تحریریه سیس نی نی
2 نظر

حاملگی پوچ چیست؟

حاملگی پوچ چیست؟

زوج هایی که دوست دارند عضو جدیدی به خانواده ی خود اضافه کنند با مثبت شدن جواب آزمایش بارداری غرق در هیجان و شادی خواهند شد. اما سقط جنین قبل از هفته ی بیستم می تواند ویرانگر تمامی رویاهای آنها باشد. این در حالی است احتمال دارد جواب آزمایش فقط تحت تاثیر حاملگی پوچ مثبت اعلام شده باشد. بسیاری از افراد از این قضیه بی‌ خبرند و با شنیدن نام آن این سوال برای آنها پیش می آید که حاملگی پوچ چیست؟

زوج هایی که دوست دارند عضو جدیدی به خانواده ی خود اضافه کنند با مثبت شدن جواب آزمایش بارداری غرق در هیجان و شادی خواهند شد. اما سقط جنین قبل از هفته ی بیستم می تواند ویرانگر تمامی رویاهای آنها باشد. این در حالی است احتمال دارد جواب آزمایش فقط تحت تاثیر حاملگی پوچ مثبت اعلام شده باشد. بسیاری از افراد از این قضیه بی‌ خبرند و با شنیدن نام آن این سوال برای آنها پیش می آید که حاملگی پوچ چیست؟
در پاسخ به این سوال باید چنین بگوییم که حاملگی پوچ یا هیداتیفورم نوعی تومور در رحم است. این تومور غیر سرطانی بوده و در اثر چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره ی رحم ایجاد می شود. در این نوع بارداری جفت رشد پیدا کرده اما جنین بدون رشد باقی می ماند. علت 50 % سقط ها در سه ماه اول بارداری، حاملگی پوچ می باشد. در ادامه ی این مقاله شما را با انواع و علت های حاملگی پوچ و علائم حاملگی پوچ بیشتر آشنا خواهیم کرد.

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ بر اساس معمولاً بر اساس نوع رشد جفت تقسیم بندی شده و در دو نوع جرئی و کامل قرار می گیرد:
حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی همان گونه که از نام آن پیداست جفت دارای رشد جزئی بوده و بد شکل است. ناقص بودن جفت باعث از بین رفتن آن خواهد شد.
حاملگی پوچ کامل: در این حاملگی، پوچی به صورت کامل بوده و هیج جفت یا جنین وجود ندارد.

حاملگی پوچ

علت های بروز حاملگی پوچ

بعد از این که فهمیدید حاملگی پوچ چیست، باید با علت های حاملگی پوچ آشنا شوید. آگاهی از این علت ها به شما این امکان را می دهد که در صورت بروز چنین مشکلی دلیل آن را بدانید.

• بالا بودن سن مادر: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بالا رفتن سن مادر موجب حاملگی پوچ می شود. البته این در مورد سن پدر نیز صدق می کند. کیفیت نامناسب اسپرم و ضعیف بودن آن منجر به این امر می شود.
• وجود سابقه ی حاملگی پوچ: احتمال بروز حاملگی پوچ در زنانی که سابقه ی سقط جنین و یا بارداری پوچ دارند نسبت به افراد دیگر 28 برابر بیشتر است.
• وجود بیماری های مزمن در مادر: برخی بیماری های مزمن که مادر به ان مبتلا است می تواند از علت های حاملگی پوچ باشد. از جمله ی این بیماری ها می توان به بیماری دیابت و یا بیماری های مربوط به تیروئید اشاره کرد.
• اختلالات رحم و سرویکس: اگر در دهانه ی رحم زنان مشکل و یا عفونتی حادی وجود داشته باشد امکان بروز حاملگی پوچ افزایش پیدا می کند.
• ناهنجاری های ژنی: یکی دیگر از عوامل موثر در بروز این مشکل وجود ناهنجاری در ژنتیک می باشد. از عوامل ژنی موثر در این امر ناهنجاری های کروموزوم 9 و پلی مورفیسم ژن خاص است که می تواند منجر به بروز این اختلال در بارداری شود.
• مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر: یکی دیگر از مواردی که در بروز حاملگی پوچ تاثیرگذار است استفاده ی بانوان از سیگار، الکل و مواد مخدر می باشد.


شاید برایتان جالب باشد: آمادگی بارداری مجدد بعد از سقط جنین


علائم حاملگی پوچ

بارداری پوچ در ابتدا علائمی همانند حاملگی معمولی دارد. به همین دلیل نیز هم خود فرد و هم آزمایش بارداری در ابتدا باردار بودن فرد را تشخیص می دهند. اما با گذشت زمان علائم دیگری بروز می کند که غیر عادی است و با معاینه و بررسی های پزشکان متخصص حاملگی پوچ تشخیص داده می شود. حاملگی پوچ زمان زیادی طول نخواهد کشید و بعد از سقط آن باید بافت پوچ به صورت کامل از داخل رحم خارج گردد. از جمله علائم حاملگی پوچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خونریزی در 3 ماه اول بارداری. خون ریزی در این مورد دارای رنگ قهوه ای تیره تا قرمز روشن دارد که می تواند نشان دهنده ی حاملگی پوچ باشد.
  • مادر باردار دارای حالت تهوع و استفراغ از نوع بسیار شدید باشد.
  • علت حاملگی پوچ هر چه باشد ممکن است منجر به دفع کیست هایی در ماه های اول بارداری شود. این کیست ها عمدتاً دارای ظاهری شبیه به خوشه های انگور دارد.
  • یکی دیگر از علائم حاملگی پوچ درد در قسمت لگن است.
  • در حاملگی پوچ بر خلاف حاملگی معمولی رحم با رشد بالایی رشد می کند.
  • اگر مادر باردار در همان ماه های اول بارداری مبتلا به فشار خون بالا باشد احتمال حاملگی پوچ در وی بالا می رود.
  • در بارداری پوچ احتمال مسمومیت حاملگی افزایش پیدا می کند. این امر باعث می شود بعد از هفته ی بیستم فشار خون مادر بالا رفته و در ادرار وی پروتئین زیادی وجود داشته باشد.
  • یکی دیگر از این علائم کم خونی مادر است. اگر مادر حین بارداری به کم خونی مبتلا شود پزشکان او را از نظر پوچ بودن بارداری کنترل می کنند.
  • از جمله علائم حاملگی پوچ در زنان پرکاری تیروئید است.
  • در زنانی که به این نوع حاملگی مبتلا می شوند کیست تخمدان تشکیل می شود.

تشخیص حاملگی پوچ

نحوه ی تشخیص حاملگی پوچ

آشنایی با علت های حاملگی پوچ و علائم آن باعث می گردد زنان به این علل و علائم حساستر شده و با مشاهده ی آنها به پزشک مراجعه کنند. اگر بارداری در هفته های اول پایان نیافت و این علائم بروز کرد متخصصان می توانند با سونوگرافی آن را تشخیص دهند. البته اگر سونوگرافی قبل از پایان هفته ی هشتم انجام شده و نتیجه ی پوچی مثبت باشد احتمال خطا در آن وجود دارد. به همین دلیل باید بعد از هفته ی نهم اقدام به انجام این سونوگرافی کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
فک کن با کلی ذوق میری سونو میکنی بعد میفهمی جفت پوچ بوده خخخخخخ
فک کن یه همچین موضوعی که واسه یه سری خیلی ناراحت کنندس,از یه طرف واسه یه سری دیگه چقدر میتونه باعث خوشحالی بشه که پوچ بوده:)))
دیدگاهتان را بنویسید
2 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.