تحریریه سیس نی نی
3 نظر

رفتارهای جنسی در کودکان

رفتارهای جنسی در کودکان

رفتارهای جنسی در کودکان و صحبت کردن والدین با آنان در مورد تفاوت¬های درست و نادرست می¬تواند در بیشتر موارد دشوار به نظر برسد. در سنین بسیار کم کودکان اغلب با لمس کردن و مالش قسمت‌هایی از بدن از جمله دستگاه تناسلی شروع به اکتشاف بدن خود می¬کنند. با بزرگ تر شدن کودکان برای یادگیری در مورد این قسمت‌های بدن و عملکرد آن‌ها کودکان نیاز به راهنمایی و یادگیری از سوی والدین خود دارند. در واقع وقتی رفتارهای جنسی در کودکان اتفاق می¬افتد، والدین باید سعی کنند با گفتن چیزهایی مانند، رشد یافته، کودک خود را به سمت رفتارهای مناسب هدایت کنند. این رفتار را باید در کودک تقویت کنید که باید به یکدیگر احترام بگذارند؛ و لمس کردن قسمت‌های خصوصی هر کس دیگر خوب نیست و چندان خوشایند نخواهد بود. هم چنین به کودک خود یادآوری کنید که اگر کسی همیشه قسمت‌های خصوصی خود را لمس کند به شما یا یک فرد بزرگ‌سال بگوید و آن‌ها را باخبر کند؛ و اغلب طبق نظر پزشکان این علائم معمولاً در کودکان در سنین 2 تا 6 سالگی رایج است و بیشتر در این سنین رخ می دهد.

رفتارهای جنسی در کودکان و صحبت کردن والدین با آنان در مورد تفاوت های درست و نادرست می تواند در بیشتر موارد دشوار به نظر برسد. در سنین بسیار کم کودکان اغلب با لمس کردن و مالش قسمت‌هایی از بدن از جمله دستگاه تناسلی شروع به اکتشاف بدن خود می کنند. با بزرگ تر شدن کودکان برای یادگیری در مورد این قسمت‌های بدن و عملکرد آن‌ها کودکان نیاز به راهنمایی و یادگیری از سوی والدین خود دارند. در واقع وقتی رفتارهای جنسی در کودکان اتفاق می افتد، والدین باید سعی کنند با گفتن چیزهایی مانند، رشد یافته، کودک خود را به سمت رفتارهای مناسب هدایت کنند. این رفتار را باید در کودک تقویت کنید که باید به یکدیگر احترام بگذارند؛ و لمس کردن قسمت‌های خصوصی هر کس دیگر خوب نیست و چندان خوشایند نخواهد بود. هم چنین به کودک خود یادآوری کنید که اگر کسی همیشه قسمت‌های خصوصی خود را لمس کند به شما یا یک فرد بزرگ‌سال بگوید و آن‌ها را باخبر کند؛ و اغلب طبق نظر پزشکان این علائم معمولاً در کودکان در سنین 2 تا 6 سالگی رایج است و بیشتر در این سنین رخ می دهد.

رفتارهای جنسی در کودکان و علائم آن

والدین باید بدانند چه موقع رفتارهای جنسی در کودکان بیش از کنجکاوی بی ضرر ظاهر می شود. مشکلات رفتارهای جنسی ممکن است خطری برای ایمنی و رفاه کودک شما و سایر کودکان باشد و می تواند نشانه سوء استفاده جسمی و یا جنسی و یا قرار گرفتن در معرض فعالیت‌های جنسی باشد.
1) لمس کردن یا خود ارضایی دستگاه تناسلی در بخش عمومی یا خصوصی
2) در حال مشاهده یا لمس کردن دستگاه تناسلی هم سن و سالان و یا خواهر و برادر جدید خود
3) نشان دادن دستگاه تناسلی خود به هم سن و سالان
4) تلاش برای دیدن دستگاه تناسلی هم سن و سالان و یا افراد بزرگ تر

رفتار جنسی در کودکان

رفتارهای جنسی در کودکان و مشکلات ناشی از آن

گاهی اوقات ممکن است علائم رفتارهای جنسی در کودکان رخ دهد که بالطبع می تواند مشکلاتی طولانی مدت هم به دنبال داشته باشد که شامل: مثلاً ممکن است این رفتارهای جنسی در کودکان به طور مکرر اتفاق بیفتد و امکان هدایت مجدد وجود نداشته باشد. یا ممکن است باعث ایجاد احساسات یا درد جسمی یا آسیب به خود و یا دیگران شود، یا ممکن است با پرخاشگری جسمی همراه باشد و یا اجبار یا زور درگیر این امر شود و یا اعمال جنسی در بزرگ سالان را شبیه سازی کند که تمامی موارد ذکر شده نوعی مشکل تلقی شده و والدین حتماً باید این موارد را در نظر بگیرند تا کودک شان دچار مشکلات و عوارض بعد از آن نشود.

  1. از زبان مناسب استفاده کنید: برای همه قسمت‌های بدن نام هایی مانند دستگاه تناسلی، آلت تناسلی، واژن، سینه‌ها، باسن و قسمت‌های خصوصی نام‌های مناسب را به کودکان بیاموزید. ایجاد نام برای قطعات بدن ممکن است این ایده را ایجاد کند که نام بدی در مورد آن وجود دارد. درک کنید که چرا فرزند شما هر قسمت از بدن او نام خاصی دارد اما نام مناسب را آموزش دهید. هم چنین به کودک بیاموزید که چه قسمت‌هایی خصوصی است.(قسمت‌هایی که توسط لباس پوشیده می‌شود.)
  2. از دیگر علائم رفتار جنسی در کودکان که والدین باید هم توجه کنند و هم نکات ایمنی آن را با کودکان خود آموزش دهند این است که احترام خانواده خود را نسبت به تواضع ارزیابی کنید: درحالی که تواضع مفهومی نیست که اکثر کودکان خردسال می توانند کاملاً درک کنند، شما هنوز هم می توانید از این سن استفاده کنید تا پایه و اساس مباحث بعدی را ایجاد کرده و از رفتار خوب الگو بگیرید. اگر به عنوان مثال فرزندانی با سنین مختلف دارید مهم است که به فرزندان کوچک تر خود آموزش دهید که حریم خصوصی خود را به خواهران و برادران بزرگ تر خود بگویند. معمولاً خواهرها و برادرهای بزرگ تر به کوچک‌ ترها آموزش می دهند که لباس خود را بپوشانند. به عنوان مثال: زیرا ممکن است کودکان دوست داشته باشند خود را به بزرگ ترها نشان دهند یا به دلیل اینکه در حال بلوغ هستند و حتی در مقابل برادران و خواهران کوچک تر خود احساس می کنند متوسط هستند.
  3. محبت نکنید: یکی دیگر از مواردی که والدین باید در مورد علائم رفتارهای جنسی در کودکان به آن‌ها آموزش دهند این است که فرزندان خود را مجبور نکنید که در آغوش یا بغل یا بوسه به افرادی که نمی خواهند باشند. این حق آنان است که حتی به مادربزرگ خود بگویند که نمی‌خواهند بوسه یا بغل خداحافظی دهند. لمس نامناسب خصوصاً توسط یک فرد معتمد می تواند برای کودک بسیار گیج کننده باشد زیرا دائماً این ایده را تقویت می‌کند که بدن آنان مال خودشان است و می‌توانند از آن محافظت کنند. این بسیار مهم است که کودک شما می‌داند که در صورت لمس کردن حتماً باید به شما و یا یک بزرگ تر دیگر که قابل اعتماد باشد بگوید. به این ترتیب کودک شما می‌داند که محافظت از خود نیز وظیفه شماست.

علایم رفتار جنسی کودکان

نتیجه گیری: در مجموع رفتارهای جنسی در کودکان می‌تواند برایشان بسیار تهدیدآمیز باشد چرا که گاهی این رفتارها می‌تواند برای والدین گیج کننده و نگران کننده باشد و گاهی اوقات برای دیگران اختلال یا مزاحمت باشد. کودکان باید یاد بگیرند رفتارهای جنسی متناسب با سن و عادت را از رفتارهایی که از نظر رشد نامناسب یا علائم سوء استفاده بالقوه برخوردار است تشخیص داده و جدا کنند. تا هم سلامت جسمی خود را حفظ کرده و هم بتوانند از بدن خود محافظت نمایند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مادر ها رفتار خوب داشته باشد یک لگو خانواده است
سلام لطفا در این‌مورد مطالب بیشتر به اشتراک بزارید
سلام لطفا از این مطالب بیشتر به اشتراک بگذارید خیلی آموزنده بود
دیدگاهتان را بنویسید
3 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.