تحریریه سیس نی نی
1 نظر

میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد

میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد

پس از زایمان و پایان پر فراز و نشیب دوره بارداری، دوره شیردهی فرا می رسد که این دوره برای نوزاد دختر و یا پسر متفاوت است و با توجه به افزودن مواد غذایی متفاوت کم کم زمان شیردهی را با توجه به جنسیت فرزند، می توانید خاتمه دهید. هر چند این دوره شیردهی به طور مطلق این گونه خاتمه پیدا نخواهد کرد و شرایط جسمی و وابستگی نوزاد به شیر نیز مد نظر می باشد. میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد، موضوعی ست که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

پس از زایمان و پایان پر فراز و نشیب دوره بارداری، دوره شیردهی فرا می رسد که این دوره برای نوزاد دختر و یا پسر متفاوت است و با توجه به افزودن مواد غذایی متفاوت کم کم زمان شیردهی را با توجه به جنسیت فرزند، می توانید خاتمه دهید. هر چند این دوره شیردهی به طور مطلق این گونه خاتمه پیدا نخواهد کرد و شرایط جسمی و وابستگی نوزاد به شیر نیز مد نظر می باشد. میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد، موضوعی ست که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

  اولین تغذیه کودک با شیر مادر (آغوز)

پس از تولد نوزاد، علی رغم اینکه درد های ناشی از زایمان را تحمل می کنید، می توانید اولین وعده غذایی فرزندتان را به او بدهید. اولین شیر مادر، آغوز نام دارد و سرشار از چربی مفید و پروتئین می باشد که منبع غذایی مغذی برای نوزاد محسوب می شود. شیر مورد نیاز نوزاد در سه روز اول تولد از طریق آغوز تأمین می شود و پس از آن، نوزاد با مکیدن شیر معمولی تولید شده در بدن مادر، گرسنگی اش را بر طرف خواهد نمود. مکیدن شیر توسط نوزاد از سینه مادر موجب استحکام رابطه شما با او می گردد ضمن اینکه، تولید شیر در روز های آتی را تداوم می بخشد.

شیردهی به نوزاد

نوزاد در طول روز به چه مقدار شیر نیاز دارد؟

مقدار میزان شیر مورد نیاز نوزاد مشخص نیست و در پاسخ به این سوال باید گفت که مقدار مورد نیاز شیر با توجه به نیاز نوزاد و چند روزگی او متفاوت می باشد. از آنجا که کودکِ تازه متولد شده، معده کوچکی دارد، میزان شیر مورد نیاز با توجه به ظرفیت و گنجایش معده می باشد در حالی که این حجم روز به روز با توجه به رشدِ نوزاد، بیشتر و به تبع آن مصرف شیر نیز افزایش خواهد یافت.  طبق تحقیقات صورت گرفته بین وزن و مصرف مورد نیاز وی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

میزان شیر مورد نیاز کودک از  شیر مادر (یک روزگی تا یک ماهگی)

مادران رفته رفته به اطلاعات و تجارب کافی در خصوص میزان شیر مورد نیاز نوزاد دست می یابند.اطلاعات را از پزشک معالج نیز کسب کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده، می توان گفت که نوزاد در روز اول تولد به 5 الی 7 میلی لیتر شیر نیاز دارد. این میزان شیر در روز سوم 22 الی 27 میلی لیتر افزایش خواهد یافت. در روز هفتم تولد او، نیاز خود را با مکیدن  45 الی 60 میلی لیتر بر طرف می نماید و این مقدار در روز سی ام تولد (یک ماهگی) به 80 الی 150 میلی لیتر افزایش می یابد.

میزان شیر مورد نیاز کودک از  شیر خشک (یک روزگی تا یک ماهگی)

مصرف شیر خشک در مقایسه با شیر مادر متفاوت است. میزان مصرفی شیر خشک نوزاد در طول یک روز حدود 950 میلی لیتر می باشد. همان طور که مشخص است مصرف شیر خشک بیشتر از شیر مادر است. در هفته اول تولد، کودک را تا اندازه مورد نیاز معده او، تغذیه کنید اما روند مصرف شیر مورد نیاز نوزاد را در هفته های آتی کنترل و کاهش دهید. این مقدار به 30 تا 60 میلی لیتر در هر وعده غذایی خواهد رسید. وزن کودک با مصرف شیر او ارتباط تنگاتنگی دارد در نتیجه با کنترل وزنی، میزان شیر خشک مورد نیاز او را تعیین کنید. به ازای هر یک کیلوگرم وزن کودک، به او ۱۶۰ سی‌سی شیر خشک در طول شبانه روز بدهید.

چگونگی سنجش و ارزیابی وضعیت مصرف شیر نوزاد

تشخیص اینکه نوزاد چه مقدار شیر مصرف کرده شاید خیلی دقیق به نظر نرسد اما این موضوع را از طریق تعداد تعویض پوشک، سرحالی و هوشیاری، تغییر وزن قابل تشخیص و مشاهده خواهد بود. در صورتی شیر مورد نیاز نوزاد شما تامین و  به طور منظم شیر مصرف می شود که تعداد آن به 8 الی 12 بار در روز برسد و در طول روز حدوداً به 6 بار تعویض پوشک نیاز پیدا می کند.

مقدار شیر مورد نیاز نوزاد

زمان شیر دهی چه زمانی به کودک شیر دهید؟

مادر می بایست میزان تغذیه نوزاد را به طور دقیق و منظم زیر نظر داشته باشد. هر چند کودک به نشانه گرسنگی، حرکات و نشانه هایی را از خود به نمایش می گذارد. زمان گرسنگی نوزاد از طریق گریه و یا قرار دادن دست به سمت دهان و صورت، بیرون آوردن زبان، بیدار شدن از خواب، تشدید حرکات دست و پا، تقلا کردن و غیره مشخص می شود؛ اما به طور معمول میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد را هر دو الی سه ساعت یکبار، تجدید کنید و پس از هر بار مصرف، به دلیل عدم دل درد و رفلکس شیر، آروغ نوزاد را بگیرید.

نتیجه گیری:
تغذیه و تامین شیر مورد نیاز  نوزاد با شیر مادر بهترین گزینه برای سلامت و رشد کودک و هم سلامت مادر خواهد بود چرا که شیر مادر سرشار از مواد غذایی مفید نظیر ویتامین، مواد معدنی، اسید های چرب، لاکتوز، اسید آمینو و آنزیم های مورد نیاز بدن می باشد که به رشد مغز و جسمی کودک و مقاوت در برابر بیماری ها کمک می کند ضمن اینکه از ابتلای مادر به سرطان تخمدان و پستان نیز جلوگیری می کند. هر چند گاهی بنا به دلایلی نظیر خشک شدن غدد شیردهی، امکان تغذیه برخی نوزادان، با شیر مادر فراهم نیست. در چنین حالتی شیر خشک، جایگزین آن می شود. از آنجا که در ماه های اول تنها مواد غذایی نوزاد شیر می باشد؛ اما با مشورت پزشک شیردهی به نوزاد را آغاز و به مرور کنترل کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مادر من که تا منو میبینه میگه بچه گرسنشه وردار شیر بده این طفل معصومو. اگه گذاشتن من یک دقیقه بشینم استراحت کنم و به کارهای خودم برسم... حالا من بچه بودم انقدر لاغر بودم که، نمیدونم چرا خودش به من شیر نمی داد؟!
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.