تحریریه سیس نی نی
9 نظر

اقدامات قبل از بارداری بچه دوم

اقدامات قبل از بارداری بچه دوم

اصولا بارداری اتفاقی شیرین است که در هر بار، خصوصیات خاص خود را خواهد داشت. در واقع هیچ گاه دو بارداری در یک زن شبیه به هم نیست

اصولا بارداری اتفاقی شیرین است که در هر بار، خصوصیات خاص خود را خواهد داشت. در واقع هیچ گاه دو بارداری در یک زن شبیه به هم نیست و اصولا هر دوره، با مشکلات و چالش های خاص خود همراه خواهد بود. پس این تصور غلط که وجود بیماری یا عدم وجود آن در بارداری اول، ضامن سلامت یا بیماری بارداری دوم است، قطعا غیر علمی است و نباید به آن توجه داشت.

اقدام برای بارداری دوم راحت تر است؟

بارداری دوم

خانم هایی که برای بار اول باردار می شوند، معمولا مراقبت های بسیاری از خود و جنینشان دارند و با بروز هر مشکل کوچکی، سریعا به پزشک مراجعه می کنند. اما معمولا در بارداری دوم این مسئله و حساسیت، کمرنگ تر شده و مادران به این گمان که از همه چیز اطلاع دارند، کمتر به تغییرات حاصله توجه می کنند. اما باید بدانید که اقدامات قبل از بارداری بچه دوم، بسیار حائز اهمیت است و برای داشتن فرزندی سالم و بارداری کم خطر باید به آن توجه ویژه داشت.

اصولا بارداری شرایط پیچیده ای است به گونه ای که حتی ممکن است بیماری هایی که پیش از آن علائمی نداشته اند نیز به تدریج بروز پیدا کنند. برای مثال دیابت، پرفشاری خون یا برخی دردهای مربوط به رماتیسم ممکن است مادر باردار را در این دوران درگیر کند. اما این بدان معنا نیست که وجود چنین اختلالاتی در بارداری اول حتما در بارداری دوم نیز تکرار خواهد شد؛ در واقع اگر چه مواردی مثل مسمومیت بارداری درصد زیادی از مادران را درگیر کند، اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. پس هرگز نگران این مسئله نباشید و حتما در اقدامات قبل از بارداری بچه دوم، این مورد را لحاظ کنید.

زایمان در بارداری دوم

اگر در بارداری اول فرزند خود را به شکل طبیعی به دنیا آورده اید، پس قطعا در صورت مهیا بودن شرایط می توانید این بار نیز به صورت طبیعی زایمان کنید. زیرا بدن یک بار این تجربه را داشته و می تواند دوباره آن را تکرار کند. بنابراین نباید این نکته را فراموش کرد که سزارین در بارداری دوم، خطرات خاص خود را خواهد داشت. جدا از این مسئله که بار اول، زایمانتان طبیعی بوده یا سزارین، در بارداری دوم امکان چسبندگی جفت و مواردی از این قبیل بسیار است. بنابراین در اقدامات قبل از بارداری بچه دوم، این نکته را حتما در نظر داشته باشید.

زایمان در بارداری دوم

رعایت فاصله سنی بین دو زایمان

از نظر متخصصان، فاصله 3 تا 5 سال، بهترین فاصله زمانی میان تولد 2 نوزاد است. زیرا در این حالت هم مادر کاملا بهبود یافته و بدنش توانایی یک دوره بارداری دیگر را دارد و هم عوارضی که در آینده از لحاظ فاصله سنی درگیر کودکان می شود، کمتر خواهد شد. بیش از 5 سال، مشکلات روانی میان دو کودک افزایش پیدا می کند و کمتر از 3 سال نیز قطعا بدن آمادگی لازم را ندارد. پس یکی از اقدامات قبل از بارداری بچه دوم، توجه به فاصله سنی است.

اقدام برای بارداری دوم راحت تر است؟

اغلب زوجین چنین تصور می کنند که بعد از یک بارداری، قطعا بار دوم نیز به همان راحتی صاحب فرزند می شوند، این در حالی است که در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین بار اول بدون دغدغه بچه دار شده و بعد از آن دچار ناباروری شده اند. این امکان وجود دارد که در بارداریی اول، سیستم تولید مثلی دچار مشکل شده و برای بارداری دوم، نیاز به درمان و مراقبت های بیشتر باشد، پس می بایست برای بارداری دوم نیز برنامه ریزی و زمان بندی لازم را داشته و این احتمال را جز اقدامات قبل از بارداری دوم قرار دهید.

جلسات معاینه و آزمایش

اغلب آزمایش ها و معاینات اولیه در بارداری دوم، شبیه به بارداری اول است. معاینه های دوره ای، سونوگرافی ها و آزمایشات طبق برنامه زمانی مدون صورت گرفته و نباید آن ها را فراموش کرد. در بسیاری از موارد، در صورتی که در بارداری اول، مشکلات ژنتیکی خاصی بروز نکرده باشد، در بارداری دوم نیز چنین مشکلی نخواهد بود. البته بهتر است پزشک خود را در جریان تمامی اتفاقات بارداری قبلی قرار دهید تا تصمیم گیری برای طبیعی بودن زایمان یا انجام عمل سزارین با دقت بیشتری صورت گیرد.

در صورتی ‌که آخرین بارداری شما با سقط جنین (حاملگی ختم شده در هفته 20 بارداری) یا مرده‌ زایی (حاملگی ختم شده پس از هفته 20 بارداری) پایان یافته، تصمیم‌گیری درباره زمان تلاش دوباره برای فرزندی دیگر به مسائل دیگری نیز بستگی دارد. روش سوگواری و مدت آن فقط به خودتان ارتباط دارد.

دکتر مور می‌گوید: دوباره می‌گویم که این تصمیمی‌ بسیار شخصی است. برخی از زوج‌ها پس از این ضربه روحی، خیلی زود با این مشکل کنار می‌آیند و بعضی دیگر به زمان طولانی‌تری برای سوگواری نیاز دارند.

ممکن است بخواهید برای دریافت نتایج هرگونه آزمایشی که علت سقط جنین شما را آشکار می‌سازد، صبر کنید. گرچه اکثر بانوان در بارداری بعدی خود با سقط جنین روبرو نمی‌شوند. احتمالا درباره بارداری خود بسیار مضطرب خواهید بود و دیگر شادی‌ها و شگفتی‌های بارداری قبلی وجود نخواهند داشت. دکتر مور می‌گوید: از نظر پزشکی، انتظار برای سه ماه بسیار مناسب است. اغلب بانوان برای سه ماه پس از سقط جنین، تخمک ‌گذاری نمی‌کنند. به زوج‌ها توصیه می‌کنم، تا زمانی‌که اولین عادت ماهیانه خود را ندیده‌اید، از این روش برای ضد بارداری استفاده کنید.


شاید برایتان جالب باشد: ضروریات قبل از بارداری دوم


تغذیه و شرایط روحی

از مهم ترین اقدامات قبل از بارداری دوم، توجه به سلامت کلی بدن است. معمولا در بارداری دوم، مادران به فرم بدن خود اهمیت بیشتری می دهند و در تلاشند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند. اما این نکته نباید مانع از داشتن تغذیه مناسب شود. کاهش میزان مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف سبزیجات کمک می کند تا علاوه بر تامین نیازها، افزایش وزن قابل ملاحظه ای رخ ندهد. از طرفی ترس و اضطراب در بارداری دوم کمتر است و مادر تمرکز ذهنی بهتری خواهد داشت.

اقدامات قبل از بارداری دوم، در اغلب موارد شبیه به بارداری اول است، با این تفاوت که به هیچ وجه نباید همه چیز را مطلق در نظر گرفت. به عبارت دیگر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و باید همه جوانب را در نظر گرفت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
عالیه.ولی سوالم اینه که درد زیرشکم درماهه اول طبیعی هست
سلام من یه دختر ۴ ساله دارم الان میخوام مجدد باردار بشم چند ماهه اقدام کردم ولی باردار نشدم علتش چیه؟
فرصت خوبیه ان شاءالله به زودی باردار میشی
بچه ام ۱۰ سالشه،همش ازم میخواد که یه خواهر یا برادر داشته باسه،هر روز ازم میخواد،خودمون مشکلای مالی زیادی داریم،نمیدونم باید چیکار کنم همش ترس و استرس دارم
پسرم ۶ سالشه اقدام ب بارداری دوم کردم ولی ۶ ماهه نتیجه ای ندیدم حتما لازمه ب دکتر مراجعه کنم؟
سلام هیچوقت بخاطر ترس از فقر از فرزند آوری خودداری نکنید،این کفره. بچه برکت میاره ، به شخصه تجربه کردم
سلام من یه بچه ای ۵ساله دارم الان یه سال هست ک اقدام ب بارداری کردم دلی هنوز نشده رفتم دکتر بهم گفتن ک کیسته تخمدان دارم باید چیکار کنم
سلام من یه بچه ای ۵ساله دارم الان یه سال هست ک اقدام ب بارداری کردم دلی هنوز نشده رفتم دکتر بهم گفتن ک کیسته تخمدان دارم باید چیکار کنم
سلام ببخشید من پسرم سه سالونیم دوست دارم بچه دوم ولی نمیدونم رفتم دکتر همهچیز تکمیل اما نمیشه
دیدگاهتان را بنویسید
9 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.