تحریریه سیس نی نی
0 نظر

سرگرمی با تلویزیون | تاثیرات آن

سرگرمی با تلویزیون | تاثیرات آن

رها کردن کودکان با توجه به تماشاي تلويزيون بدون نظارت والدين موضوعي است که بر سلامت جسمي و روحي آنها تأثير منفي مي گذارد و اين امر در بسياري از آسيب ها خلاصه مي شود

تماشاي تلويزيون کودکان - با راهنمايي والدين - تأثير مثبتي را از جنبه هاي مختلف منعکس مي کند ، از جمله:
 
  • آشنايي با بسياري از موضوعات متنوع و متفاوت ، از طريق مستندهاي آموزشي ، طبيعي و ساير موارد ، که مورد توجه آنها قرار گرفته و به آنها در توسعه فرهنگ و دانش خود کمک مي کند.
  • درباره بسياري از تمدنها ، فرهنگها و مکانهاي مختلف که ممکن است هرگز نبينند از طريق تلويزيون آشنا ميشوند.
  • تقويت مهارت هاي تحليلي کودک ، با بحث در مورد آنچه در رسانه ها ارائه مي شود.
  • کسب برخي رفتارهاي مثبت مانند ورزش کردن ، مطالعه و ...
  • تحت تأثير قرار گرفتن از شخصيت هاي مثبت ، که آنها را براي دستيابي به اهداف و دستاوردهاي مهم در زندگي ترغيب مي کند.


تاثير منفي تلويزيون بر کودکان

رها کردن کودکان با توجه به تماشاي تلويزيون بدون نظارت والدين موضوعي است که بر سلامت جسمي و روحي آنها تأثير منفي مي گذارد و اين امر در بسياري از آسيب ها خلاصه مي شود که شايد مهمترين آنها موارد زير باشد:
شکل گيري رفتار پرخاشگرانه در کودک ؛ همانطور که ثابت شده است صحنه هاي خشونت که در هنگام تماشاي تلويزيون در حضور کودکان تکرار مي شود ، مي تواند با بيش از 1000 مطالعه انجام شده ، سطح رفتار پرخاشگرانه آنها (به ويژه در پسران) را افزايش دهد. يک کودک سالانه به طور متوسط 12000 صحنه خشونت آميز را در تلويزيون تماشا مي کند.
افزايش چاقي در کودکان ؛ به دليل عدم فعاليت بدني و خوردن مقدار زيادي وعده هاي غذايي ناسالم که بر سلامت و تغذيه آنها تأثير مي گذارد.
آسيب به رشد مغزي ، سلامت روان و مشکلات يادگيري در کودکان (به ويژه قبل از سه سالگي) هنگامي که آنها به مدت طولاني در طول روز تلويزيون تماشا مي کنند.
بروز اختلالات رفتاري و افزايش شانس ايجاد عادت هاي بد در سنين پايين مانند سيگار کشيدن ، سوء مصرف مواد مخدر و ساير موارد.
تأثير منفي بر پيشرفت تحصيلي


نقش والدين در هدايت فرزندان

براي اينکه والدين فرزندان خود را در برابر آثار مخرب تلويزيون محافظت کنند ، بايد از چندين مورد مراقبت کنند ، از جمله:
 
  • انتخاب برنامه هاي مناسب براي سنين فرزندانشان ، از نظر محتوايي که ارائه مي دهد ، مدت زمان لازم و ساير موارد ، خواه اين برنامه ها سرگرمي يا آموزشي باشند ، و آشنايي کامل با برنامه ضروري است و دانستن اين که برنامه مورد نظر چه پيامي را در حال آموزش است.
  • زمان هاي مناسب براي تماشاي تلويزيون را تعيين کنيد ، به طوري که با زمان غذا خوردن يا خواب مطابقت نداشته باشد. والدين بايد مراقب باشند که تلويزيون را از اتاق خواب کودکان بيرون بياورند.
  • مطمئن شويد که زمان تماشاي تلويزيون را به يک فعاليت خانوادگي لذت بخش تبديل مي کنيد و آن را راهي براي گذراندن اوقات فراغت بدون بهره مندي از مزاياي موردنظر خود در نظر نگيريد .
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.