تحریریه سیس نی نی
0 نظر

رژیم حاملگی چیست؟

رژیم حاملگی چیست؟

داشتن رژیم غذایی و برنامه غذایی مناسب، سلامت هر فردی را تضمین می کند. حال اگر در دوره بارداری به سر می برید این حساسیت برای شما و نوزادتان دو چندان می شود. نه ماه دوره بارداری پر از فراز و نشیب است و یکی از فاکتور های موثر در رشد نوزاد و هم چنین سلامت مادر، داشتن تغذیه سالم می باشد. آنچه در این مقاله با آن آشنا خواهید شد، پاسخ ما به سوال های شما در خصوص رژیم غذایی چیست؟ پس از مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز را در طول دوره بارداری کسب خواهید کرد و می توانید مطالعه آن را به مادران دیگر نیز پیشنهاد دهید.

 

رژیم حاملگی چیست؟

 
داشتن رژیم غذایی و برنامه غذایی مناسب، سلامت هر فردی را تضمین می کند. حال اگر در دوره بارداری به سر می برید این حساسیت برای شما و نوزادتان دو چندان می شود. نه ماه دوره بارداری پر از فراز و نشیب است و یکی از فاکتور های موثر در رشد نوزاد و هم چنین سلامت مادر، داشتن تغذیه سالم می باشد. آنچه در این مقاله با آن آشنا خواهید شد، پاسخ ما به سوال های شما در خصوص رژیم غذایی چیست؟ پس از مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز را در طول دوره بارداری کسب خواهید کرد و می توانید مطالعه آن را به مادران دیگر نیز  پیشنهاد دهید.

ارتباط رژیم حاملگی و میزان افزایش وزن مادر در دوره بارداری 

همان طور که اطلاع دارید، مادر در طول دوره بارداری با توجه به میزان تغذیه، دچار افزایش وزن می شود البته این میزان افزایش وزن برای مادران با وزن متفاوت یکسان نخواهد بود. به طور متوسط مادران با وزن متعادل می بایست در طول هفته، 450 گرم اضافه وزن داشته باشد، حال آنکه در این میان مادرانی هستند که ضعیف تر اند و میزان وزن آن ها از حالت نرمال خارج است. چگونگی رژیم حاملگی آن ها باید به نوعی باشد که در طول هفته بیش از 450 گرم اضافه وزن را دریافت  نمایند و بالعکس  مادرانی که دارای اضافه وزن هستند، افزایش وزن آن ها بایستی کم تر از این میزان باشد.

نقش مواد غذایی اساسی مورد نیاز در رژیم حاملگی سالم 

آهن، آب، پروتئین، سبزیجات، کربوهیدرات، میوه، حبوبات، نمک، فیبر، چربی، مایعات، مواد معدنی(نظیر کلسیم، ید، منیزیم، کروم، پتاسیم، مس، روی و فسفر) و انواع ویتامین ها از جمله مواردی ست که می بایست در رژیم حاملگی به میزان مناسب گنجانده شود. در ادامه به چگونگی مصرف برخی از مواد اشاره می کنیم.
 
 
1) آهن: یکی از موادی ست که اکثر بانوان با فقر آن مواجه هستند و این موضوع ممکن است دوره بارداری را با مشکل مواجه کند. این مکمل دارویی غنی را به صورت روزانه مصرف کنید و شاهد انرژی بخشی آن باشید. در صورتی که با فقر آهن مواجه هستید، علاوه بر قرص آهن، مصرف غذاهای سرشار از آهن مانند قلوه، گوشت قرمز، اسفناج، عدس، غلات غنی شده، لوبیا چشم بلبلی به شما توصیه می شود. البته چگونگی رژیم حاملگی شما به صورت مستمر می بایست زیر نظر پزشک معالج تان باشد و حتی الامکان سعی کنید توصیه های عمومی اطرافیان تان را نادیده بگیرید.
2) آب: مصرف آب کافی در این دوره را جدی بگیرید چرا که حجم خون تا میزان 5/1 لیتر افزایش می یابد. اگر دچار سر درد، خستگی مفرط، اضطراب و کاهش حافظه، عفونت ادراری و یبوست هستید بدانید، این موضوع ناشی از کمبود آب در بدن شما است. مصرف میزان 2 لیتر آب در طول روز، نیاز بدن شما را تامین می کند البته نوشیدن مقدار کافی ِآب در کنار دیگر مواد غذایی  نظیر سبزیجات و میوه جات نیز که دارای مقداری آب و مکملی برای تامین آب مورد نیاز بدن می باشند، توصیه می شود.
3) پروتئین: رژیم حاملگی راهنمای شما در میزان مصرف مواد غذایی خواهد بود. یکی از مواد مورد نیاز بدن شما در طول این دوره پروتئین می باشد. تنظیم رژیم حاملگی در صورتی که وضعیت نرمالی داشته باشید، برای شما به گونه ای تعریف می شود که به طور متوسط روزانه بین 75 الی 100 گرم پروتئین مصرف نمایید. در غیر این صورت میزان آن کم تر و یا بیش تر می باشد.
4) کربوهیدرات: طیف وسیعی از مواد غذایی در گروه کربوهیدرات قرار می گیرند که برخی مفید و برخی مضر می باشند. اینکه جایگاه کربوهیدرات در رژیم حاملگی چیست را باید با پزشک تان در میان بگذارید. شیرینی، بیسکوییت شیرین و شور،  انواع شیرین کننده ها، چیپس، نان سفید، شکر و قند و غیره از جمله کربوهیدرات های مضر برای بدن شماست که دوره حاملگی را به مخاطره می اندازد. سعی کنید سبزیجات، نان سبوس دار و حبوبات غنی شده را مصرف نمایید.
5) چربی: اگر اضافه وزن دارید، مصرف چربی را حتی الامکان محدود کنید، البته تعادل در مصرف آن برای مادران ک وزن و نرمال توصیه می شود. چگونگی رژیم حاملگی در مصرف چربی این نکته را به شما یاد آور می شود که مصرف امگا 3 به عنوان اسید چرب ضرورت دارد. روغن زیتون، ماهی چرب، گردو، تخم آفتابگردان، تخم چیا، بذر کتان، کدو حلوایی، آووکادو دارای اسید چرب سالم بوده و برای رشد نوزاد شما به ویژه مغز جنین مناسب است.
 
6) نمک: نمک علاوه بر اینکه فشار را بالا می برد باعث ورم مادر نیز می شود. ورم پاها و قوزک پا به دلیل مصرف نمک و یا غذا های شور می باشد بنابراین این دو را از لیست رژیم حاملگی، حذف کنید. ممکن است در این دوره به خوردن غذاهای شور میل پیدا کنید اما برای تامین این میل و هم چنین جلوگیری از رسیدن ضرر به بدن، موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید تا با توجه به شرایط بدنی شما، جایگزین مناسبی برای آن در نظر گیرد. به طور متوسط میزان مورد نیاز بدن مادر به  نمک، حدود 8 گرم در روز می باشد.
7) ویتامین: ویتامین های گروه A،B، C،D  ، اسید فولیک از جمله ویتامین هایی ست که در طول دوره بارداری باید مصرف کنید. نقش ویتامین ها در رژیم حاملگی بسیار حائز اهمیت است. مصرف شیر، آب پرتقال، تخم مرغ، پنیر، گوشت و سبزی را با نظارت پزشک در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نتیجه گیری:

پیش از اقدام به بارداری زن و شوهر هر دو نیازمند رعایت برنامه غذایی سالمی هستند، اما در حین بارداری، تغذیه مادر نقش مهمی دارد چرا که او می بایست با کنترل آنچه وارد بدن خود می کند، سلامت خود و جنین را تامین نماید. چگونگی رژیم غذایی و آنچه در بالا عنوان شد، بخش از نکات اساسی در دوره بارداری ست. اگر می خواهید دوره بارداری نرمال و آسانی را پیش رو داشته باشید، علاوه بر اینکه کنترل وزن خود را در دست داشته باشید، با داشتن رژیم حاملگی سالم و در کنار آن ورزش مناسب، این دوره را با سلامت کامل به پایان برسانید.  
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.