تحریریه سیس نی نی
0 نظر

انواع لباس نوزادی

انواع لباس نوزادی

دنیای لباس کودک دنیایی پر از طرح، رنگ، تنوع و زیبایی است. طراحان لباس نهایت خلاقیت و ذوق خود را برای طراحی زیباترین و دلنشین ترین انواع لباس نوزادی به کار می گیرند و خیاطان و تولید کنندگان نیز در ظرافت و زیبایی تولیدات خود کم نمی گذارند. برای همین است که هر کسی که از کنار فروشگاه های سیسمونی و لباس کودک رد می شود ناخودآگاه توجهش به لباس ها جلب شده و دقایقی با نگاه کردن به آنها به اصطلاح دلش غنج می رود.

 
 
 
 
 

 

انواع لباس نوزادی

دنیای لباس کودک دنیایی پر از طرح، رنگ، تنوع و زیبایی است. طراحان لباس نهایت خلاقیت و ذوق خود را برای طراحی زیباترین و دلنشین ترین انواع لباس نوزادی به کار می گیرند و خیاطان و تولید کنندگان نیز در ظرافت و زیبایی تولیدات خود کم نمی گذارند. برای همین است که هر کسی که از کنار فروشگاه های سیسمونی و لباس کودک رد می شود ناخودآگاه توجهش به لباس ها جلب شده و دقایقی با نگاه کردن به آنها به اصطلاح دلش غنج می رود. اما در تولید لباس کودک معیار تنها زیبایی نیست. لباس کارکردهای دیگری غیر از زیبایی ظاهری نیز دارد که تولید کنندگان لباس کودک در مراحل طراحی و دوخت به آن توجه ویژه دارند. در ادامه به این کارکردها خواهیم پرداخت.
 

انواع لباس کودک از لحاظ جنس

با توجه به اینکه یکی از کارکردهای لباس کودک محافظت از پوست لطیف کودک است توجه به نوع الیاف به کار رفته در لباس کودک بسیار مهم است. واقعیت این است که بخشی از توانایی ارگان های بدن کودک پس از تولد تکامل می یابد یکی از این ارگان ها که از حساسیت بالایی برخوردار است پوست کودک می باشد که هنوز به مرحله ی خود ایمنی نرسیده و آسیب پذیر است. خرید لباس کودک بدون توجه به اینکه آیا سازگار با پوست کودک است یا نه، اشتباهی بزرگ و خطرآفرین محسوب می شود. لباس ها از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می شوند.

لباس های نخی

لباس های نخی مناسب ترین و پرکاربردترین نوع لباس برای کودکان محسوب می شوند. بافت نرم و لطیفی داشته مانع از عرق سوز شدن کودک می شوند. نگهداری و شستشوی آسان آن ها نیز مزیت دیگر این نوع لباس از لباس ها می باشد.

لباس های پشمی

این نوع از لباس ها بهترین گزینه برای فصل های سرد سال است. لطافت و گرمای خاص این نوع پارچه کودک را از سرما محافظت کرده مانع از سرماخوردگی او می شود. دوام و ماندگاری بالا و نخ کش نشدن از ویژگی های دیگر این نوع از طراحی لباس کودک اما گاهی ممکن است پوست کودک به پارچه ی پشمی حساسیت نشان دهد در این صورت بهتر است جایگزین دیگری برای آن انتخاب شود.

لباس هایی با ترکیب نخ و پلی استر

ویژگی اصلی این نوع از لباس ها دوام زیاد و عمر مفید بالاست. لباس هایی که در دوخت آنها از این نوع پارچه استفاده شده باشد به ندرت آب رفته یا نخ نما می شوند. شستشوی آنها راحت بوده و در مقایسه با انواع دیگر لباس ها از قیمت مناسب تری برخوردارند.

لباس های ساتن، حریر و تافته

کاربرد این نوع از لباس ها، بیشتر برای مجالس و مهمانی ها است. به دلیل راحت نبودن، قدرت اشتعال بالا و نیاز به مراقبت بیشتر به هیچ عنوان برای استفاده به عنوان لباس راحتی پیشنهاد نمی شوند.

لباس های مخمل

این نوع از طراحی لباس کودک بهترین گزینه برای فصول سرد مانند پاییز و زمستان به شمار می روند. از گرمای مطلوبی برخوردار بوده و ماندگاری و دوام بالایی دارند. از آنجائیکه کودکان به چیزهای نرمی مانند مخمل یا خز علاقه دارند از لباس های مخمل خود لذت می برند.

لباس های لی

لباس های لی در تن کودکان جذابیت آنان را چندین برابر می کند. این لباس ها بیشتر به عنوان لباس های رویی و اصطلاحا لباس بیرون به کار می رود و دوام و زیبایی طرح و رنگ، آن ها را در لیست لباس های پرکاربرد و پرفروش قرار داده است. اما استفاده از آنها به عنوان لباس راحتی توصیه نمی شود.
 
 
 

انواع لباس از لحاظ طراحی و دوخت

 طراحی و دوخت لباس از دیگر فاکتورهای قابل توجه است که مادران قبل از خرید لباس باید به آن توجه کنند. انواع طراحی لباس کودک به موارد زیر تقسیم می شود.

لباس های یک تکه

لباس های یک تکه مانند سرهمی ها برای نوزاد مخصوصا در فصول سرد مناسب تر هستند زیرا به دلیل یک تکه بودن مثلا هنگام بغل گرفتن جمع یا چروک نشده و مانع از نفوذ سرما به بدن کودک و در نتیجه سرما خوردن او می شود. تعویض و پوشاندن این نوع لباس ها نیز بسیار راحت تر است. این نوع لباس بهترین طراحی لباس کودک برای نوزادان است.

لباس های چند تکه

مانند بلوز شلوار، بلوز دامن، کت و شلوار بچه گانه وغیره نوع دیگری از طراحی لباس کودک هستند که برای استفاده های مختلفی طراحی و دوخته شده اند. برخی از آنها را می توان به عنوان لباس راحتی و برخی را به عنوان لباس مجلسی به کار برد. بهتر است یک لباس زیر نخی را قبل از استفاده از لباس چند تکه به کودک پوشاند. این لباس از او در برابر سرمایی که از پهلوها نفوذ می کند محافظت خواهد کرد.

انواع لباس از لحاظ کاربرد آنها در فصول مختلف

لباس هایی که در تابستان استفاده می شوند دارای خصوصیاتی است که نمی توان آن را در فصول سرد استفاده نمود. به همین دلیل باید به زمانی که کودکتان به دنیا می آید و سن او در آن فصل دقت کافی داشته باشید.

لباس های تابستانی

هر فصلی لباس مخصوص به خود را دارد. خرید لباس کودک برای هر فصل بهتر است قبل از شروع تغییرات آب و هوایی فصول باشد. اغلب لباس های تابستانی از جنس نخی بوده سبک نرم و راحت هستند. از آنجائیکه منحصرا برای فصول گرم سال طراحی شده اند معمولا آستین کوتاه بوده و قد لباس در آن ها کوتاه است. نازک بوده و باعث تبادل هوا شده و مانع از عرق شدید و عرق سوزی کودک می شوند. کودکان در این لباس ها احساس راحتی داشته تحرک و فعالیت بیشتری می کنند.

لباس های زمستانی

جنس اغلب این لباسه ا پشمی بوده قابلیت گرمابخشی بالایی دارند. پالتوها، کاپشن ها و بلوز شلوارهای ضخیم و مخملی از جمله ی این دسته از لباس ها می باشند. لباس های زمستانی بهتر است یکی دو سایز بزرگتر از سایز اصلی کودک انتخاب شوند تا هم کودک در آنها احساس تنگی و ناراحتی نکند و هم بتوان از آن ها برای سال های بعد نیز استفاده نمود.
 
 
 

سخن آخر

به هر حال آنچه در این لازم است دوباره تکرار شود این است که خرید لباس کودک با توجه به تنوعی که در بازار وجود دارد یکی کار تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت دارد. انتخاب بهترین طراحی لباس کودک با توجه به کاربرد، راحتی و زیبایی آن می تواند باعث راحتی مادر و کودک شده خاطرات دلنشینی را در ذهن آنان به یادگار بگذارد.
 
 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.