تحریریه سیس نی نی
2 نظر

انواع بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

انواع بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

بازی کردن یکی از مهمترین غریزه هایی است که خداوند متعال در وجود هر کودک قرار داده است. برخلاف باور بسیاری از والدین که بازی کردن را تنها راهی برای تخلیه انرژی مازاد می پندارند، کودک می تواند بخشی از نیروی جسم، عقل، روان و ذهن خود را با بازی تقویت و بهبود ببخشد. به عقیده بسیاری از روانشناسان، کودک در بستر بازی می تواند بسیاری از مهارت های زندگی، اقتصادی و اجتماعی را کسب نماید.

بازی کردن یکی از مهمترین غریزه هایی است که خداوند متعال در وجود هر کودک قرار داده است.  برخلاف باور بسیاری از والدین که بازی کردن را تنها راهی برای تخلیه انرژی مازاد می پندارند، کودک می تواند بخشی از نیروی جسم، عقل، روان و ذهن خود را با بازی تقویت و بهبود ببخشد. به عقیده بسیاری از روانشناسان، کودک در بستر بازی می تواند بسیاری از مهارت های زندگی، اقتصادی و اجتماعی را کسب نماید.
بازی کردن مقوله ای بسیار جدی است که زمینه ای مناسب را می تواند برای رشد و تقویت ارتباطات کلامی و زبانی کودکان فراهم آورد. بدین ترتیب والدین نباید این نکته را فراموش کنند که بازی یک عملکرد هدفمند است و لازم است که متناسب با سن کودک باشد تا بتواند بیشترین تاثیر را بر جسم و ذهن آن ها بگذارد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی به عنوان یکی از حساس ترین مقاطع سنی صحبت کنیم پس تا پایان این مقاله با ما باشید.

بازی های گروهی برای کودکان پیش دبستانی

کودکانی که به پیش دبستانی می روند به راحتی می توانند بپر بپر کنند و بدوند و از انجام حرکات آکروباتیک در محیط پیش دبستانی خود لذت ببرند. آن ها حرکات فردی خود را تبدیل به حرکت دسته جمعی می کنند. آن ها غالبا ترجیح می دهند که یک همبازی برای خود انتخاب کنند و بازی های خود را در گروه های کوچک انجام دهند. در این سن کودک می تواند به راحتی قیچی به دست بگیرد و کار با کاغذ را با هم گروهی های خود به صورت خلاقانه انجام دهد. کودک در این سن بیشتر علاقه به بازی های ابداعی و ذوقی دارد دوست دارد که حرکت های نمایشی را اجرا کند.
در این سن بایستی برای کودک بازی هایی در نظر گرفته شود که علاوه بر تخلیه انرژی به تقویت مهارت های وی نیز کمک کند. از بازی های گروهی برای کودکان پیش دبستانی که می تواند لحظاتی شاد و پر انرژی را برای آن ها رقم بزند می توان بازی هایی همچون طناب کشی، وسطی، هفت سنگ، گل یا پوچ، کلاغ پر، قایم باشک، تیله بازی، بالا بلندی، لی ای و ... اشاره نمود. شیوه بازی در برخی از آن ها به صورت تک به تک مانند گل یا پوچ، یک به چند مانند قایم باشک، گروه به گروه مانند طناب کشی می باشد. در باز های گروه به گروه قبل از بازی یار کشی می شود و افرادی به عنوان سر دسته یار های خود را انتخاب می کنند.

بازی های مناسب پیش دبستان

باز های خلاقانه برای کودکان پیش دبستانی

بازی های خلاقانه می تواند تاثیر بسیار مهمی بر روی بهبود حافظه و هوش کودکان به خصوص پیش دبستانی ها که آماده رفتن به مدرسه هستند را داشته باشد. از این رو در اکثر پیش دبستانی ها بستری فراهم شده تا کودکان علاوه بر بازی بتوانند ذهن و حافظه خود را نیز تقویت نمایند. بازی های خلاقانه در واقع مسیر رسیدن کودکان به کشف دنیای پیرامون و یادگیری و فکر کردن خارج از چهار چوب را هموار تر می سازد.
از مهمترین بازی های خلاقانه برای کودکان پیش دبستانی می توان مواردی همچون ساخت کاردستی با اشیاء طبیعی، رنگ بازی و ساخت اشکال مختلف با خمیر بازی، پرتاپ سکه، بازی توپ و فنجان و ... اشاره نمود. بازی پرتاپ سکه، یک بازی ایده آل برای کودکان پیش دبستانی است که می تواند در افزایش هماهنگی دست و چشم تاثیر گذار باشد و همچنین تمرکز آن ها را تقویت نماید. این بازی را می توان به صورت مسابقه ای اجرا نمود تا حس رقابت بین آن ها نیز ایجاد شود.

بازی های هدفمند برای کودکان پیش دبستانی

کودک در قالب بازی می تواند مهارت های زیادی را کسب کند از این رو بازی هایی که برای کودکان پیش دبستانی در نظر گرفته می شود بایستی هدفمند باشد تا ضمن ایجاد لحظاتی نشاط آور، پر انرژی و سرگرم کننده آن ها را با مهارت هایی که چه بسا آینده او را تحت شعاع خود قرار می دهد بیشتر آشنا کند و آن مهارت ها را راحت تر بیاموزد. به عنوان مثال یک بازی مثل قایم باشک شاید از نظر خیلی از ما یک بازی ساده به نظر آید ولی این بازی علاوه بر سرگرم کردن کودک می تواند او را از ترس تنهایی و جدا شدن از والدین نیز رها کند. و یا در بازی خط و تعادل، کودک با راه رفتن بر روی خطوط مشخصی می تواند تعادل خود را بهبود ببخشد. بدین ترتیب با انتخاب بازی های هدفمند برای کودکان پیش دبستانی می توان مهارت های زندگی را هدفمندانه به آن ها آموزش داد.

اسباب بازی مناسب پیش دبستان

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در سنین پیش دبستانی بسیار حائز اهمیت است. اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی بایستی جنبه آموزشی داشته باشد که علاوه بر فراهم نمودن موجبات سرگرمی و لذت بتواند قوه تفکر، یادگیری و تخیل آن ها را نیز پرورش دهد و کودکان را با مفاهیم و دنیای بیرون بیشتر آشنا کند. این نوع از اسباب بازی ها می تواند باعث بالا رفتن هوش، مهارت های اجتماعی و رفتار های احساساتی در کودکان شود.
در واقع این گونه از اسباب بازی ها طراحی شده اند تا دیده وسیع تری را نسبت به محیط پیرامون برای کودکان پیش دبستانی به ارمغان بیاورند. همچنین اسباب بازی ها بایستی از امنیت و کیفیت لازم برخوردار باشند  تا سبب ارتقای کیفیت و رشد در کودکان شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
سلام و خسته نباشید واقعا این مطلبتون درباره کودک و سرگمی او خیلی عالی بود. من برای سرگرم کردن فرزندم علاوه بر بازی های مختلف از اسباب بازی هم استفاده میکنم و همیشه اسباب بازی استاندارد میخرم.
مطلبتون در مورد سرگرمی کودک انصافا عالی بود. من برای سرگرم کردن فرزندم علاوه بر بازی های مختلف از اسباب بازی هم استفاده میکنم و همیشه اسباب بازی استاندارد میخرم.
دیدگاهتان را بنویسید
2 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.