تحریریه سیس نی نی
0 نظر

مراقبت های زمان حاملگی

مراقبت های زمان حاملگی

هدف از این مراقبت ها کاهش خطراتی است که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. اگر قصد بارداری دارید و می خواهید دوران بارداری و زایمان سالمی داشته باشید با این مقاله همراه شوید. در این مقاله با چگونگی انتخاب مراقبت های پزشکی مورد نیاز برای زمان بارداری و همچنین وزن کشی و دیگر مراقبت های این دوره آشنا می شوید.

 
 
 
 

  مراقبت های زمان حاملگی

مراقبت های زمان حاملگی سلامت جنین و مادر را در طول دوران بارداری تضمین می کند. شامل یک سری آزمایشات منظم، معاینات دوره ای و خود مراقبتی است که پزشکان و ماما ها باید به مادر ارائه دهند. هدف از این مراقبت ها کاهش خطراتی است که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. اگر قصد بارداری دارید و می خواهید دوران بارداری و زایمان سالمی داشته باشید با این مقاله همراه شوید. در این مقاله با چگونگی انتخاب مراقبت های پزشکی مورد نیاز برای زمان بارداری و همچنین وزن کشی و دیگر مراقبت های این دوره آشنا می شوید.
 

جلسات مراجعه به پزشک و ماما در دوران بارداری

ملاقات منظم با پزشک و معاینات منظم از مهم ترین مراقبت های دوران بارداری می باشد. تعداد جلسات تعیین شده برای مراجعه به پزشک در دوران بارداری ۸ جلسه است. اولین جلسه برای مراجعه به پزشک بین هفته ششم تا دهم بارداری می باشد. مراجعه ی دوم بین جلسه ۱۶ تا ۲۰. مراجعه ی سوم بین جلسه ی ۲۶ تا ۳۰. مراجعه ی چهارم بین هفته ۳۱ تا ۳۴. مراجعه ی پنجم بین هفته ی ۳۵  تا ۳۷. مراجعه ی ششم هفته ۳۸، مراجعه ی هفتم هفته ی ۳۹ و مراجعه هشتم جلسه ۴۰ می باشد. فشار خون بالا، دیابت دوران بارداری و سابقه ی بیماری تعداد جلسات معاینه افزایش می یابد.

آزمایشات لازم در دوران بارداری

از مهم ترین مراقبت های قبل از زایمان آزمایشات مربوط به این دوره می باشد. در زمان های مشخص شده توسط پزشک و یا ماما برای مراقبت های معمول این دوران به مرکز بهداشت مراجعه کنید. علاوه بر جلسات معاینه پزشک با توجه به شرایط شما آزمایشاتی مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی تجویز میکند. پزشک در ابتدای هر جلسه آزمایشات را بررسی می کند و سوالاتی در ارتباط با سلامت مادر و جنین می پرسد تا اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت و پیشرفت بارداری انجام دهد. ممکن است با توجه به آزمایشات شما را به یک متخصص دیگر معرفی کند.
 
 
 

معاینات لازم در دوران بارداری

مراقبت های قبل از زایمان نیاز به برخی معاینات دارد که پزشک بسته به هفته ی بارداری و با بررسی آزمایشات، معایناتی را برای بررسی سلامت مادر و جنین انجام می دهد. این معاینات عبارت است از:
اندازه گیری فشار و قند خون مادر
بررسی شکم مادر برای وجود ضایعه شکمی و موقعیت قرارگیری جنین
اندازه گیری سایز رحم بعد از سه ماهه ی دوم
گوش دادن به ضربان قلب جنین از سه ماهه ی دوم
معاینات لگنی و رحم و بررسی ترشحات رحم در هفته های پایانی بارداری
اندازه گیری وزن مادر و بررسی ورم دست ها و پاها

عادات پر خطر در دوران بارداری

برخی از مراقبت های دوران بارداری متوجه خود مادر می شود. در زمان بارداری بیشتر باید مراقب سلامت خود باشید. ورزش های مناسب و منظم دوران بارداری، قرار نگرفتن در معرض هوای آلوده از مراقبت هایی است که مادر باید در این دوران رعایت کند تا بارداری سالمی داشته باشد. در این دوران باید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا سلامت خود و جنین به خطر نیفتد. سبک زندگی خطرناک ممکن است آسیب جدی به مادر و جنین وارد کند. مراقبت های قبل از زایمان و برخی از عادات پرخطر که باید در دوران بارداری از آن ها پرهیز کنید و سلامت شما و جنین را تهدید می کند:
مصرف سیگار و دخانیات و دوری از افراد سیگاری. تماس با دود سیگار می تواند منجر به سقط، زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و مرگ نوزاد شود.
مصرف الکل. باعث اختلال در رشد اندام های اصلی، عقب ماندگی ذهنی، ایجاد اختلال در رشد صورت و اختلال در سیستم عصبی نوزاد می شود.
مصرف مواد مخدر. باعث نقص سیستم عصبی رفتاری، مشکلات قلبی، ناهنجاری های فیزیکی و نقص هایی در سیستم داخلی بدن نوزاد می شود.
پرهیز از قرار گرفتن در معرض اشعه های خطرناک مثل اشعه ی ایکس، امواج مایکروویو
 
 
 

ممنوعیت های غذایی در دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری شامل مواد غذایی نیز می شود. استفاده از برخی مواد غذایی که در دوران قبل از بارداری عادت به مصرف آن ها داشتید باید اصلاح شود و برخی مواد غذایی و عادت غذایی باید جایگزین آن شود. برخی از مواد غذایی که سلامت نوزاد و مواد غذایی را به خطر می اندازد عبارت است از:
چای، قهوه و نوشابه به دلیل داشتن کافئین و قند مضر باید در این دوران  کنترل شده و به میزان مشخص باشند.
مصرف ماهی های جیوه دار. ماهی تن جیوه ی بالایی دارد و ماهی های پرورشی و رودخانه ای نسبت به ماهی تن و ماهی های دریایی جیوه ی کمتری دارند.
مصرف ویتامین ها بخصوص در سه ماهه ی اول بارداری و بخصوص ویتامین A خطر نقص عضو در جنین را افزایش می دهد.
مصرف گوشت های نیم پز و خام موجب سقط جنین و ایجاد نقص در نوزاد می شود.

سایر فعالیت های خطرناک در دوران بارداری

از دیگر مراقبت های زمان حاملگی رعایت برخی فعالیت هاست که باید از ان ها اجتناب کنید. از مصرف خودسرانه ی دارو بپرهیزید. در طول هشت هفته ی اول که اعضای اصلی بدن جنین در حال رشد است هیچگونه دارویی نباید مصرف کنید. از استرس زیاد و فشار روانی بپرهیزید. سونا، جکوزی و وان آب داغ را کنسل کنید. از شوینده ها و ضد عفونی کننده های شیمیایی استفاده نکنید. از سموم گیاهی و آفت کش ها دوری کنید. تماس و استفاده از مواد شیمیای سلامت جنین را به خطر می اندازد و ممکن است باعث نقص عضو و سقط جنین شود.
 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.