تحریریه سیس نی نی
0 نظر

دکتر اطفال کیست و چه اهمیتی دارد؟

دکتر اطفال کیست و چه اهمیتی دارد؟

اطفال شاخه ای از پزشکی بوده که از زمان تولد تا ۱۸ سالگی با مراقبت های بهداشتی و درمانی نوزادان، کودکان و نوجوانان سروکار دارد. ابراهیم ژاکوبی به عنوان اولین پدر متخصص اطفال شناخته شده است. دکتر اطفال یک پزشک کودک است که نه تنها مراقبت¬های پزشکی را برای کودکانی که به بیماری حاد یا مزمن مبتلا هستند را درمان می¬کند بلکه خدمات درمانی پیشگیرانه‌ای را هم برای کودکان سالم ارائه می-دهد. دکتر کودکان در هر مرحله از رشد از نظر بیماری و سلامتی، سلامت جسمانی، روحی و عاطفی کودکان را تحت مراقبت خود قرار می¬دهند.

اطفال شاخه ای از پزشکی بوده که از زمان تولد تا ۱۸ سالگی با مراقبت های بهداشتی و درمانی نوزادان، کودکان و نوجوانان سروکار دارد. ابراهیم ژاکوبی به عنوان اولین پدر متخصص اطفال شناخته شده است. دکتر اطفال یک پزشک کودک است که نه تنها مراقبتهای پزشکی را برای کودکانی که به بیماری حاد یا مزمن مبتلا هستند را درمان میکند بلکه خدمات درمانی پیشگیرانه‌ای را هم برای کودکان سالم ارائه میدهد. دکتر کودکان در هر مرحله از رشد از نظر بیماری و سلامتی، سلامت جسمانی، روحی و عاطفی کودکان را تحت مراقبت خود قرار میدهند.

 اهداف دکتر اطفال:

 به طور کلی متخصصان کودکان از بدو تولد تا ۲۱ سالگی روی نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متمرکز میشوند تا بتوانند مرگ و میر نوزادان و کودکان را کاهش دهند، بیماری‌های عفونی را کنترل کنند، سبک زندگی سالم را تقویت کنند، مشکلات کودکان و نوجوانان را با شرایط مزمن و حاد برطرف نمایند و از طرفی توسعه مناسب و غربالگری پیشگیرانه بهداشت را تضمین کنند.

متخصصان اطفال، مشاوره، تشخیص و درمان بسیاری از بیماریهای مختلف از جمله: عفونت‌ها، صدمات، نقایص ژنتیکی و بدخیمی، بیماری‌های ارگانیک و اختلالات عملکردی را بررسی نموده و با دقت و پیگیری فراوان به راحتی آن را رفع مینمایند. با این حال دکتر کودکان بیشتر، نگران کودکان با ناتوانی‌های جسمی هستند که در مراکز بهزیستی به سر می برند. آن‌ها همچنین در زمینه پیشگیری، تشخیص زود هنگام و مدیریت سایر مشکلاتی که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار میدهد از جمله موارد زیر درگیر هستند:

مشکلات رفتاری، اختلالات رشدی، مشکلات عملکردی، استرس‌های اجتماعی، افسردگی یا اختلالات اضطرابی.

همکاری با سایر متخصصان:

در واقع اطفال یک تخصص مشترک است. آن‌ها با سایر متخصصان پزشکی و متخصصان مراقبت های بهداشتی همکاری میکنند تا نیازهای سلامتی و عاطفی کودکان را تأمین کنند. اکثر دکتر کودکان در ارائه مراقبتهای اولیه از بیماران خود مشارکت به عمل می‌آورند. بسیاری دیگر تحصیل خود را از طریق کمک هزینه تحصیلی در زیر مجموعه کودکان مانند موارد زیر ادامه میدهند:

قلب و عروق، داروی مراقبت بحرانی، داروهای اورژانس، غدد درون ریز، دستگاه گوارش.

دکتر اطفال با دکتر بزرگسالان چه تفاوتی دارد؟

دکتر معالج کودک از طریق یکسری روش‌های طبیعی با پزشک بزرگسالان متفاوت است. بدن کوچک نوزاد یا کودک از نظر بالینی و فیزیولوژیکی با بزرگسال متفاوت است؛ بنابراین نحوه رفتار با کودکان مانند برخورد در معالجه با یک بزرگسال نمیباشد. نقش مادرزادی، واریانس ژنتیکی و مسائل مربوط به رشد، بیشتر از اینکه پزشکان بزرگسالان را دچار نگرانی کند، موجب نگرانی بیشتر آن‌ها در مورد کودکان شده است. علاوه بر این چندین موضوع حقوقی در متخصص اطفال وجود دارد. از آنجایی که کودکان خردسال بوده و در اکثر حوزه‌های قضایی نمیتوانند خودشان تصمیم بگیرند، لذا مسائل مربوط به سرپرستی، حفظ حریم خصوصی، مسئولیت قانونی و رضایت آگاهانه کودکان توسط پزشک مورد بررسی قرار میگیرد.

آموزش دکتر اطفال:

یک دکتر متخصص اطفال ابتدا در دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شده، وی که یک پزشک متخصص اطفال است سه سال تحصیل خود را در یک برنامه اقامتی معتبر اطفال به پایان میرساند که موجب میشود آن‌ها در این دوره از مراقبت های مخصوص و ویژه نوزادان و کودکان و بزرگسالان مطلع شوند.

محیط کار:

بیشتر پزشکان متخصص اطفال در یک محیط کاملاً بهداشتی در بیمارستان کار میکنند، اگرچه مواردی دیگری هم وجود دارد که پزشک می‌تواند در آنجا به تمرین و بررسی بپردازد، اما بیشترین مکان‌های حضور دکتر اطفال، شامل بیمارستان‌های کودکان و کلینیک‌های خصوصی میباشد. متخصصان اطفال غالباً در یک تیم بهداشت و درمان چند رشته، با سایر متخصصان که دانش کافی و لازم و تخصصی در برخی از زمینه‌های پزشکی دارند کار میکنند. این روش کمک کننده است زیرا آن‌ها می‌توانند بهترین تصمیمات را جهت ارتقا نتیجه عالی برای درمان بیمار در نظر بگیرند.

حجم کار در پزشکان اطفال به طور معمول زیاد بوده، به طوری که نحوه کار بیشتر پزشک کودکان در ایالت متحده گزارش شده که در هفته ۶۰ ساعت کار میکنند. برنامه زمان کار یا تغییر مکان به میزان کار آن‌ها بستگی دارد. افرادی که در مراکز بهداشت یا کلینیک‌های کودکان کار میکنند معمولاً ساعت کار منظمی داشته درحالی که افرادی که در بیمارستان کار میکنند اغلب در شیفت کار بوده که ممکن است شامل شب کاری و تعطیلات باشد.

متخصصان اطفال چه می‌کنند؟

آن‌ها فرزند شما را بارها از بدو تولد تا دو سالگی و سالی یکبار از سن ۲ تا ۵ سالگی برای ملاقات میبینند. بعد از ۵ سالگی دکتر متخصص اطفال شما، احتمالاً سالانه فرزند شما را برای معاینات مشاهده میکند. آن‌ها همچنین اولین کسانی هستند که هر وقت فرزند شما بیمار است با او تماس میگیرید. برای مراقبت از فرزندان پزشک متخصص اطفال باید:

1. معاینات بدنی را انجام دهد.

2. واکسیناسیون فرزند را انجام دهد.

3. اطمینان حاصل کند که او نقاط عطف در رشد، رفتار و مهارت‌ها را به درستی انجام می‌دهد.

4. بیماری‌ها، عفونت‌ها، صدمات و سایر مشکلات سلامتی فرزند را تشخیص داده و درمان میکند.

5. اطلاعاتی در مورد سلامتی، ایمنی، تغذیه مناسب و تناسب اندام فرزندتان را به شما بازگو میکند.

چرا به یک دکتر اطفال نیاز دارید؟

آن‌ها آموزش‌های ویژه ای در زمینه بهداشت کودکان دیده، آن‌ها فقط کودکان را در تمرین خود، میبینند، بنابراین در تشخیص و معالجه بیماریهای کودک تجربه زیادی دارند. در نتیجه اگر فرزند شما اولین بار به دنیا آمدنش میباشد و یا وضعیت سلامتی اش به گونه‌ای است که نیاز به نظارت دقیق دارد ممکن است یک متخصص اطفال مراقبت های تخصصی تر را جهت این امر ارائه دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.