تحریریه سیس نی نی
0 نظر

برای آمادگی بارداری سالم چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

برای آمادگی بارداری سالم چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

دوره بارداری دوره حساسی برای یک بانو و همسر او به حساب می آید. به همین خاطر آمادگی برای بارداری سالم را می توان

دوره بارداری دوره حساسی برای یک بانو و همسر او به حساب می آید. به همین خاطر آمادگی برای بارداری سالم را می توان شامل نکاتی دانست که پیروی از آنها می تواند منجر به یک زایمان آسان و تولد یک فرزند سالم شود.

نکات لازم برای داشتن بارداری سالم

بارداری یکی از مهم‌تریم دوران در زندگی هر فرد می‌باشد. این دوره برای خانم‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا مادران ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با فرزند خود دارند. رعایت کردن نکات سلامتی و ایمنی بسیار مهم و قابل اهمیت در این دوران است. حال در نظر داریم مهم‌ترین نکات برای سپری کردن بارداری سالم را شرح دهیم.

دیدن پزشک در اولین فرصت

زمانی که متوجه شدید که باردار می‌باشید باید در اولین قدم با پزشک خود صحبت کنید تا روند بارداری سالم را آغاز کنید. باید مشاوره لازم و کافی برای دوران بارداری داشته باشید. پزشک در این دوران برای شما هر گونه سونوگرافی‌ لازم و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.


بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است


رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم برای همه دوران زندگی لازم و ضروری است اما در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این نه ماه حیاتی مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • میوه و سبزیجات از جمله وعده‌های اصلی می‌باشند، حداقل دفعاتی که باید در روز از میوه و سبزیجات استفاده کنید پنج بار در روز می‌باشد.
  • کربوهیدرات عضوی جدانشدنی از رژیم غذایی شما می‌باشد. باید مقدار زیادی نان، پاستا و برنج را وعده های غذایی خود قرار دهید. بدن شما به مقدار قابل توجهی فیبر نیازمند می‌باشد. باید حتما در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات و غلات سبوس دار استفاده کنید.
  • غذاهای دریایی نیز از دیگر مواد غذایی لازم برای رشد جنین می‌باشد. باید در هفته دو وعده ماهی مصرف کنید. در نظر داشته باشید که از ماهی‌های چرب استفاده کنید. ویتامین دی، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب از جمله موادی هستند که در ماهی به فراوانی یافت می‌شود. اسیدهای چرب مانند امگا3 برای رشد سیستم عصبی جنین بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

     

در نظر داشته باشید که نیازی نیست که در دوران بارداری به اندازه دو نفر غذا مصرف کنید. در شش ماه نخست بارداری به کالری اضافه احتیاج ندارید. تنها در سه ماه آخر بارداری، روزانه 200 کالری احتیاج دارید. میان وعده‌های سالم را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید و سطح انرژی خود را با میان وعده‌ها تامین کنید.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌های غذایی

اگر از جمله افرادی هستید که به دلیل داشتن تهوع زیاد نمی‌توانید مواد غذایی لازم را دریافت کنید، می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. اما این نکته را زیر نظر داشته باشید که مکمل‌های دوران بارداری نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی سالم باشد. اسید فولیک یکی از مکمل‌های غذایی لازم در دوران بارداری می‌باشد.

در سه ماه‌ی اول بارداری به اسید فولیک نیاز حیاتی دارید. مکمل غذایی باید حتما حاوی 400 میلی گرم اسید فولیک باشد. اسید فولیک از آن جهت بسیار مهم و حیاتی است که خطر بروز نقص لوله‌ی عصبی، مانند مهره شکاف در کودک را کاهش می‌دهد. همچنین در نظر داشته باشید که مکمل غذایی که در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید باید دارای 10 میلی گرم ویتامین دی باشد. استخوان سازی و سلامت استخوان ارتباط مستقیمی با ویتامین دی دارد.

تمام مکمل‌های غذایی باید توسط پزشک برای شما تجویز شود. فراموش نکنید که تنها با مشورت پزشک می‌توانید از این مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

ورزش منظم

داشتن برنامه روتین و منظم برای ورزش هم برای سلامتی مادر و هم جنین بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. حتما باید ورزش را در لیست کارهای روزانه خود قرار دهید. ورزش دارای فواید زیر است:
یکی از دلایل اهمیت ورزش در دوران بارداری کمک به جلوگیری اضافه وزن می‌باشد. برای مادر بسیار مهم است که وزن ایده آل خود را داشته باشد. اضافه وزنی که از بارداری به وجود آمده باشد زایمان را بسیار سخت می‌کند. ورزش همچنین قدرت و استقامت بدن شما را افزایش می‌دهد. در نظر داشته باشید اگر در دوران بارداری برنامه ورزشی منظمی را دنبال کنید پس از زایمان به راحتی می‌توانید به وزن ایده آل خود دست پیدا کنید.
ورزش‌هایی که می‌توانید در دوران بارداری در لیست برنامه‌های خود قرار دهید به شرح زیر است:

  • پیاده روی سریع
  • شنا
  • پیلاتس
  • یوگا

هنگام ورزش کردن این نکته را به خاطر داشته باشید که ورزش را تنها تا زمانی ادامه دهید که منجر به وارد شدن فشار روی بدن شما نمی‌باشد. اگر در حرکتی احساس ناراحتی کرید، ورزش را ادامه ندهید. ورزش‌هایی که خطر سقوط یا ضربه را دارد، دنبال نکنید.

مصرف کافئین ممنوع

مصرف کافئین ممنوع

مصرف زیاد مواد کافئین دار می‌تواند خطر افزایش سقط جنین را افزایش دهد. قهوه، چای، نوشابه از انرژی زاهای بسیار خفیف اما محرک هستند. همچنین این مواد می‌تواند خطر کم وزن بودن نوزاد را افزایش دهند. طبق مطالعات صورت گرفته تنها می‌توانیدد 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید که معادل دو فنجان قهوه می‌باشد.
توصیه پزشکان قطع مواد کافئین به ویژه در سه ماه اول بارداری می‌باشد. می‌توانید از آبمیوه و چای میوه‌ای برای جایگزین کردن چای و قهوه استفاده کنید.


شاید برایتان جالب باشد: قبل از بار داری سالم چه اقداماتی لازم است


سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن یکی از پرخطر ترین و مضرترین واکنش‌ها در دوران بارداری در بدن شما ایجاد می‌کند. به جرات می‌توان گفت مصرف سیگار در دوران بارداری موجب بروز مشکلات جدی برای سلامتی مادر و کودک می‌شود. به دنبال کشیدن سیگار این مشکلات در بدن شما افزایش پیدا می کند:

  1. سقط جنین
  2. تولد نوزاد نارس
  3. وزن کم هنگام تولد

توجه داشته باشید که در بعضی مواقع سیگار کشیدن با مرگ نوزاد نیز ارتباط مستقیمی دارد. سیگار کشیدن احتمال عوارض بارداری را بالا میبرد:

  • تهوع و استفراغ
  • بارداری خارج از رحم
  • کنده شدن جفت

ترک سیگار از مهمترین فاکتورهای برای سلامتی مادر و فرزند است. ترک سیگار را بسیار جدی بگیرید و از مشاور برای ترک سیگار کمک بگیرید.

داشتن استراحت کافی

داشتن استراحت کافی

چند ماه اول بارداری همراه با سطح بالای هورمون بارداری می باشد. در واقع این هورمون ها در بدن شما به گردش درمی آیند و در شما احساس خستگی تولید می کنند. این هشدار بدن می باشد که با اعلام خستگی از شما تقاضا دارد که در این بازه زمانی فعالیت خود را کاهش دهید. پاهای خود را در مان استراحت در سطحی بالا قرار دهید. ورزش کردن به مشکلات خواب شما نیز بسیار کمک می‌ کند. ورزش کردن نباید خیلی به زمان خواب شما نزدیک باشد. اگر کمردرد خواب شما را مختل کرده است می‌توانید به پهلوی چپ بخوابید و زانوهای خود را خم کنید. اگر یک بالش زیر شکم خود قرار دهید فشار وارد شده بر کمر خود را نیز کاهش می ‌دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.