تحریریه سیس نی نی
1 نظر

علائم سقط جنین در زنان

علائم سقط جنین در زنان

مشکلات رایج در بارداری است که قبل از 20 هفتگی رخ می‌ دهد. این مشکل به صورت تصادفی رخ داده و نقایص کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح یافته در آن دخیل هستند. به همین دلیل به آن سقط جنین ناخواسته گفته می شود. بارداری یک دوره ی بسیار حساس برای بانوان می باشد. برای پیش گیری از مشکلات این دوره باید شرایط جسمانی ایده آل را حفظ کرده و استراحت کافی داشت. این عوامل می توانند از بروز مشکلات بارداری جلوگیری نماید

علائم سقط جنین در زنان

مشکلات رایج در بارداری است که قبل از 20 هفتگی رخ می‌ دهد. این مشکل به صورت تصادفی رخ داده و نقایص کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح یافته در آن دخیل هستند. به همین دلیل به آن سقط جنین ناخواسته گفته می شود. بارداری یک دوره ی بسیار حساس برای بانوان می باشد. برای پیش گیری از مشکلات این دوره باید شرایط جسمانی ایده آل را حفظ کرده و استراحت کافی داشت. این عوامل می توانند از بروز مشکلات بارداری جلوگیری نماید. اگر قصد بارداری دارید و یا در هفته های نخستین بارداری قرار دارید بهتر است با تمامی نکات و مسائل مربوط به این دوره آشنا شوید. به همین منظور در این مقاله سعی شده تا درباره ی تمامی علائم سقط جنین و همچنین دلایل سقط جنین به صورت کامل توضیحاتی ارائه شود. امید است با آگاهی از این مسائل و همچنین رعایت نکات مربوط به بارداری نوزاد خود را در نهایت آرامش به دنیا بیاورید.

علامت های نشان دهنده ی سقط جنین

همان گونه که در قسمت قبل نیز ذکر شد سقط جنین ناخواسته در 20 هفته ی اول رخ می دهد. این زمان شامل سه ماه اول بارداری و سه ماه دوم می باشد. در این دوره بدن هنوز با جنین نا آشنا است. به دلیل این که دو مجموعه ژنتیکی متفاوت در بدن کنار هم قرار گرفته اند، مشکلات ژنتیکی زودتر خود را نشان می دهند. به همین سبب این دوره دارای حساسیت های زیادی است. علائم سقط در این دو دوره کمی با هم تفاوت دارند که در ادامه ی متن بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

علائم سقط جنین در سه ماه اول بارداری

معمولاً بیشتر موارد سقط جنین در 13 هفته ی اول یا سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. به همین علت این دوره برای مادران از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به منظور آگاهی از علائم سقط جنین باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

 

خون ریزی: به دلیل این که با باردار شدن زن دوره ی قاعدگی وی به صورت موقت قطع می شود، هر گونه خون ریزی می تواند خطرناک باشد. خون ریزی می تواند یکی از علائم سقط جنین باشد. به همین سبب توصیه می شود در صورت بروز چنین مشکلی حتماً به پزشک مراجعه کنید. البته شایان ذکر است هر گونه خون ریزی دلیل بر سقط نیست اما در بسیاری از موارد عامل شروع سقط به حساب می آید. اگر خون ریزی شما در حجم زیادی باشد حتماً را جدی گرفته  سریعاً به پزشک زنان مراجعه نمایید.

 

درد: یکی دیگر از علائم سقط جنین درد است. این درد می تواند در ناحیه ی شکم، لگن یا قسمت تحتانی کمر ایجاد شود. در بسیاری موارد نمی توان این درد را از دردهای رباطی یا انقباضی دوران بارداری تشخیص داد. این امر کار را برای زنان باردار کمی مشکل کرده است. البته دردی که منجر به سقط جنین ناخواسته شود کمی از دردهای دوران قاعدگی متفاوت بوده و شدت آن نیز متغیر است. پس بروز درد را نیز باید جدی گرفته و به راحتی از کنار آن عبور نکنید.

 

عدم احساس علائم بارداری: بسیاری از بانوان به هنگام بارداری علائمی چون حالت تهوع، درد در ناحیه ی پستان ها و ... داشته باشند. البته این در مورد تمامی زنان صادق نیست. اما به صورت تصادفی دیگر این علائم قطع شده و آنها را احساس نمی کنند. این امر می تواند نشان دهنده ی سقط جنین باشد. زیرا با باردار شدن هورمون ها افزایش یافته و علائم بارداری بروز می کنند. اما در سقط جنین سطح این هورمون ها کاهش پیدا کرده و علائم نیز از بین می روند. البته باید این نکته را نیز یادآور شویم که به صورت طبیعی با ورود به سه ماه دورم بارداری این علائم خود به خود کاهش پیدا خواهند کرد.

علائم سقط جنین در سه ماه دوم بارداری

با ورود به سه ماه دوم بارداری که شامل هفته های 14 تا 20 بارداری می باشد احتمال سقط جنین کاهش پیدا می کند. اما این بدان معنا نیست که این احتمال به صفر می رسد. سقط جنین ناخواسته در این دوره نیز اتفاق می افتد و نشانه های آن با علائم این مشکل در سه ماه اول تا حدودی یکسان می باشد. به این صورت که سقط در این دوره به دلیل بزرگتر شدن جنین با درد بیشتری همراه است. البته در این مورد هم تشخیص درد ناشی از سقط و درد ناشی از انقباضات شکمی کمی سخت خواهد بود. یکی دیگر از علائم سقط جنین در این دوره خون ریزی می باشد که نسبتاً به دوره قبل شدیدتر می باشد. خون ریزی در این دوره با لخته های خون همراه است که به صورت محسوسی قابل مشاهده هستند. به هنگام بروز چنین مسائلی حتماً آنها را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 

دلایل سقط جنین

در هر مورد از سقط جنین ناخواسته ممکن است دلایل متعددی دخیل باشد. موارد زیر دلایل سقط جنین هستند که تا کنون در تحقیقات پزشکی یافت شده اند:
ناهنجاری های ژنتیکی
اختلالات تیروئیدی
انواع دیابت ها
سبک زندگی
مشکلات جسمانی
اختلالات انعقاد خون
 
این دلایل ممکن است بر مراحل رشد اولیه جنین تاثیر گذاشته و آن را با خلل مواجه نمایند. به دلیل این اکثر مادران قبل از بارداری از نظر سلامتی معاینه نشده اند معمولاً بیان دلیل دقیق سقط جنین در آنها غیر ممکن می باشد. زنانی که سقط جنین ناخواسته را تجربه می کنند باید در بارداری بعدی خود تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ایا خوراکی هایی مثل زعفران هم تاثیر مهمی روی سقط دارند واقعا؟ممنون میشم یه توضیحی راجع به این خوراکی ها هم بدید
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.