تحریریه سیس نی نی
1 نظر

آنچه در مورد عکس رنگی رحم باید بدانید

آنچه در مورد عکس رنگی رحم باید بدانید

عکس رنگی رحم یکی از روش های کارآمد جهت تشخیص موارد خاصی چون ناتوانی در بارداری، اطمینان از سالم بودن رحم و ... می باشد. این روش که با نام هیستروسالپنگوگرافی نیز شناخته می شود نوعی تصویربرداری یا رادیوگرافی است. در این روش تصویری دقیق و واضح از اندام تولید مثلی بیمار تهیه می شود. پزشک متخصص با تجزیه و تحلیل عکس و همچنین آزمایش های انجام شده قادر است نوع بیماری رحم یا دلیل ناباروری را تشخیص دهد. در این روش از نوعی اشعه ی ایکس به نام فلوروسکوپی و ماده ی حاجب حاوی ید استفاده می گردد. بیشتر بیماران به دلیل عدم آگاهی کامل از عکس رنگی رحم از انجام آن سرباز می زنند. لذا از شما دعوت می کنیم با ما در ادامه ی این متن همراه باشید تا از این روش و همچنین ارتباط عکس رنگی رحم و بارداری اطلاعات کافی به دست آورید.

عکس رنگی رحم یکی از روش های کارآمد جهت تشخیص موارد خاصی چون ناتوانی در بارداری، اطمینان از سالم بودن رحم و ... می باشد. این روش که با نام هیستروسالپنگوگرافی نیز شناخته می شود نوعی تصویربرداری یا رادیوگرافی است. در این روش تصویری دقیق و واضح از اندام تولید مثلی بیمار تهیه می شود. پزشک متخصص با تجزیه و تحلیل عکس و همچنین آزمایش های انجام شده قادر است نوع بیماری رحم یا دلیل ناباروری زنان را تشخیص دهد. در این روش از نوعی اشعه ی ایکس به نام فلوروسکوپی و ماده ی حاجب حاوی ید استفاده می گردد. بیشتر بیماران به دلیل عدم آگاهی کامل از عکس رنگی رحم از انجام آن سرباز می زنند. لذا از شما دعوت می کنیم با ما در ادامه ی این متن همراه باشید تا از این روش و همچنین ارتباط عکس رنگی رحم و بارداری اطلاعات کافی به دست آورید.

موارد تجویز عکس رنگی رحم

این روش عکسبرداری بیشتر برای بانوانی که در باروری دچار مشکل هستند تجویز می شود. رادیولوژیست با استفاده از این عکس می تواند شکل و ساختار رحم را بررسی کرده و از باز بودن لوله های فالوپ اطمینان پیدا کند. همچنین در این روش تصویری واضح از بافت اسکار داخل رحم و حفره شکمی در اختیار پزشک قرار می گیرد. با بررسی این موارد وجود یا عدم وجود مشکلات در رحم کنترل شده و در صورت نیاز درمان های لازم اجرایی می شود. یکی دیگر از موارد تجویز عکس رنگی رحم سقط های مکرر در بانوان است. با استفاده از داده هایی که در از این عکس به دست می آید اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی بررسی خواهند شد. از جمله ی این اختلالات چسبندگی رحم، تومورهای رحمی و فیبروم رحمی است که با استفاده از این روش به درستی تشخیص داده می شوند.

زمان گرفتن عکس رنگی رحم

بهترین زمان گرفتن عکس رنگی رحم

بهترین زمانی که می توانید برای گرفتن این عکس اقدام کنید بعد از پایان پریود و قبل از تخمک گذاری است. این سوال برای بسیاری از افراد پیش می آید که چند روز بعد از پریود می توانند نسبت به گرفتن این عکس اقدام نمایند. توصیه ی پزشکان یک هفته بعد از  پریود می باشد. عکس رنگی رحم و بارداری می تواند عوارض زیادی برای جنین داشته باشد. به همین سبب این زمان بهترین موقع برای گرفتن این عکس می باشد. زیرا یک هفته پس از پریود تخمک گذاری انجام نشده و احتمال بارداری در بیمار وجود ندارد. طبق توصیه ی متخصصان از گرفتن عکس رنگی از رحم در دو هفته ی پایانی چرخه قاعدگی باید خودداری شود. زیرا در این دوران احتمال بارداری یا بارداری کاذب به  دلیل افزایش ضخامت دیواره های رحم وجود دارد.


شاید برایتان مفید باشد: 10 اقدام ضروری قبل از بارداری


نحوه ی عکسبرداری رنگی از رحم

برای انجام هیستروسالپنگوگرافی بیمار باید در وضعیت لیتوتومی بر روی تخت معاینه بخوابد. در این وضعیت پاها به طرفین و رو به بالا قرار می گیرد. همچنین زانوها کمی خم می شوند. پزشک برای تخمین ابعاد رحم به قسمت زیر شکم فشار وارد می کند. سپس با گیره کوچکی به نام اسپکولوم دهانه ی رحم فیکس می شود. با قرارگیری اسپکولوم در واژن دهانه ی رحم پاکسازی می گردد. سپس کاتتر در دهانه ی رحم یا سرویکس قرار داده شده و اسپکولوم خارج می شود. بعد از انجام این مراحل بیمار به زیر دوربین فلوروسکوپی انتقال داده می شود. ماده ی حاجب که حاوی ید است به صورت تدریجی لوله ی فالوپ، رحم و محفظه ی شکمی را پر کرده و عکس رنگی رحم گرفته می شود.

اقدامات قبل از گرفتن عکس رنگی رحم

اقدامات قبل از گرفتن عکس رنگی رحم:
قبل از این که اقدام به هیستروسالپنگوگرافی کنید باید یک سری اقدامات لازم را انجام داده و پزشک را از وضعیت خود آگاه سازید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • در صورتی که به عفونت لگنی یا بیماری های عفونی جنسی مبتلا هستید باید قبل از گرفتن عکس آن را با متخصص در میان بگذارید.
  • یک شب قبل از گرفتن عکس رنگی رحم باید از مسهل استفاده کنید. این کار باعث می شود روده ها خالی شده و رحم و ساختار مجاور آن به خوبی در عکس مشاهده خواهد شود.
  • طبق تجویز پزشک برای کاهش استرس یک داروی آرام بخش برای شما تجویز می شود. همچنین باید از آنتی بیوتیک نیز استفاده کنید تا از بروز عفونت پیش گیری کند.
  • اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و یا به ماده ای نظیر ماده ی حاجب ید دار آلرژی دارید باید قبل از گرفتن عکس آن را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اطمینان از عدم بارداری: اگر قبل از عکسبرداری احتمال می دهید باردار باشید باید ان را به پزشک اطلاع دهید. زیرا گرفتن عکس رنگی رحم و بارداری با هم تعارض داشته و جنین را در معرض اشعه قرار می دهد.
  • تمام وسایل فلزی خود نظیر عینک و زیورآلات را قبل از انجام هیستروسالپنگوگرافی در آورید.

هفته های بارداری: 3 ماهه اول (هفته 1 تا 13) | 3 ماهه دوم (هفته 14 تا 25) | 3 ماهه سوم (هفته 26 تا 40)


اقدامات بعد از گرفتن عکس رنگی رحم:

بعد از انجام هیستروسالپنگوگرافی بیمار باید به مدت 30 دقیقه تحت نظر باشد. این کار باعث می گردد در صورت بروز حساسیت یا خونریزی و درد اقدامات لازم توسط پزشک اعمال شود. همچنین بیمار باید به علائمی که ممکن است چند روز بعد از گرفتن عکس رنگی رحم بروز کند توجه داشته و در صورت شدید شدن آنها به پزشک مراجعه کند. این علائم شامل موارد زیر می باشد:
• زیاد شدن ترشحات واژن
• بد بو بودن ترشحات واژن
• بی حالی و از حال رفتن
• درد یا کرامپ شدید در قسمت شکمی
• بروز حالت تهوی و استفراغ
• خونریزی شدید واژینالی
• تب شدید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
خیلی مفید و عالی بود ممنون از سایت مفیدتون
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.