تحریریه سیس نی نی
1 نظر

نوزاد یک ماهه چه مراقبت هایی نیاز دارد

نوزاد یک ماهه چه مراقبت هایی نیاز دارد

یک نوزاد یک ماهه بیشتر روز را در خواب سپری می کند. مراقبت از نوزاد یک ماه کاری سخت و در عین حال لذت بخش است. در یک ماهگی استخوان های جمجمه او سفت نشده است. استخوان های بدن او هنوز محکم نشده اند بافت پوستی در او آنچنان لطیف است که با کوچکترین سهل انگاری ممکن است آسیب ببیند. این نوزاد نیاز دارد که به درستی تغذیه شود. لباس مناسب بپوشد و به او به اندازه کافی محبت شود. از مهمترین موارد نگهداری از نوزاد یک ماهه رعایت بهداشت است.

 
 

نوزاد یک ماهه چه مراقبت هایی نیاز دارد

یک نوزاد یک ماهه بیشتر روز را در خواب سپری می کند. مراقبت از نوزاد یک ماه کاری سخت و در عین حال لذت بخش است. در یک ماهگی استخوان های جمجمه او سفت نشده است. استخوان های بدن او هنوز محکم نشده اند  بافت پوستی در او آنچنان لطیف است که با کوچکترین سهل انگاری ممکن است آسیب ببیند. این نوزاد نیاز دارد که به درستی تغذیه شود. لباس مناسب بپوشد و به او به اندازه کافی محبت شود. از مهمترین موارد نگهداری از نوزاد یک ماهه رعایت بهداشت است. شما به عنوان والدین او باید همیشه تمیز باشید و او را از هر گونه آلودگی  مریضی حفظ نمایید. او در این سن نمی تواند با اسباب بازی بازی کند اما شما باید برای بازی کردن با او زمان بگذارید. برای اطلاع از نحوه مراقبت از نوزاد یک ماهه و دانستن فعالیت های نوزاد یک ماهه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

پوشاندن لباس مناسب 

در یک ماهگی بهتر است از لباس های نرم و نخی استفاده نمایید. اینکه کمی لباس بزرگتر برای او تهیه کنید می تواند به او احساس آرامش بیشتری بدهد. مراقبت از نوزاد یک ماهه کمی مشکل است چرا که او به حرکت دستان خود تسلط چندانی ندارد. اگر ناخن های او بلند است بهتر است از یک دستکش مخصوص نوزادی استفاده نمایید تا صورت خود را چنگ نیاندازد. بهتر است از لباس سرهمی استفاده نمایید؛ چرا که این نوع لباس یک تکه به شما کمک می کند در زمان جابجا نمودن او بدن نوزاد با پوست دست شما برخورد نداشته باشد. در ضمن در فصول سرد نیز بدن او کاملا گرم خواهد ماند. این نوع لباس جوراب نیز دارد و نیاز به پوشاندن جوراب مجزا وجود ندارد. در ضمن جوراب های معمولی در قسمت مچ کش هایی دارند که ممکن است پوست لطیف نوزاد را آزار دهد.
 

رعایت بهداشت

در نگهداری از نوزاد یک ماهه بهداشت حرف اول را می زند. شما به عنوان مادر باید با دستان تمیز به او شیر بدهید و بدن او را لمس کنید. پیشنهاد می شود مادر در هنگام شیر دادن به نوزاد سر او را نوازش دهد اما به شرطی که دست شما تمیز باشد. زود به زود پوشک او را تعویض نمایید. این کار باعث پیشگیری از سوختن پوست لطیف او می شود. در ضمن ممکن است در اثر آلودگی پوست دچار حساسیت شود. حمام کردن نوزاد یک ماهه نیز جزء مهمترین مراقبت های نوزاد یک ماهه است. باید حمام را از قبل بشویید. اگر در فصل های سرد سال هستید بهتر است کمی حمام را گرم نموده و سپس نوزاد خود را بشویید. از لیف و وسایل حمام مخصوص نوزاد استفاده کنید. از شامپو سر و بدن مخصوص نوزادان استفاده نمایید. بعد از اتمام دوش بدن او را با حوله نرم خشک کنید. 

توجه به تغذیه

یک نوزاد یک ماهه باید حداقل یک کیلو اضافه وزن داشته باشد. همانطور که می دانید در انتهای یک ماهگی باید نوزاد خود را به خانه بهداشت ببرید تا وزن و قد او اندازه گیری شود. بهتر است شب ها ساعت گذاشته و برای شیر دادن نوزادتان از خواب بیدار شوید. این کار به رشد بهتر او کمک به سزایی می کند. شاید در روزهای اول این کار برای شما سخت باشد اما شما به عنوان مادر مسئول نگهداری از نوزاد یک ماهه خود هستید و باید به این نکات توجه کافی داشته باشید. فعالیت های نوزاد یک ماهه خود را زیر نظر بگیرید. هر کودکی در زمان گشنگی حرکت مخصوص خود را دارد. با شناخت نوزادتان می توانید قبل از به گریه افتادن او به او شیر بدهید. اگر شیر کافی دارید خود را ملزم به تغذیه با شیر مادر کنید اما اگر شیر شما برای او کافی نیست و به اجبار نیاز به استفاده از شیر خشک دارید. بهتر است از شیشه شیر مخصوص نوزاد استفاده کنید. این نوع شیشه شیر شبیه به سینه مادر است و کودک شما را از خوردن شیر شما دلزده نمی کند.
 

توجه و مهرورزی به نوزاد

تا اینجا به مراقبت های نوزاد یک ماهه اشاره شد. شاید تصور کنید که نوزاد شما همیشه خواب است و نیاز چندانی به توجه ندارد. اما بهتر است در ساعات کمی که او بیدار است با او بازی کنید. استفاده از جغجغه هایی که صدای ملائم دارند و یا اسباب بازی های موزیکال می تواند توجه او را جلب کند. البته نوزاد یک ماهه نمی تواند منبع صدا را تشخیص دهد و اگر صدای ناگهانی و بلند بشنود حتما به گریه خواهد افتاد. سعی کنید نوزادتان را به خودش بشناسانید. این کار با صدا کردن نامش و همچنین صحبت کردن با او شروع می شود. سعی نکنید به دست او اسباب بازی بدهید چرا که فعالیت های نوزاد یک ماهه غیر قابل پیش بینی است. پس بهتر است با خندان کودک خود چند دقیقه ای با او بازی کنید و فعلا برای اسباب بازی زود است. 

توجه به گریه کردن نوزاد

به گریه های کودکتان توجه کنید. او با گریه خواسته هایش را به شما اعلام می کند. پس ار کودکتان گریه کرد به صدای گریه او گوش دهید و بلافاصله خود را به او برسانید. با این کار می توانید توجه خود را به او نشان دهید. احتمال وجود کولیک و یا زردی در نوزادان یک ماهه زیاد است. نوزاد بیمار بیشتر از دیگر نوزادان گریه می کند و این نباید شما را عصبی نماید. نوزاد نباید احساس ترد شدن از طرف شما را داشته باشد. اینکار نه تنها او را آرام نمی کند بلکه ممکن است بیماری او را طولانی تر نماید. با آرامش با نوزاد خود رفتار کنید و با نوازش او و بغل کردن او به نوزادتان آرامش دهید. این بهترین مراقبت های نوزاد یک ماهه است.
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نوزاد فقط شب ها موقع خواب گریه نکنه بقیه اش حله
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.