تحریریه سیس نی نی
0 نظر

سقط جنین و علل آن

سقط جنین و علل آن

سقط جنین از بین بردن بافت حاملگی، جنین و جفت از رحم است. سقط جنین به خاطر مرگ ناگهانی جنین غیر طبیعی اتفاق می افتد. همچنین سقط جنین می تواند به عوامل هورمونی، مشکلات ایمنی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشع، بیماری مادر و عفونت بستگی داشته باشد. سقط جنین برای پایان دادن به حاملگی های خطرناک و برای پایان دادن به بارداری وقتی آزمایشات نشان می دهد که جنین غیر طبیعی است استفاده می شود.

 
 
 
 
 
 
 
 

سقط جنین و علل آن

سقط جنین از بین بردن بافت حاملگی، جنین و جفت از رحم است. سقط جنین به خاطر مرگ ناگهانی جنین غیر طبیعی اتفاق می افتد. همچنین سقط جنین می تواند به عوامل هورمونی، مشکلات ایمنی، قرار گرفتن  بیش از حد در معرض تشعشع، بیماری مادر و عفونت بستگی داشته باشد. سقط جنین برای پایان دادن به حاملگی های خطرناک و  برای پایان دادن به بارداری وقتی آزمایشات نشان می دهد که جنین غیر طبیعی است استفاده می شود. اکثراً سقط جنین در13 هفته اول بارداری اتفاق می افتد. اکثر افراد از سقط جنین به دلیل جنسیت جنین استفاده می کنند ولی در کشور ایران سقط جنین ممنوع است. مگر در حالتی که به مرگ جنین یا مادر منجر شود یا مشکلات جدی برای خانواده ایجاد کند که در این ‌صورت با دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی نامه پزشک معالج تا قبل از چهار ماهگی انجام می شود.

علل سقط جنین

علت های فراوانی وجود دارد که باعث سقط جنین می شود در این بخش از مطلب انواع علل سقط جنین را بررسی خواهیم کرد.

ناهنجاری های کروموزومی

 یکی از شایع ترین علل سقط جنین ناهنجاری های کروموزومی است. کروموزوم ها ساختارهای کوچکی هستند که در هر سلول انسانی وجود دارند و مسئول حمل ژن ها هستند. بدن انسان شامل دو جفت کروموزوم است که یکی از مادر و دیگری از پدر گرفته است. وقتی تخمک و اسپرم به هم می رسند، یکی از کروموزوم ها دچار اختلال می شود. در این حالت جنین دارای یک کروموزوم ناهنجاری است و باعث سقط جنین می شود.

ناهنجاری های رحمی و گردن رحمی کامل نشده

 وقتی جنین نمی تواند وارد دیواره رحم شود و یا گردن رحمی ضعیف یا ناتوان، نمی تواند جنین را در خود نگه دارد سقط جنین اتفاق می افتد. وقتی حاملگی به انتهای سه ماهه اول می رسد، جنین رشد می کند؛ اما گردن رحم نامناسب باعث سقط جنین می شود.
 

عدم رشد تخمک

 سقط جنین در مراحل اولیه بارداری نیز اتفاق می افتد، حتی قبل از اینکه زن بفهمد باردار است. تخمک بارور شده خودش را به دیواره رحم متصل می کند، اما جنین به درستی رشد نمی کند. در چنین وضعیتی، تخمک آسیب دیده و باعث اختلال در رشد جنین می شود. تشخیص این بارداری پوچ توسط پزشک متخصص با انجام سونوگرافی انجام می گیرد که متوجه عدم بارداری و عدم ضربان قلب کودک می شود. بعد از یک بارداری پوچ، برای زن توصیه می شود که فرآیند انبساط و کورتاژ را انجام دهد. 

سقط جنین تهدید کننده

 خونریزی واژینالی نوعی سقط جنین تهدید کننده است که در هفته های اول حاملگی رخ می دهد. اگر دچار خونریزی ناگهانی شوید، پزشک تست های خاصی را انجام می دهد. در طی سقط جنین تهدید کننده، گردن رحم بسته می ماند. زمانی که تشخیص داده شد، باید تحت نظارت شدید برای کل مرحله بارداری باقی بمانید.
بارداری شیمیایی: اختلال جنین در مرحله اولیه بارداری را بارداری شیمیایی می نامند. در دوران بارداری شیمیایی، تخمک بارور می شود. طولی نمی کشد که پس از کاشت، بارور می شود. معمولا بارداری شیمیایی به خاطر ناهنجاری های کروموزومی در تخم بارور شده، اتفاق می افتد. نشانه بارداری شیمیایی، خونریزی است که ممکن است کمی بعد رخ دهد و یا کمی سنگین تر از حالت عادی به نظر برسد.

از دست رفتن سقط جنین

 در سقط جنین از دست رفته، جنین در مرحله بارداری زود می میرد، اما بافت بارداری در بدن زن وجود دارد. زنی که سقط جنین کرده است، همچنان علائم حاملگی را دارد. تخلیه واژینال و درد شکم از علائم قابل توجه سقط جنین می باشند. یک زن باید فرآیند انبساط و کورتاژ را  تحمل کند تا بافت جنینی را از رحم خارج کند.

سقط ناقص

 سقط جنین نشانگر باز شدن دهانه رحم و بخش کوچکی از بافت های جنینی از مجرای رحم است. علائم سقط ناقص خونریزی واژینال و درد شدید شکم می باشد.

سقط جنین اجتناب ناپذیر

 خونریزی غیرطبیعی رحمی و درد  شدید شکمی ناشی از بارداری را سقط جنین اجتناب ناپذیر می نامند. این بیماری به اتساع کانال رحم منتهی می شود و نشان می دهد که بدن شما در فرآیند سقط جنین است. علائم شایع سقط جنین اجتناب ناپذیر شامل خونریزی شدید و گرفتگی عضلات شکم می شود.
مرگ جنینی داخل رحمی: جنین قبل از اینکه شما علائم بارداری را مشاهده یا احساس کنید، رشدش متوقف می شود.

سقط جنین کامل

 در این نوع سقط کل بافت بارداری از رحم خارج می شود. درد شدید شکم، خونریزی واژینال و بیرون آمدن بافت های بارداری از شایع ترین علائم سقط کامل است. 

سقط جنین بر اثر بیماری های خاص

برای پایان دادن به بارداری بیماری هایی وجود دارد که تاثیر مستقیم بر روی جنین گذاشته و باعث سقط جنین می شود از جمله ی این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
 

سندروم تخمدان پلی کیستیک

 زنان مبتلا به این بیماری در معرض سقط جنین در زندگی خود هستند. به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک, بدن زن حاوی سطوح بالایی از هورمون تستوسترون می باشد که موجب تخمک گذاری نامنظم و قاعدگی نامنظم می شود.
دیابت: بیماری دیابت و مشکلات تیروئیدی باعث ایجاد یک محیط نامطلوب رحمی می شوند. جنین نمی تواند در چنین محیط سختی زنده بماند و منجر به سقط جنین می شود.

عفونت باکتریایی

 دو باکتری خاص مایکوپلاسما هومینیس و اوراپلاسما اورالیتیکوم باکتری های مضری  هستند که خطر سقط جنین را افزایش می دهند. این باکتری ها در بافت تناسلی بدن انسان زندگی می کنند و خطر سقط جنین را بالا می برند. عفونت باکتریایی آندومتر را بر می انگیزند و جنین را از بین می برد.
 
 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.