تحریریه سیس نی نی
0 نظر

بارداری ناخواسته و اقدامات لازم

بارداری ناخواسته و اقدامات لازم

بارداری نا خواسته فرد را بسیار مضطرب می‌ کند و نگرانی در رفتار او موج می زند، اما آخرالزمان نیست. زمانی که زنی بدون انتظار داشتن برای بچه دار شدن نتیجه مثبت آزمایش خود را ببیند حق این را دارد که نگران و ناراحت شود و از خوشحالی فریاد نکشد.

بارداری ناخواسته و اقدامات لازم

بارداری نا خواسته فرد را بسیار مضطرب می‌ کند و نگرانی در رفتار او موج می زند، اما آخرالزمان نیست. زمانی که زنی بدون انتظار داشتن برای بچه دار شدن نتیجه مثبت آزمایش خود را ببیند حق این را دارد که نگران و ناراحت شود و از خوشحالی فریاد نکشد. با این که حاملگی برای یک زن و شوهر اتفاقی بسیار شیرین است اما زمانی که در زمان و مکان مناسب خود روی ندهد شیرینی خود را از دست می ‌دهد. تقریباً نصف زنان جهان بارداری نا خواسته را تجربه کرده اند. می‌ توان گفت اگر چندین سال هم منتظر مادر شدن باشید و در زمانی که انتظار نمی ‌رود باردار شوید شما نگران می شوید. مشکلات اقتصادی، نگرانی درباره آینده فرزند، مشکلات شغلی و مشکلات خانوادگی ایجاد کننده شرایط نا مناسب برای بارداری هستند. بیشتر از نصف زنان در آمریکا تا قبل از ۴۵ سالگی حتماً یک بار به صورت نا خواسته باردار شده اند و از هر ۱۰ نفر آن ها یک نفرشان اقدام به سقط جنین کرده است.
 در بارداری ناخواسته نباید زود تصمیم بگیرید. اگر قبل از حاملگی و یا بارداری ناخواسته شما یا شوهرتان اقداماتی انجام داده اید که برای جنین خطرساز است باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید که گاهی این اقدامات شامل سقط هم می ‌شود و گاهی نیز فقط با درمان و انجام آزمایش‌ هایی و مصرف دارو رفع می شود و خطری جنین شما را تهدید نمی کند. اگر هنگام وقوع بارداری ناخواسته از روی هیجان تصمیم‌ گیری کنید ممکن است پس از به انجام رساندن تصمیم آشفته تر شوید پس هیجان خود را در این شرایط کاملا کنار بگذارید و با مشورت کردن با پزشک کارهای خود را پیش ببرید. اگر چنان چه در زمانی که به صورت نا خواسته باردار شده اید دارو های ضد افسردگی مصرف می کردید حتما به روانپزشک مراجعه فرمایید و در صورت افسردگی پس از بارداری به مشاوره های تخصصی روی بیاورید.
 

ویتامین ها در زمان بارداری ناخواسته

 اگر به صورت ناخواسته باردار شدید و تصمیم به نگه داشتن بچه گرفتید، بدون تلف کردن وقت به سراغ انواع ویتامین ها خصوصاً ویتامین های زمان بارداری بروید و هر روز حدود ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک بخورید زیرا باعث می شود سیستم عصبی فرزندتان به سلامت شکل بگیرد. ویتامین های گروه بی و دی از جمله ویتامین های مورد نیاز در زمان بارداری هستند. همچنین استفاده از مواد معدنی مانند منیزیم بسیار ضروری است. تا زمانی که نوبت مراجعه به پزشک برسد مکمل‌ های مورد نیاز خود را مصرف کنید. 
اگر همسر شما سیگار می کشد و یا انگیزه شما برای مصرف مواد معدنی را کاهش می دهد با او درباره فرزندتان و آینده خانواده تان صحبت کنید. عادت های مخرب قبلی تان را فراموش کنید و اگر دخانیات استعمال می کنید و نوشیدنی‌ های الکلی مصرف می کنید فورا آن را کنار بگذارید. شما باید میزان بسیار کمتری نسبت به قبل از نمک و شکر استفاده کنید و کربوهیدرات را در رژیم غذایی تان کم کنید.‌آب فراوان در طول روز بنوشید زیرا باعث می‌شود حال جنین تان بهتر شود. به گوشت و مرغ خام دست نزنید زیرا ممکن است باکتری وارد بدنتان شود. به طور کلی چون شما آمادگی قبلی برای بارداری نداشته اید باید بیشتر از افرادی که خود را از قبل برای بارداری آماده کرده اند به خودتان برسید.
 

علت بارداری ناخواسته

یکی از علت‌ های بارداری نا خواسته استفاده نکردن از وسایل پیشگیری است. مطابق با تحقیقات وزارت بهداشت زنان زیادی در جامعه ما وجود دارد که طرز استفاده کردن از وسایل جلوگیری را بلد نیستند. در اثر همین امر ممکن است بارداری نا خواسته صورت بگیرد. به بعضی از علت‌های بروز بارداری ناخواسته اشاره می‌کنیم:
استفاده نکردن از روش پیشگیری
شکست دادن روش‌های پیشگیری
استفاده کردن به صورت همزمان از داروهای دیگر
استفاده کردن نادرست از روش ‌های پیشگیری
استفاده اشتباه از روش های اورژانسی
اطلاع نداشتن از شکل برخورد با فراموشی مصرف قرص
اقدامات لازم برای پیشگیری از بارداری ناخواسته
روشی کاملا اورژانسی برای پیشگیری از بارداری نا خواسته وجود دارد. قرصی که بسیار به زوج‌ ها در این امر کمک می ‌کند قرص تنسی است که می ‌توانید اطلاعات لازم را راجع به آن مورد مطالعه قرار دهید. استفاده از قرص ضد بارداری شیوه ای هورمونی است که بسیار مورد توجه زوجین است. زمانی که از قرص ضد بارداری استفاده می کنید به هیچ وجه آنتی‌ بیوتیک مصرف نکنید زیرا موجب کاهش اثر قرص ضد بارداری می شود. این قرص‌ ها گاهی به عنوان درمانی تنیز برای بیماری های بانوان تجویز می شود. همچنین استفاده از دارو های گیاهی در منزل هم باعث می شود که درصد بارداری نا خواسته کم تر شود. این گیاهان عبارت اند از: پونه گیاهی، دم کرده زعفران، بنفشه هندی، آویشن و ... .
 
در آخر باید گفته شود اگر چنان چه زن و شوهری شرایط مناسبی را برای بارداری ندارند می بایست اقدامات لازم را قبل از افتادن این اتفاق انجام دهند و اگر چنان چه زن با رعایت کردن روش ها و اقدامات ضد بارداری باز هم باردار شد نباید بدون داشتن هیچ دلیلی اقدام به سقط جنین کند. انجام این عمل هم از لحاظ روحی و روانی و هم به لحاظ جسمی به زن آسیب می رساند و حتی ممکن است دیگر شانس مادر شدن را برای همیشه از دست بدهد، پس بهتر است قبل از یک تصمیم عجولانه و تحمل عواقب جبران ناپذیر، خوب فکر کرده و با پزشک معتمد مشورت کند.
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.