تحریریه سیس نی نی
1 نظر

تعریف نوزاد ناشنوا

تعریف نوزاد ناشنوا

مشکلات شنوایی یکی از نقایصی است که ممکن است نوزاد هنگام تولد به ان مبتلا بوده و تشخیص داده نشود. در تعریف نوزادان ناشنوا باید چنین گفت که این کودکان به دلیل نقصی که در گوش آنها به وجود آمده است قادر به دریافت امواج صوتی نیستند. به همین دلیل هم نوع واکنش آنها نسبت به هم سن و سال های خود متفاوت خواهد بود. این کودکان با افزایش سن از نظر روحی و روانی نیز با خواهر و برادر و یا دیگر هن سن و سال های خود متفاوت خواهد بود. تمامی این خصوصیات زندگی فردی و اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار داده و احتمالاً از نظر شخصیت نیز دچار مشکل خواهد شد. بزرگترین تاثیری که ناشنوایی بر زندگی نوزاد می گذارد عدم یادگیری گفتار و زبان است. زیرا به دلیل عدم دریافت صدا نمی تواند آنها را بیاموزد و در نتیجه منجر به مشکلات عدیده ای در زندگی وی می شود. به منظور آگاهی بیشتر شما عزیزان با انواع ناشنوایی نوزادان، علت ناشنوایی نوزادان و علایم ناشنوایی در نوزادان توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

مشکلات شنوایی یکی از نقایصی است که ممکن است نوزاد هنگام تولد به آن مبتلا بوده و تشخیص داده نشود. در تعریف نوزادان ناشنوا باید چنین گفت که این کودکان به دلیل نقصی که در گوش آنها به وجود آمده است قادر به دریافت امواج صوتی نیستند. به همین دلیل هم نوع واکنش آنها نسبت به هم سن و سال های خود متفاوت خواهد بود. این کودکان با افزایش سن از نظر روحی و روانی نیز با خواهر و برادر و یا دیگر هم سن و سال های خود متفاوت خواهد بود. تمامی این خصوصیات زندگی فردی و اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار داده و احتمالاً از نظر شخصیت نیز دچار مشکل خواهد شد. بزرگترین تاثیری که ناشنوایی بر زندگی نوزاد می گذارد عدم یادگیری گفتار و زبان است. زیرا به دلیل عدم دریافت صدا نمی تواند آنها را بیاموزد و در نتیجه منجر به مشکلات عدیده ای در زندگی وی می شود. به منظور آگاهی بیشتر شما عزیزان با انواع ناشنوایی نوزادان، علت ناشنوایی نوزادان و علایم ناشنوایی در نوزادان توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

علل ناشنوایی نوزاد

با بررسی های که در طول سال ها به دست آمده است مشخص شده علت ناشنوایی نوزادان می تواند ژنتیکی بوده و یا بر اثر یک بیماری یا جراحت به وجود آید. در این تحقیقات چنین نتیجه گرفته شده است که 90 درصد از کودکانی که ناشنوا هستند دارای والدینی با شنوایی مناسب می باشند. در حدود 50 درصد نوزادان ناشنوا عامل ژنتیک باعث این نقص شده است. 30 درصد نوزادان ناشنوا در هنگام تولد ناشنوا به دنیا می آیند که این نشان دهنده ی تاثیر عامل ژنتیک در آنها می باشد. یکی دیگر از علت های ناشنوایی نوزادان، بیماری هایی است که در دوران بارداری رخ داده و منجر به بروز مشکل در جنین می شود. از جمله ی این بیماری ها می توان به بیماری هایی که باعث عفونت در بارداری می شوند نظیر سرخچه سیتومگالو ویروس، توکسوپلاسموز، هرپس و سفلیس اشاره کرد. علاوه بر این موارد نوزادانی که زودتر از موعد نیز به دنیا می آیند احتمال ناشنوایی در آنها بالا است. علاوه بر دوران جنینی کودک بعد از تولد نیز ممکن است تحت تاثیر عواملی چون ضربه به سر و یا عفونت های دوران کودکی مانند آبله مرغان و سرخک دچار ناشنوایی شود.

انواع ناشنوایی در نوزادان

انواع ناشنوایی در نوزادان

نوزادان ممکن است به دلیل نقص در یکی از اجزای گوش دچار ناشنوایی شوند. بر همین اساس نیز انواع ناشنوایی نوزادان تعیین شده و مورد بررسی قرار می گیرند. به منظور درک بهتر این موضوع بهتر است یک بار پروسه ی شنیدن صدا در گوش را با هم مرور کنیم. صدا در ابتدا به گوش خارجی رسیده و در آن حرکت کرده و به پرده ی صماخ برخورد می کند. این برخورد سبب لرزش پرده شده و حرکت به سه استخوان کوچک داخل گوش میانی منتقل می شود. این حرکت به هزاران سلول مویی که در داخل گوش قرار دارند رسیده و آنها با تشخیص این صداها آنها را از طریق اعصاب شنوایی به پالس عصبی تبدیل کرده و به مرکز شنوایی در مغز می فرستند. به این طریق صدای وارد شده به گوش شنیده می شود. اما اگر هر کدام از این بخش ها دچار آسیب شود مشکل شنوایی در نوزاد ایجاد می گردد که همراه با علائم ناشنوایی در نوزادان است.

انواع ناشنوایی در نوزادان عبارتند از:

  • ناشنوایی ژنتیکی: در این مورد علت ناشنوایی نوزادان بروز انسداد در کانال گوش یا آسیب پرده ی صماخ و یا عفونت گوش میانی می باشد. در این موارد مشکل موقتی بوده و قابل درمان است.
  • ناشنوایی حسی: در این ناشنوایی معمولاً سلول های مویی دخیل هستند و نمی توانند ارتعاشات را دریافت نمایند. همچنین ممکن است نتوانند پالس های عصبی را به مغز منتقل کنند. عوامل ژنتیکی و عفونت های بارداری سبب این ناشنوایی می شوند.
  • ناشنوایی ترکیبی: یکی دیگر از انواع ناشنوایی نوزادان، ناشنوایی ترکیبی است که ترکیبی از دو مورد قبلی است.

علائم ناشنوایی نوزادان:

ناشنوایی در نوزادان همانند دیگر بیماری ها و کمبودها علائمی دارد که با توجه به آنها و مراجعه ی به موقع به پزشک احتمال دارد بتوان آن را درمان کرد.

از جمله علایم ناشنوایی نوزادان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم واکنش به صداهای بلند
  • برنگشتن به سمت صدا بعد از شش ماهگی
  • عدم تولید صدا بعد از نه ماهگی
  • استفاده نکردن از زبان گفتاری تا 18 ماهگی
  • استفاده از زبان بدن به جای استفاده از زبان گفتاری

والدینی که با این علائم در نوزاد و کودک خود مواجه می شوند باید هر چه سریع تر نسبت به بررسی آن توسط پزشک اقدام نمایند. در این بررسی ها اگر مشخص شود که انسداد در کانال گوش وجود دارد و یا عفونت سبب نشنیدن صدا می شود. در صورت تشخیص به موقع این موارد احتمال درمان ناشنوایی در نوزادان بالا خواهد رفت.

انواع ناشنوایی

غربالگری نوزادان برای بررسی شنوایی

امروزه غربالگری های مخصوصی جهت بررسی سطح شنوایی نوزادان وجود دارد که باید تا سه ماهگی انجام شوند. در این غربالگری دو آزمایش انجام می شود تا واکنش کودک به صدا بررسی شود. هر کدام از این آزمایش ها 5 تا 10 دقیقه زمان می برد و هیچ دردی هم ندارد. در این غربالگری علت ناشنوایی نوزادان هر چیزی که باشد تشخیص داده شده و به پزشک متخصص ارجاع داده می شود. اما اگر این تست بر روی نوزاد انجام نشده است بهتر است علائم ناشنوایی در نوزادان را جدی گرفته و با مراجعه به پزشک از صحت عملکرد گوش نوزاد مطمئن شوید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
انشالله هیچ بچه ای ناشنوا نباشه😔 همه بچه ها صحیح و سالم باشن🙏
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.