تحریریه سیس نی نی
0 نظر

مراقبت های قبل از بارداری

مراقبت های قبل از بارداری

این که شما تصمیم جدی برای بچه دار شدن گرفته باشید به این معنا است که قصد دارید قدم بزرگی

این که شما تصمیم جدی برای بچه دار شدن گرفته باشید به این معنا است که قصد دارید قدم بزرگی را در زندگیتان بردارید زیرا بچه دار شدن اقدامی بزرگ و مهم می باشد. برای اینکه دوران بارداری بدون استرس و اضطرابی داشته باشید و در نهایت صاحب فرزندی سالم شوید می بایست مراقبت های قبل از بارداری را انجام دهید. این مراقبت ها شامل انجام یکسری مراحل قبل از بارداری است که به شرح ذیل می باشد:

انجام معاینات قبل از بارداری

یکی از مهمترین موارد در لیست مراقبت های قبل از بارداری که می بایست حتما انجام دهید این است که به پزشک برای انجام یک سری آزمایشات تایید سلامت مراجعه نمایید. در جلسات معاینه پزشک سوابق بیماری های خانوادگی و سلامت شما بررسی می شود و اگر شما دارو و یا مکملی استفاده می کنید دکتر آن ها را نیز مورد بررسی قرار می دهد. مصرف بسیاری از داروها در دوران بارداری خطرناک است و می بایست در زمانی که هنوز برای بارداری اقدام نکرده اید مصرف آن ها را متوقف کنید و یا اینکه با مشاوره پزشک برای آن ها جایگزین در نظر بگیرید.
در جلسات معاینه، پزشک درباره نوع تغذیه، ورزش و یا حتی عاداتی مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل سوال می پرسد، در نهایت برای اینکه وضعیت جسمانی سلامتی  شما را از لحاظ پزشکی مورد بررسی کامل قرار دهد از شما درخواست می کند که ازمایش انجام دهید.
پزشک برای شما قرص های مولتی ویتامین تجویز نموده و برای این که به بیماری هایی مانند ابله مرغان یا سرخجه مبتلا نشوید دستور تزریق واکسن را می دهد.
مورد دیگری که در اینجا حائز اهمیت است این است که قبل از بارداری حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.

انجام آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری

انجام این آزمایشات زیاد ضروری نیست و هزینه زیادی را در پی خواهد داشت ولی چنانچه در خانواده و یا فامیل نزدیک خود کسی را دارید که سابقه بیماری ژنتیک داشته باشد بهتر است حتما این ازمایش را انجام دهید و از سلامت جنین خود از طریق انجام آزمایشات قبل از بارداری اطمینان حاصل می کنید. از طریق آزمایش می توانید بفهمید که خودتان و یا همسرتان دارای ژن بیماری هایی مانند فیبروزسیستیک یا کم خونی داسی شکل هستید یا خیر.


شاید برایتان جالب باشد: با تست های آمادگی بارداری آشنا شوید


مصرف ویتامین ها و فولیک اسید

مصرف ویتامین ها و فولیک اسید

مورد مهم دیگر که در لیست مراقبت های قبل از بارداری قرار دارد مصرف مکمل فولیک اسید در دوران قبل از بارداری و نیز در زمان بارداری است. می بایست روزانه  فولیک اسید را یک ماه قبل از بارداری و  نیز در 4 ماه اول دوران بارداری مصرف کنید، از طریق مصرف این دارو دیگر جنین به نقص های لوله عصبی مبتلا نخواهد شد همچنین مصرف این مکمل احتمال ابتلا به نقص های مادرزادی را کاهش می دهد، پزشک ممکن است مکمل فولیک اسید را درکنار مولتی ویتامین ها برای شما تجویز کند.

مصرف مولتی ویتامین ها نباید خودسرانه باشد و می بایست حتما با مشورت پزشک مصرف شود (مثلا مصرف بیش از حد ویتامین A باعث نقص های مادرزادی در جنین می شود) از آنجا که در ایران بیماری کم کاری تیرویید شایع شده است بهتر است مصرف ید را نیز در برنامه خود قرار دهید.

رسیدن به وزن مناسب

رسیدن به وزن مناسب

اگر اضافه و یا کمبود وزن ندارید پس برای بارداری در این زمینه مشکلی ندارید، ولی چنانچه وزن بالا و پایین تر از حد معمول (BMI بسیار کم و بسیار زیاد) نسبت به شرایط بدنیتان دارید بارداری را با مشکل مواجه می کند. برای این که بارداری سالمی را داشته باشید می بایست در زمان قبل از بارداری حتما به تناسب اندام مناسب رسیده باشید.

تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات

در زمان قبل از بارداری حتما یک برنامه ورزشی مناسب را انجام دهید تا از این طریق هم به تناسب اندام لازم رسیده و هم این که عضلات خود را برای دوران بارداری تقویت کنید، برنامه ورزشی مناسب حداقل 30 دقیقه ورزش های ملایم مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و بدنسازی در طی روزی های هفته است.
ورزش های کششی مانند یوگا نیز برای دوران قبل از بارداری و در دوران بارداری بسیار مناسب است، البته ورزش در دوران بارداری اگرچه مفید است ولی باید با توصیه پزشک باشد.
چنانچه قبلا هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشته اید بهتر است ورزش کردن برای داشتن دوران بارداری آسان تر و همچنین زایمان راحتتر را شروع کنید، می توانید با ورزش ساده ای مانند پیاده روی شروع کنید و روزانه 20 الی 30 دقیقه پیاده روی کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

پرهیز از آلودگی محیط

در مراقبت های قبل از بارداری حتما مراقب باشید به بیماری عفونی دچار نشوید زیرا این بیماری ها ممکن است به فرزند شما صدمه بزند رژیم غذایی خود را تحت نظر داشته باشید و از خوردن غذاهایی مانند لبنیات غیر پاستوریزه و گوشت هایی که در رستوران ها به صورت سرد سرو می شود و ماهی و گوشت نیم پز پرهیز کنید . این گونه غذاها دارای باکتری هایی هستند که موجب بیماری لیستریوز می شود، این بیماری از مواد غذایی انتقال می یابند و موجب سقط جنین می شود.
اگر در فصلی از سال قرار دارید که بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا می کند حتما واکسن آن را مطابق دستور پزشک تزریق کنید زیرا آنفلوانز در دوران بارداری ممکن است منجر به سینه پهلو و یا حتی زایمان زودرس شود.

تحت نظر گرفتن عادت ماهیانه و زمان تخمک گذاری

گروهی از زنان که تصمیم قطعی برای بارداری دارند با قطع داروی ضد بارداری منتظر بارداری می شوند و برخی دیگر طبق تاریخ عادت ماهیانه و نیز از طریق علائمی که در بدن خود شناسایی می کنند، روزهایی را که میزان باروریشان بیشتر است را می یابند، برای این که کار با دقت بیشتری انجام گیرد می توانید از کیت های پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید این کیت ها با شناسایی هورمون های که در ادرار وجود دارد و یا تغییرات کلرید در بزاق دهان یا سطح پوست به تشخیص دقیق زمان تخمک گذاری کمک می کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.