تحریریه سیس نی نی
1 نظر

دیابت بارداری علل و درمان

دیابت بارداری علل و درمان

دیابت از جمله بیماری های شایع موجود در جامعه امروز می باشد هر چند این نوع بیماری انواع مختلفی دارد، اما نمونه دیابت بارداری نیز این روز ها موجب غافلگیری بسیاری از مادران باردار شده است، نمونه ای که در ابتدای کار نشانه خاصی از خود بروز نمی دهد. در این میان شناخت بیماری دیابت بارداری، علل و درمان موضوعی ست که می تواند رویارویی با آن را برای تان راحت تر کند به گونه ای که کنترل بیشتری بر فرآیند بیماری از خود نشان دهید. به منظور آشنایی با این مفاهیم کلیدی، مطالعه مباحث زیر را توصیه می شود.

دیابت از جمله بیماری های شایع موجود در جامعه امروز می باشد هر چند این نوع بیماری انواع مختلفی دارد، اما نمونه دیابت بارداری نیز این روز ها موجب غافلگیری بسیاری از مادران باردار شده است، نمونه ای که در ابتدای کار نشانه خاصی از خود بروز نمی دهد. در این میان شناخت بیماری دیابت بارداری،  علل و درمان موضوعی ست که می تواند رویارویی با آن را برای تان راحت تر کند به گونه ای که کنترل بیشتری بر فرآیند بیماری از خود نشان دهید. به منظور آشنایی با این مفاهیم کلیدی، مطالعه مباحث زیر را  توصیه می شود.

چرا دچار دیابت بارداری می شوید؟

اگر چه متخصصان و پزشکان تا کنون دلیل قاطعی را برای بروز دیابت بارداری بیان ننموده اند اما از تغییرات هورمونی، که به نوعی تأثیر مخربی بر جفت دارند، به عنوان مهم ترین  علل دیابت بارداری، نام می برند. هورمون هایی که می تواند بدن را در مقابل انسولین مقاوم کند و این در حالی ست که انسولین عامل تنظیم قند خون در بدن و یکی از موارد اصلی درمان دیابت بارداری می باشد.

دیابت بارداری

چگونه علائم و نشانه های دیابت بارداری را تشخیص دهیم؟

به دلیل وجود شباهت علائم، گاهی ممکن است دیابت بارداری با همان علائم بارداری اشتباه گرفته شود. آنچه مشخص است این موضوع می باشد که در اواخر ماه سوم و اوایل ماه چهارم بارداری علائم آن تشخیص داده می شود. این نکته را در نظر داشته باشید در صورتی که علائمی نظیر تشنگی بیش از حد، خستگی مفرط، تاری دید، خُروپُف (خُرناس)، ادرار مکرر مواجه هستید، مشکوک به دیابت بارداری می باشید. حتماً این علائم را در اسرع وقت با پزشک در میان گذارید تا راهکار اساسی پیش رویتان قرار دهد.


مطالعه مطلب مرتبط: بررسی وضعیت دیابت در هفته 24 بارداری لازم است


انواع دیابت بارداری کدامند؟

این نوع دیابت به دو صورت در مادر ظاهر می شود که می بایست در خصوص درمان دیابت بارداری، توجه و پیگیری ویژه صورت پذیرد.
1) هایپرگلیسمی: این نوع دیابت  موجب افزایش قند خونی می شود که ناشی از وجود اختلال در عملکرد پانکراس و عدم وجود انسولین کافی در بدن، می باشد. در این حالت باید به میزان کافی به بدن مادر انسولین تزریق گردد.
2) هیپوگلیسمی: در این نوع دیابت میزان گلوکز خون کم می باشد در نتیجه بدن انرژی و مقاومت لازم را ندارد ضمن اینکه موجب تغییراتی در وضعیت جسمی و روحی مادر داشته و بیشترین تاثیر در حس بینایی بر جای گذاشته و موجب تاری دید می شود.

میزان خطر دیابت بارداری بر مادر و جنین چقدر است؟

بدون شک در صورت عدم مراقبت در دوره بارداری و پس از آن نه تنها جنین که حتی مادر نیز تحت ریسک و خطر خواهد بود ضمن اینکه موجب تشدید علل دیابت بارداری نیز می شود. در شرایط کنونی حاکم بر جامعه که کلیه اقشار در معرض خطر بیماری کویید 19 می باشند، مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری تحت ریسک شدید بوده و نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند.
از آنجا که میزان قند خون شما ارتباط مستقیمی با قند خون جنین دارد، افزایش یا کاهش میزان قند خون مادر، قند خون جنین را نیز افزایش و یا کاهش می دهد. این مشکل زمانی حادتر می شود که کنترل آن را بدست نگیرید. در این حالت جنین پیش از زایمان دچار بروز  زردی، مشکلات تنفسی، ناهنجاری مادرزادی، و حتی سقط جنین می شود.

درمان دیابت بارداری

چه افرادی در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند؟

به طور معمول قوای جسمی مادر، سابقه سلامتی و نوع تغذیه او از مهم ترین موارد کلیدی در ابتلا به دیابت بارداری، محسوب می شوند اما دیابت بارداری مادرانی که سن بیش از 25 سال دارند، دارای فشار خون بالا بوده، در گذشته دیابت بارداری را تجربه کرده اند، دارای اضافه وزن قبل و حین بارداری هستند، دارای سابقه سقط جنین و یا بچه مرده در گذشته و بدون دلیل موجه بوده اند، مبتلا به تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک) و یا با افزایش و کاهش گلوکوکورتیکوئیدها  مواجه هستند را بیش از سایر افراد تهدید می کند. هر یک از این موارد می تواند بخشی از علل دیابت بارداری نیز محسوب گردد.

روش های درمان دیابت بارداری چیست؟

انجام اصولی تغذیه، ورزش، استراحت مناسب و فراهم نمودن محیطی به دور از تنش و استرس از مهم ترین روش های درمانی در مقابله با دیابت بارداری، می باشد. از آنجا که زیر نظر داشتن سطح قند خون در طول روز ملاک عمل می باشد بایستی قبل و بعد از صرف غذا میزان قند خون را یادداشت کنید و به پزشک معالج گزارش دهید. در صورتی که پزشک تشخیص دهد بدن شما به انسولین نیاز دارد، لازم است طبق جدول زمان بندی تحویل داده شده، انسولین با دوز مشخصی تزریق نمایید.
ورزش منظم و مستمر نیز از جمله اقداماتی ست که به فرآیند درمان دیابت بارداری سرعت می بخشد بنابراین در طول روز مدت زمان خاصی را  به انجام تمرینات و حرکات ورزشی مناسب شرایط جسمی تان اختصاص دهید.


شاید برایتان مفید باشد: نقش سونوگرافی در بارداری سالم


مادر مبتلا به دیابت بارداری پس از زایمان چگونه عمل کند؟

در برخی از مادران، دیابت بارداری بلافاصله پس از زایمان از بین نمی رود و نیازمند گذشت زمان است. در چنین مواقعی صبور باشید و توصیه های پزشک را به صورت کامل و به نحو احسن، اجرا نمایید. در این مدت درمان دیابت بارداری و کنترل گلوکز خون را با کمک ورزش منظم، نوشیدن زیاد آب و مصرف مواد غذایی مناسب، ادامه دهید. هم چنین این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به شیردهی به نوزاد، غذای مصرفی شما می بایست با در نظر گرفتن شرایط جسمی و میزان قند خون نوزاد نیز باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
منم دیابت دوران بارداری داشتم، خیلی می ترسیدم و نگران بودم اما خدا رو شکر مشکلی پیش نیومد
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.