تحریریه سیس نی نی
0 نظر

از اقدامات ضروری پیش از بارداری چه می دانید؟

از اقدامات ضروری پیش از بارداری چه می دانید؟

پیش از اقدام به بارداری، به منظور حفظ سلامت نوزاد و مادر لازم است اقداماتی در جهت تضمین

پیش از اقدام به بارداری، به منظور حفظ سلامت نوزاد و مادر لازم است اقداماتی در جهت تضمین سلامت هر دو نفر انجام شود به همین منظور اغلب خانواده ها پیش از اقدام به بارداری، به پزشک مراجعه کرده و با توجه به وضعیت جسمانی و روانی والدین و انجام آزمایش ها و معاینات ضروری، پزشک معالج توصیه ها و دستورات لازمی را که والدین باید رعایت کنند، تجویز خواهد کرد اما واقعا شما از اقدامات ضروری پیش از بارداری چه می دانید؟ در این مقاله سعی کرده ایم به شرح و توضیح برخی از اقدامات لازم پیش از بارداری بپردازیم که پزشکان معمولا این توصیه ها را در اختیار والدینی که قصد بچه دار شدن دارند قرار داده و یک بارداری بی خطر را در گرو رعایت این کارها می دانند با ما همراه باشید.


شاید برایتان جالب باشد: اقدامات ضروری قبل از تصمیم به بارداری


انجام معاینات پیش از بارداری، الزامی می باشد

انجام معاینات پیش از بارداری، الزامی می باشد

یکی از اقدامات لازم قبل از بارداری، انجام آزمایشات و بررسی های پیش از حاملگی خواهد بود در این معاینات ابتدا آزمایشات لازم را بنابر تشخیص دکتر انجام داده و سپس پزشک با بررسی نتایج حاصل از این آزمایش ها و وضعیت سلامت جسمانی والدین، برنامه ای برای کنترل دارو و مکمل هایی که مصرف می کنند تنظیم خواهد نمود ممکن است از آن ها بخواهد استفاده از یک دارو یا مکملی را در برنامه ی دارویی خود گنجانده یا در مقابل مصرف یک داروی خاص را قطع کرده و جایگزینی را برای آن در نظر بگیرد در نهایت ممکن است مصرف برخی از این داروها قطع شود. با توجه به اینکه اثر این دارو و مکمل ها در بافت های چربی بدن در یک مدت زمان مشخص باقی مانده و ذخیره می شود لذا مصرف برخی از آن ها ممکن است باعث ایجاد مشکل برای جنین یا مادر در زمان بارداری شود.

همچنین با تجویز برخی مولتی ویتامین ها و قرص ها سعی در جبران مواد معدنی خواهد داشت که بدن با کمبود آن ها مواجه می باشد اگر دارای سابقه ی بیماری خاصی هستید بهتر است حتما با پزشک خود درمیان بگذارید. بیماری هایی نظیر آسم، فشار خون و دیابت، مانعی برای بارداری نخواهند بود و اگر تحت نظر یک پزشک متخصص در این زمینه، اقدام به بارداری نمایید مشکلی به وجود نخواهد آمد.

آزمایش های ژنتیکی را پیش از اقدام به بارداری انجام دهید

آزمایش های ژنتیکی را پیش از اقدام به بارداری انجام دهید

انجام این آزمایش ها برای افرادی که دارای سابقه ی بیماری های ژنتیکی در خانواده می باشند ضروری خواهد بود اما سایر افراد به دلیل هزینه های بالای این معاینات می توانند از انجام آن صرف نظر نمایند اگرچه برای اطمینان از سلامت جنین توصیه می کنیم که حتما سنجش های ژنتیکی را انجام دهید و پس از انجام این آزمایش و بررسی نتایج آن اگر احتمال ابتلای جنین به بیماری های ژنتیکی وجود داشته باشد شما می توانید با مراجعه به یک متخصص ژنتیک، مشاوره های لازم را در رابطه با اقدام به بارداری گرفته و در این خصوص تصمیم گیری نمایید.

به طور کلی می توان گفت تمامی اقدامات لازم قبل از حاملگی، به منظور اطمینان از سلامت جنین و مادر خواهد بود بنابراین با مراجعه به یک پزشک با تجربه و متخصص در این زمینه، می توانید در طول دوره ی بارداری از سلامت جسمی و روانی هر دوی آن ها  اطمینان کامل داشته باشید و با رعایت و انجام این توصیه ها یک بارداری ایمن داشت.

مصرف مکمل های دارویی

مصرف مکمل های دارویی

پس از انجام آزمایشات و معایناتی که باید پیش از اقدام به بارداری اجرا شوند با توجه به نظر پزشک ممکن است نیاز به مصرف برخی داروها یا مکمل ها را داشته باشید اغلب مصرف ویتامین ها و مکمل فولیک اسید برای مادران تجویز خواهد شد شروع مصرف این مکمل از سه ماه پیش از بارداری بوده و در طول دوره ی حاملگی نیز با تشخیص و تجویز پزشک ممکن است مصرف مکمل ادامه پیدا کند.
همچنین با توجه به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ما بسیار رایج و معمول می باشد لازم است پیش از اقدام به حاملگی از وجود این ویتامین به اندازه کافی در بدن، مطمئن شوید اگر چنانچه دچار کمبود این ویتامین در بدن هستید پزشک معالج مکمل های لازم را برای مصرف و رفع این مشکل به شما تجویز خواهد کرد.

پرهیز از مصرف دخانیات و اصلاح عادت غذایی

یکی از موارد خطرآفرین برای سلامت جنین، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی خواهد بود اگر تصمیم شما برای اقدام به بارداری جدی می باشد بهتر است که از استعمال این مواد به شدت پرهیز کنید بر طبق نتایج تحقیقات انجام شده، مصرف دخانیات و سیگار می تواند باعث از بین رفتن و سقط جنین شود هم چنین بروز مشکلاتی مانند تولد نوزاد نارس از اثرات استعمال دخانیات و مشروبات الکلی خواهد بود به همین علت به شدت توصیه می شود از مصرف این مواد خودداری نمایید.

با توجه به اینکه اثر برخی از داروها و مواد در بدن تا مدت ها ماندگار خواهد بود بهتر است پیش از اقدام به بارداری از این موارد پرهیز نمایید علاوه بر توصیه به عدم مصرف این مواد، تا حد امکان در مجاورت افراد سیگاری نیز قرار نگیرید.

در مقابل می توانید با اصلاح عادت غذایی، مواد مغذی و لازم برای بدن را که در سلامت مادر و نوزاد حیاتی می باشند را دریافت کنید همچنین می توانید با تنظیم یک رژیم غذایی استاندارد و سالم و انجام تمرینات ورزشی، وزن خود را تحت کنترل داشته باشید زیرا چاقی در زمان بارداری می تواند مشکلات زیادی را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد زنانی که دارای وزن مناسب و کنترل شده ای  هستند کمتر دچار عوارض ناشی از بارداری و زایمان خواهند شد برای داشتن وزن مناسب نیز می توانید با یک متخصص تغذیه در ارتباط بوده و در طول دوره ی بارداری از مشاوه های وی استفاده نمایید.

اگر دچار مشکلات معده هستید که مانع از رسیدن تغذیه ی کافی و مناسب به بدن خواهند بود بهتر است که قبل از بارداری آن را رفع نمایید.

اگر دچار مشکلات معده هستید که مانع از رسیدن تغذیه ی کافی و مناسب به بدن خواهند بود بهتر است که قبل از بارداری آن را رفع نمایید.

برخی از مادران دارای مشکلات و بیمارهای مربوط به معده می باشند که توصیه می کنیم پیش از اقدام به بارداری،  در رفع این عارضه تلاش نمایند این یکی از کارهای ضروری پیش از تصمیم گیری برای حاملگی خواهد بود زیرا مشکلات معده ممکن است مادر را در زمان بارداری اذیت کرده یا به دلیل عوارض ناشی از آن نتواند مواد غذایی لازم و ضروری را به بدن و جنین برساند که این موضوع تأثیر مستقیمی در سلامت و رشد نوزاد خواهد داشت به همین دلیل بهتر است قبل از حاملگی این بیماری ها رفع شوند همچنین با انجام اقدامات زیر می توانید مانع از بروز مشکلات بیشتری برای معده ی خود شوید:

  •  در وعده های غذایی پیش از احساس سیری، از غذا خوردن دست بکشید لازم نیست که حجم معده ی خود را در زمان مصرف یک وعده ی غذایی کاملا پر کنید.
  •  دراز کشیدن بعد از خوردن غذا ممکن است باعث بروز مشکل شود.
  •  تا حد ممکن از مصرف خوراکی هایی را که باعث ایجاد نفخ می شوند خودداری نمایید.
  •  از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند، پرهیز کنید.
  •  به هیچ وجه از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید.
  •  موادی مانند سس سالاد، بستنی و ... که باعث از بین رفتن میکروب مفید معده می شود را از برنامه ی غذایی خود حذف نمایید.
  •  از مصرف غذاهای تند و پر از ادویه پرهیز کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.