تحریریه سیس نی نی
0 نظر

زایمان در گذشته

زایمان در گذشته

يکي از نعمت هايي که خداوند متعال فقط بر انسان اعطا داشته، قدرت عقل و انديشه است تا بتواند با تفکر خود، راه و روش زندگي و معيشت خود را پيوسته توسعه داده و ابزارهاي جديدي را براي تسهيل امورات زندگي ابداع نمايد. انقلاب‌ها و ظهور فناوري به ايجاد اختراعات زيادي کمک کرده است.

يکي از نعمت هايي که خداوند متعال فقط بر انسان اعطا داشته، قدرت عقل و انديشه است تا بتواند با تفکر خود، راه و روش زندگي و معيشت خود را پيوسته توسعه داده و ابزارهاي جديدي را براي تسهيل امورات زندگي ابداع نمايد. انقلاب‌ها و ظهور فناوري به ايجاد اختراعات زيادي کمک کرده است. هواپيما، تلفن و ديگر اختراعات و ابداعات به مرور زمان ظهور کردند و زندگي مردم با ظهور هر يک از اين ابداعات از زندگي ساده به زندگي وابسته به تکنولوژي تبديل شد. بسياري از فناوري‌ها جاي انسان را گرفت و انسان به زندگي مدرنيته پاي گذاشت.

يکي از مواردي که بسيار توسعه يافت، روند زايمان بود، حال مي‌خواهيم بدانيم زايمان در گذشته به چه صورت انجام مي‌شد؟

زايمان به عنوان فرايند خارج کردن جنين از رحم مادر تعريف مي شود. در گذشته، زايمان توسط زني به نام ماما انجام مي شد و هر روستا يک ماما مخصوص خود داشت که هنگام زايمان زنان به او مراجعه مي‌کردند. ماما غالبا به منزل زن حامله مراجعه کرده و با آموزه‌هايي که از پيشينيان خود کسب کرده بود نوزاد را بدنيا مي‌آورد. پس از تولد آداب و رسوم خاصي وجود داشت مانند آنکه که؛ جفت را در رودخانه‌اي جاري انداخته و يا آن را در زمين دفن مي کردند. صورت نوزاد تازه متولد شده را در مقابل فردي که به  اخلاق و رفتار پسنديده مشهور بود قرار مي‌دادند به اين اميد که نوزاد تازه متولد شده شبيه او شود. اين آداب و رسوم در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت بود.

تا قبل از تاسيس بيمارستان‌ها مردم ماما را جايگزيني ايمن و مطمئن مي‌دانستند، اما هميشه زايمان با موفقيت انجام نمي‌شد. گاهي مواردي مانند خونريزي زياد و يا حاملگي خارج از رحم و... پيش مي‌آمد که ماما نه در مورد آن‌ها اطلاعاتي داشت و نه راه مقابله به آن را مي‌دانست. گاها اين موارد در کنار نبود مراقبت‌هاي بهداشتي مناسب منجر به مرگ و مير مادر و يا نوزاد مي‌شد.

در حال حاضر دانش پزشک و آگاهي او از وضعيت دقيق مادر و جنين و رعايت بهداشت و امکانات کامل اتاق زايمان بيمارستان‌ها، روند زايمان را به استانداردهاي پزشکي نزديک‌تر کرده و ميزان موفقيت زايمان‌ها تا 99 درصد ارتقا پيدا داده است. شرايط برخي از زنان باردار براي انجام عمل هاي زايمان طبيعي مناسب نيست، بنابراين پزشک متخصص به يک عمل جراحي متوسل شده و با ايجاد يک شکاف اقدام به بيرون آوردن جنين از ‌کند که به اين عمل سزارين گفته مي‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.