تحریریه سیس نی نی
0 نظر

چاقی پس از زایمان

چاقی پس از زایمان

امروزه تناسب اندام و کوچک کردن شکم برای همه ی افراد بسیار مهم بوده و بهم خوردن آن آزار دهنده است. معمولا اکثر بانوان پس از زایمان دچار چاقی می شوند که این چاقی ناشی از دوران بارداری و تغذیه در این دوران است. شکم هر مادری با بزرگ شدن جنینش بزرگتر شده و به جلو می آید. اما بعد از زایمان پوست شل شده و شکم آن ها چاق می شود.

 
 
 
 
 
 
 

 

چاقی پس از زایمان 

 
امروزه تناسب اندام و کوچک کردن شکم برای همه ی افراد بسیار مهم بوده و بهم خوردن آن آزار دهنده است. معمولا اکثر بانوان پس از زایمان دچار چاقی می شوند که این چاقی ناشی از دوران بارداری و تغذیه در این دوران است. شکم هر مادری با بزرگ شدن جنینش بزرگتر شده و به جلو می آید. اما بعد از زایمان پوست شل شده و شکم آن ها چاق می شود.  این موضوع را باید قبول داشته باشیم، زیرا نه ماه یک کودک را درون خود جای داده است پس طبیعی است که حداقل به همین مقدار زمان هم برای بازگشت به حالت اول نیاز داشته باشد. اضافه‌ وزن دوران بارداري کاملا طبيعي است. معمولا چند کيلوگرم چربي اضافه را در بدن مادر وجود دارد تا وقتي بچه به دنيا آمد، در شيردهي استفاده شود. اگر تغذيه مادر در دوران شيردهي درست باشد و به توصيه ‌هاي اشتباه ديگران گوش ندهد، قطعا مي ‌تواند در اين دوران هم وزن کم کند.

عوامل تاثیر گذار بر چاقی مادر پس از زایمان 

 
علت چاقی زنان پس از زایمان بیشتر به دلیل سبک زندگی است نه بارداری. در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با علت های چاقی بیش از حد پس از زایمان آشنا بسازیم.
پر خوری و نداشتن رژیم غذایی مناسب: اکثر زنان پس از زایمان به دلیل نداشتن تحرک و خوردن غذاهای مقوی برای اینکه شیر آن ها ترشح زیادی داشته باشد از غذا های بسیار مغذی و دارای کالری بیشتر استفاده می کنند. همچنین مادران بعد از زایمان نیز به دلیل بی خوابی های زیاد معمولا از غذاهای ناسالم استفاده می کنند حتی اگر هنگامی‌ که دوست دارند رژیم غذایی سالمی داشته باشند.
افزایش سن: چاق شدن مادران در سنین بالا و بعد از بارداری های نوبت دوم یا سوم بیشتر دیده می شود. افزایش سن تاثیر بسیار زیادی در چاقی مادر بعد از زایمان دارد زیرا باردار شدن زنان در سن بالا با مبتلا شدن به دیابت همراه است. این بیماری دیابت معروف به دیابت قندی تاثیر بسیار بدی بر روی مادر و کودک می گذارد و چاقی بعد از زایمان برای مادر به وجود می آورد. 
استرس: استرس، بخش طبیعی از زندگی است که معمولا بعد از زایمان در زنان بسیار شدید می شود. استرس باعث تند غذا خوردن می شود و اصلا طعم و مزه غذا حس نمی شود. تاثیر آن در چاقی آنقدر زیاد است که حتی گاهی اوقات تازه غذا خورده اید ولی باز هم احساس گرسنگی دارید و دلتان خوراکی های شیرین و خوشمزه یا غذاهای شور و سرخ کردنی می خواهد. همچنین استرس باعث می شود که اصلا متوجه مقدار غذایتان نشوید.
چاق شدن بر اثر قرص های پیشگیری: قرص های پیشگیری و ضد بارداری باعث چاق شدن بعد از زایمان می شود. این نوع داروها با تغییرات هورمونی در متابولیسم بدن، مواد انرژی زا را به شکل چربی در اندام ها ذخیره کرده و باعث چاقی می شوند.

درمان چاقی بعد از زایمان 

 
چاق شدن های بعد از زایمان یکی از مسائلی است که بیشتر زنان از آن ناراحت اند و در پی جستجوی راهکارهایی برای کوچک کردن شکم خود پس از زایمان هستند. در این بخش چند نمونه از این راهکارهای کم کردن وزن را به شما معرفی می کنیم.
 
شیر دادن به فرزند: شیر دادن به نوزاد پس از زایمان باعث کوچک شدن شکم می ‌شود. همچنین شیر دادن باعث می ‌شود بدنتان به طور تقریبی350 کالری بیشتر مواقع معمولی بسوزاند. این فرایند باعث می‌شود چربی‌ های بدن به طور کلی زودتر از بین بروند. شاید باورتان نشود شیر دادن به فرزند باعث تحریک ترشح و آزادسازی هورمون هایی در بدن می شود که عملکردشان جمع کردن رحم و بازگرداندن آن به اندازه قبل از بارداری است.
ورزش کردن: یکی از روش های مهم برای کاهش وزن و سوزاندن چربی های اضافی ورزش کردن است. برای تناسب اندام و بد فرمی اندام فعالیت های ورزشی نظیر پیاده روی را به صورت منظم و روزانه انجام دهید. همچنین ورزش های هوازی و ورزش های موضعی که برای قلب و عروق و بر سوزاندن کالری به تقویت عضلات شکم مفید است را انجام دهید. بنابراین دراز و نشست هم یکی از حرکات ورزشی قدیمی است که عضلات بزرگ و اصلی بدن را درگیر می‌کند و در کوچک شدن شکم بسیار موثر است.
 
تغذیه صحیح: مصرف غذاهای سالم و بدون چربی قطعا به کوچک شدن شکم کمک خواهد کرد. غذاهای فراوری شده و آماده باعث افزایش چربی ‌های بدن، خصوصا چربی‌ های دور شکم می ‌شوند، حتی اگر میزان کالری آنها با میزانی که شما باید در طول روز دریافت کنید هماهنگ باشد. با مصرف روزانه مقادیر زیادی میوه‌ ها، سبزیجات، کربوهیدرات‌ های پیچیده، غلات کامل و پروتئین ‌های کم چرب، شما می ‌توانید علاوه بر حفظ سلامتی خود، چربی ‌های دور شکمتان را نیز کاهش دهید. همچنین خانم هایی که در دوران شیردهی هستند بهتر است تا می توانند در طول روز آب بنوشند. نوشیدن آب هم جلوی دهیدراتاسیون بدن را می گیرد و هم مانع از پرخوری، ریزه خواری و ناخنک زدن می شود.
داشتن انگیزه و صبر کافی: انگیزه و صبر یکی از راه های موثر برای کاهش وزن است. اگر می‌خواهید چربی‌های اطراف شکم را بسوزانید باید همیشه انگیزه و صبر خود را حفظ کنید. ورزش کردن برای زنانی که تازه مادر شده ‌اند بسیار سخت است. 9 ماه طول کشیده تا اندازه دور شکم شما افزایش یابد، بایستی برای سوزاندن چربی های اضافی صبر پیشه کنید و تلاش و پشتکار کافی داشته باشید. بهترین راه حفظ انگیزه و صبر کردن پیگیری وزن و اندازه دور شکم و آگاهی از روند پیشرفت است. هر چه این اعداد کاهش یابند، انگیزه شما نیز برای ادامه روند افزایش می ‌یابد.
 
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.