تحریریه سیس نی نی
2 نظر

بازی های چند نفره برای کودکان مناسب تر است یا بازی های تک نفره

بازی های چند نفره برای کودکان مناسب تر است یا بازی های تک نفره

بازی یکی از مهمترین پارامتر های اساسی در رشد روحی، ذهنی، جسمی و عقلی کودکان است. کودک از طریق بازی کردن می تواند به تجارب و آگاهی زیاد دست یابد؛ همچنین بازی کردن یکی از مهمترین بخش در زندگی کودک است که در تعلیم و تربیت آن ها بسیار موثر است. از این رو انجام آن می تواند یک فاکتور بسیار مهم در رشد هر چه بهتر کودکان به حساب آید.

بازی یکی از مهمترین پارامتر های اساسی در رشد روحی، ذهنی، جسمی و عقلی کودکان است. کودک از طریق بازی کردن می تواند به تجارب و آگاهی زیاد دست یابد؛ همچنین بازی کردن یکی از مهمترین بخش در زندگی کودک است که در تعلیم و تربیت آن ها بسیار موثر است. از این رو انجام آن می تواند یک فاکتور بسیار مهم در رشد هر چه بهتر کودکان به حساب آید.

بازی کردن می تواند کودک را در شناخت هر چه بیشتر محیط اطراف خود آگاه سازد. در واقع کودک وقتی در محیط بازی قرار می گیرد می تواند به بیان افکار، احساسات و اندیشه ها بپردازد، مهارت های کلامی خود را توسعه دهد و بهتر بتواند با دیگران ارتباط برقرار نماید، با مقررات و قوانین آشنایی پیدا کند، تخیل خود را تقویت نماید و ... که همگی این موارد به نوعی می تواند شخصیت کودک را پرورش دهند. از این رو خانواده ها باید بدانند که بازی برای آن ها ضروری است پس بهتر است که کودک را رها کنند تا برای خود به دنبال بازی برود. اما برای بسیاری از والدین این سوال پیش می آید که آیا بازی های چند نفره برای کودکان مناسب تر است یا بازی هاب تک نفره؟ کدام نوع از بازی ها بهتر می تواند جوابگوی غریزه کودک گردد؟ یا این که شخصیت کودک در بازی انفرادی بیشتر شکل می گیرد یا گروهی؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما باشید.


ویدیو مرتبط روانشناسی: آموزش اشکال هندسی به کودکان


تفاوت بین بازی های چند نفره و تک نفره

بازی کردن یکی از سرگرم کننده ترین بخش های زندگی هر کودک است که می تواند به دو صورت گروهی و یا فردی صورت گیرد. اگر بخواهیم به طور کلی به بازی گروهی و فردی نگاه کنیم تفاوت چندانی قابل نمایان نیست چرا که در هر دو حالت کودک مشغول بازی کردن و سرگرم شدن است و شاید از دید خیلی از پدر و مادر ها تفاوتی به چشم نیاید. اما این طور نیست چون که وقتی کودک در بازی گروهی در بین تعدادی از هم سن و سال های خود قرار می گیرد با چالش ها و بسیاری از روابط ریز و درشت برخورد می کند که می تواند نقش بسیار مهمی را بر روی شکل گرفتن هر چه بهتر شخصیت کودک ایجاد نماید. در حالی که در بازی تک نفره، کودک با کسی جز پدر و مادر ارتباط ندارد از این رو بیشتر دچار انزوا و گوشه گیری می شود، قدرت مشورت را از او می گیرد و در این حالت نمی تواند با دیگران ارتباط درستی برقرار نماید.

بازی های گروهی در کودکان

فواید و نقش بازی چند نفره برای کودکان

• بازی چند نفره برای کودکان می تواند آینده آن ها را به طور موثری تحت شعاع خود قرار دهد. در بازی چند نفره یا همان گروهی کودک می تواند مهارت ها و تجربه هایی را به دست آورد که در بازی های تک نفره ممکن است هرگز به آن ها دست نیابد.


شاید برایتان مفید باشد: اسباب بازی مناسب زیر 1 سال


اما مهمترین مزایا و نقش بازی چند نفره برای کودکان می تواند به صورت زیر باشد:

  • به دست آوردن مهارت های اجتماعی: وقتی کودک شروع به بازی های چند نفره می کند یاد می گیرد که برای بازی کردن باید با دوستان خود تعامل داشته باشد که این عامل می تواند رویکردی بسیار مهم برای اجتماعی شدن فرد در دوران بزرگسالی به حساب آید.
  • افزایش اعتماد به نفس: کودک می تواند با حضور در بازی های چند نفره یاد بگیرد که با انجام دادن یک کار مثبت مثلا حل کردن یک پازل می تواند پاداش بگیرد تا عاملی شود که در سایر حوزه های زندگی هم دست به ریسک های نوآورانه بزند. همچنین باز های چند نفره با جدا کردن کودک از والدین در حین بازی کردن می تواند قدری از وابستگی های کودک به خانواده را بکاهد و او را تا حدودی مستقل بار آورد.
  • بهبود تمرکز، بهبود حافظه، تشویق کودکان به انجام فعالیت های بدنی، تقویت تخیل و خلاقیت کودکان، افزایش یادگیری، تعیین هدف و دستیابی به آن، افزایش رقابت در بین کودکان و ... از جمله مزایایی هستند که بازی های چند نفره می تواند برای کودکان به ارمغان بیاورد.

انواع بازی های چند نفره مفید برای کودکان

از بازی های گروهی مفیدی که با تقویت جسم و روح کودکان همراه است می توان باز های تخیلی، اکتشافی، حرکتی و خلاقانه را نام برد. به عنوان مثال کودک در باز های اکتشافی به جستجو و کند و کاو می پردازد و در واقع فرصتی برای تجربه کردن و آزمایش نمودن برای او فراهم می گردد. کودک با استفاده از بازی های اکتشافی که غالبا به صورت چند نفره انجام می شوند می تواند رنگ، شکل، تفاوت ها، شباهت ها و ... را با استفاده از وسایل های گوناگون همانند شن، ماسه، خاک و... تجربه نماید.

بازی تک نفره برای کودک

بازی های پر تحرک چند نفره برای کودکان

یکی از مهمترین فواید باز های چند نفره برای کودکان رشد جسمانی آن ها است، بازی های حرکتی و پر تحرک که سبب بالا و پایین پریدن کودک می شود علاوه بر این که به تخلیه انرژی، کاهش استرس و کاهش کج خلقی کمک می کند می تواند مهارت های بدنی وی را نیز تقویت کند. مثلا کودک با لی لی کردن در کنار سایر هم سن و سال های خود، علاوه بر این که لحظاتی پر از شادی و نشاط را می گذارند مهارت تعادل در او نیز بهبود می یابد.


بازدید از بخش آگهی ها: بازی و سرگرمی کودک


 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
کلا بازی باید طرف مقابل داشته باشه تا بچه بتونه از بازی لذت ببره من همیشه هم بازی دخترم هستم
خیلی خوبه که برای بچه هامون وقت بذاریم باهاشون بازی کنیم حتی با خاله ها و دایی ها دیگه بیشتر خوش میکذره😄
دیدگاهتان را بنویسید
2 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.