تحریریه سیس نی نی
0 نظر

سبک تغذیه قبل از اقدام به بارداری چگونه است؟

سبک تغذیه قبل از اقدام به بارداری چگونه است؟

به طور کلی مواد غذایی که افراد در طول روز مصرف می کنند بر تمامی اعضای بدن از جمله خون

به طور کلی مواد غذایی که افراد در طول روز مصرف می کنند بر تمامی اعضای بدن از جمله خون، سلول های بدن و هورمون های آن اثرگذار خواهند بود به همین دلیل به افرادی که قصد باردار شدن دارند اغلب توصیه می شود که به پزشک مراجعه کرده تا از این موضوع که سبک تغذیه قبل از اقدام به بارداری چگونه است مطلع شوند چرا که این یک موضوع بدیهی است که تغذیه ی مناسب علاوه بر تاثیری که در سلامت آن ها خواهد داشت در باروری خانم ها نیز بسیار موثر می باشد.

علاوه بر این شروع به تغذیه ی سالم پیش از اقدام به بارداری باعث می شود تا در زمان حاملگی برای مادر و جنین مشکلات کمتری به وجود بیاید به همین دلیل به اغلب مادران توصیه می شود که از طریق مشاوره با متخصص در این زمینه به درستی از این موضوع آگاه شوند که سبک تغذیه قبل از اقدام به بارداری چگونه است؟


شاید برایتان جالب باشد: آمادگی های پیش از بارداری


♦ مصرف کافئین را کم کنید:

مصرف کافئین را کم کنید

اگرچه تاکنون گزارش دقیقی از تاثیر مصرف کافئین بر میزان باروری گزارش نشده است،اما اغلب پزشکان به افرادی که مستعد حاملگی خارج از رحم هستند توصیه می کنند از خوردن کافئین پیش از بارداری پرهیز کنند علاوه بر این مصرف مواد کافئین دار مانند چای، قهوه و مصرف نوشابه های انرژی زا ممکن است مانع جذب آهن توسط جنین شود بنابراین در زمان بارداری پرهیز از مصرف این مواد توصیه می شود.
برای افرادی که عادت به خوردن مواد کافئین دار هستند بهتر است قطع مصرف این مواد به صورت تدریجی انجام شود تا دچار عوارضی مانند سردرد نشوند بهترین زمان برای قطع مصرف این مواد پیش از اقدام به بارداری خواهد بود کم کم پس از مدتی که به نخوردن نوشیدنی های کافئین دار عادت کردید می توانید از نوشیدنی هایی مانند شیر که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید.

♦ سبک تغذیه باید به نوعی باشد که کمبود ویتامین های بدن را جبران کند:

یکی از مواردی که در سبک تغذیه پیش از بارداری باید رعایت شود استفاده از مواد غذایی است که باعث جبران کمبود برخی از ویتامین ها در بدن می شود کمبود تعدادی از این مواد معدنی و ویتامین ها در بدن ممکن است در هنگام باروری خانم ها مشکل ایجاد کنند به همین دلیل اغلب پزشکان در معایناتی که پیش از بارداری انجام می دهند میزان ویتامین ها را بدن افراد بررسی کرده و در صورت کمبود این مواد معدنی در بدن با تنظیم یک برنامه ی غذایی سالم سعی در مدیریت تغذیه پیش از حاملگی خواهند داشت.

چنانچه کمبود این مواد بالا باشد پزشک متخصص قرص ها و مکمل های لازم را برای جذب این ویتامین ها تجویز خواهد کرد که البته ممکن است معده بعضی از خانم ها در جذب این مکمل ها حساسیت داشته و با مشکلاتی همراه باشد به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که پیش از خواب نسبت به مصرف این قرص ها اقدام نمایید.

♦ سبک تغذیه پیش از بارداری باید به گونه ای باشد که در جذب پروتئین مورد نیاز بدن کمک کند:

یکی از موارد موردنیاز برای بدن افراد پروتئین خواهد بود پروتئین ها علاوه بر اینکه در موادی چون گوشت گاو و مرغ موجود است ( که به آن پروتئین های حیوانی گفته می شود)، از طریق موادی چون آجیل، شیر، انواع لوبیا و نخود فرنگی ( پروتئین های گیاهی) نیز جذب می شود توصیه ی پزشکان این است که سبک تغذیه‌ قبل از حاملگی به گونه ای باشد که بدن پروتئین مورد نیاز خود را از هر دو دسته ی پروتئین های حیوانی و گیاهی جذب نماید.

یکی از موارد ضروری که پیش از اقدام به بارداری باید رعایت شود، کنترل وزن می باشد به همین دلیل توصیه می کنیم از مصرف بیش از حد پروتئین های حیوانی که دارای چربی بیشتری هستند دوری کرده و به جای آن از پروتئین های گیاهی استفاده کنید در نهایت برای مصرف این مواد و کنترل نوع تغذیه قبل از بارداری نظر پزشک خود را درنظر داشته باشید زیرا توصیه های دکتر متخصص با توجه به بررسی شرایط جسمانی شما خواهد بود و تا جایی که می توانید توصیه های افراد غیر متخصص را جدی نگرفته و از انجام آن ها خودداری نمایید تا از مشکلات و عوارض ناشی از این پیشنهادات غیر اصولی ایمن بمانید.

♦ مصرف آهن را افزایش دهید:

مصرف آهن را افزایش دهید

اغلب زنان به دلیل خونریزی های ناشی از عادت ماهانه ممکن است دچار کمبود آهن باشند به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به بارداری، اگر دچار کم خونی هستید درصدد رفع آن برآیید و حتما پیش از بارداری این مشکل را رفع کنید زیرا در طول دوره ی بارداری، جنین شروع به جذب مواد معدنی از بدن مادر کرده و در نتیجه امکان ذخیره ی آهن در بدن وجود ندارد و این خود مادر است که به مشکلات و بیماری های ناشی از کمبود آهن دچار خواهد شد.
عدم دریافت آهن کافی در زمان پیش از بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی پس از زایمان شود و بعد از تولد نوزاد به دلیل خون ریزی های شدید ممکن است مادر دچار ضعف و بی حالی شود پس اگر گیاه خوار هستید یا گوشت قرمز مصرف نمی کنید، بهتر است از مکمل های دارویی برای جذب آهن استفاده نمایید.

♦ از مصرف ماهی غافل نشوید:

اغلب افراد به دلیل آلوده بودن ماهی به جیوه، از خوردن آن پرهیز می کنند جیوه ماده ای سمی است که در خون تا مدت یک سال باقی می ماند و ممکن است در زمان بارداری مشکلات جدی را برای جنین پیش آورد اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مقدار جیوه در گوشت تمام ماهی ها یکسان نمی باشد.

از طرفی ماهی و غذاهای دریایی حاوی امگا 3 می باشند که یک اسید چرب ضروری برای بدن است این اسید در باروری خانم ها بسیار موثر بوده و هم چنین در زمان بارداری، برای رشد مغز و چشم جنین به شدت نیاز به امگا 3 در بدن مادر وجود دارد علاوه بر موارد ذکر شده، وجود امگا 3 در بدن از بروز مشکلاتی چون زایمان زودرس جلوگیری خواهد کرد به همین علت توصیه می شود در رژیم غذایی پیش از بارداری، حتما از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنید.

اگر نگرانی شما در رابطه با جیوه ی موجود در بدن ماهی جدی است، می توانید برای دریافت امگا 3 از میگو یا ماهی های پرورشی استفاده کنید اما حتما یکی از مواردی که در سبک تغذیه قبل از بارداری لازم است که حتما رعایت کنید دریافت امگا 3 مورد نیاز بدن می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.