تحریریه سیس نی نی
0 نظر

کنترل خشم کودکان

کنترل خشم کودکان

خشم يک احساس طبيعي و سالم است، اما بسياري از کودکان تفاوت عصبانيت و پرخاشگري را نميداند. بنابراين ، بايد به کودک آموزش داد و تفاوت اين دو را به آن ها متوجه کرد و همچنين بايد در مورد کنترل اين احساساست نيز با آن ها مذاکرده نمود. والدين بايد به فرزند خود بگويند که عصبانيت، سرخوردگي، نااميدي، ناراحتي، شرمندگي و ساير احساسات مختلف يک امر طبيعي تلقي مي شود. ب عنوان مثال ميتوان گفت اگر احساس نا اميدي در کودک نباشد احساس اميدواري نيز وجود نخواهد داشت زيرا اينها لازم و ملزوم همديگر ميباشند.

کنترل خشم کودکان

بين احساسات و رفتارها تفاوت قائل شويد

خشم يک احساس طبيعي و سالم است، اما بسياري از کودکان تفاوت عصبانيت و پرخاشگري  را نميداند. بنابراين ، بايد به کودک آموزش داد و تفاوت اين دو را به آن ها متوجه کرد و همچنين بايد در مورد کنترل اين احساساست نيز با آن ها مذاکرده نمود. والدين بايد به فرزند خود بگويند که عصبانيت، سرخوردگي، نااميدي، ناراحتي، شرمندگي و ساير احساسات مختلف يک امر طبيعي تلقي مي شود. ب عنوان مثال ميتوان گفت اگر احساس نا اميدي در کودک نباشد احساس اميدواري نيز وجود نخواهد داشت زيرا اينها لازم و ملزوم همديگر ميباشند.

 


مثال خوب
نشان دادن نحوه برخورد والدين با عصبانيت يکي از بهترين روش هاي درمان عصبي در کودکان است. وقتي کودکي متوجه مي شود که والدينش با احساسات مختلف به خوبي رفتار مي کنند ، او نيز همين کار را انجام مي دهد ، به عنوان مثال ، به والدين توصيه مي شود زماني که کودک احساس نااميدي يا عصبانيت مي کند ، اين احساس را در خودنيز نشان دهند به طوري که کودک متوجه شود که اين احساس بزرگسالان را نيز در بر ميگيرد، با توجه به توضيح رفتار صحيح مرتبط با آن احساس ؛ به عنوان مثال ، مي توان گفت: "من عصباني هستم زيرا ماشين جلويي ما متوقف نشد تا گروه بچه ها از خيابان عبور کنند ، اما من مي ايستم تا آنها بتوانند با خيال راحت از آن عبور کنند. والدين بايد گاهي بخاطر رفتار اشتباهي که انجام ميدهند در حضور فرزند عذر خواهي کنند تا فرزند نيز متوجه شود که اشتباهات در احساسات امکان دارد براي هر فردي پيش بيايد.

 

با کودک صحبت کنيد

يک مطالعه اخير نشان داد که فقط صحبت با نوجوانان و کودکان در مورد علل عصبانيت و همدردي با آنها مي تواند عصبانيت آنها را فروکش يا کمتر کند ، اما اين امر ممکن است کمي زمان بر باشد و مدتي طول بکشد تا کودک را آرام کند تا از او در مورد آنچه اتفاق افتاده است سوال کنند. پس از صحبت و پرسشبا کودک ميتوان اورا ميتوان اورا در درک صحيح عصبانيت و احساسات و نحوه ي صحيح صحبت با ديگران و ارتباط برقرار کردن نيز کمک کرد. به عنوان مثال ، مي توان از او پرسيد: "چه چيزي مي توانيد به او بگوييد؟" ، "اگر شما همان کار را انجام دهيد چگونه واکنش نشان مي دهد؟" ، يا "چه کاري مي توانيم انجام دهيم تا از تکرار همان موقعيت جلوگيري کنيم؟" نشان داده شده است پاسخ به عصبي بودن کودکان به شيوه اي ملايم ، برخورد آنها با حوادث زندگي را براي آنها آسان تر مي کند.

 


بيان احساسات که در آن خشم نهفته

از اين تکنيک مي توان براي کمک به کودک براي تشخيص خشم خود استفاده کرد. براي مثال ، مي توان از کودک خردسال خواسته شود تا تصويري را که نشان دهنده احساس فعلي او است ترسيم کند. در مورد کودک بزرگتر، مي توان از او خواسته شود که در مورد آن يادداشتي بنويسد. مطمئن باشيد که کودک براي بيان احساسات خود از يکي از روش ها استفاده مي کند. خشم بيان نشده مي تواند منجر به مشکلات سلامتي شود. مانند فشار خون بالا يا افسردگي.

 

تمرينات را آرام کنيد

والدين بايد به فرزند خود بياموزند که چگونه احساسات خود را هنگام عصبي بودن آرام کنند. اين امر به کنترل رفتار بيروني کمک ميکند تمرينات تاثير گذار در اين زمينه ميتواند نفس عميق کشيدن ، راه رفتن در هواي تازه ، گذراندن مدتي در تنهايي ، علاوه بر امکان تمرين ورزش هاي دفاع شخصي يا هر نوع ورزش ديگرباشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.