آن نداشته اید را بخورید لذا انتخاب درست این است که از همان ابتدا مقدار کمی از خوراکی که ویار کرده اید را بخورید.

3- جایگزین سالمی برای ویارتان بیابید

اگر ویاری که دارید در دسته مواد غذایی ناسالم قرار دارد بهتر است برای آن جایگزین سالمی قرار دهید که موجب بالارفتن وزنتان نشود.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.