تحریریه سیس نی نی
0 نظر

آیا ویار بارداری وجود دارد؟

آیا ویار بارداری وجود دارد؟

قطعا یکی از سوالاتی که ذهن شما خانم های باردار را درگیر خود نموده این است که علت ویار بارداری چیست؟ این حالت درونی چرا ایجاد می گردد؟ به گفته بسیاری از متخصصین این زمینه، دلیل واضحی برای بروز آن وجود ندارد اما یکی از مهمترین دلایلی که احتمال می دهند علت بروز آن باشد تغییرات هورمونی است که به طور مستقیم بر روی جوانه های چشایی زبان اثر می گذارد که سبب می گردد افراد نسبت به خوراک ها واکنش نشان دهند

طبق تحقیقات به عمل آمده و همچنین نظر بسیاری از متخصصین تغذیه، ویار بارداری وجود دارد و این که عده ای فکر می کنند میل به خوردن ترشیجات و یا سایر مواد خوراکی توهم ذهنی بسیاری از خانم هاست اشتباه فکر می کنند چرا که چنین حسی وجود دارد. در دوران بارداری، برخی از مواد خوراکی برای خانم های باردار بسیار نفرت انگیز می گردد و نسبت به مصرف آن ها بسیار بی میل می شوند به حدی که وقتی بوی آن را استشمام می کنند دچار تهوع می شوند از جمله قهوه، گوشت و الکل؛ و برخی هم بسیار لذیذ و هوس برانگیز می شوند و اشتیاق خاصی برای خوردن آن ها دارند مثل انواع شیرینی، لبنیات و ترشیجات.

 در واقع ویار بارداری حالتی از تغییرات بارداری است که بیشتر در سه ماه اول حاملگی رخ می دهد که بسیاری از خانم های باردار را با نشانه هایی همچون تهوع و استفراغ درگیر می کند. به این حالت که تقریبا سه چهارم زنان باردار را درگیر می کند تهوع صبحگاهی نیز گفته می شود. 

علت ویار بارداری چیست؟

قطعا یکی از سوالاتی که ذهن شما خانم های باردار را درگیر خود نموده این است که علت ویار بارداری چیست؟ این حالت درونی چرا ایجاد می گردد؟ به گفته بسیاری از متخصصین این زمینه، دلیل واضحی برای بروز آن وجود ندارد اما یکی از مهمترین دلایلی که احتمال می دهند علت بروز آن باشد تغییرات هورمونی است که به طور مستقیم بر روی جوانه های چشایی زبان اثر می گذارد که سبب می گردد افراد نسبت به خوراک ها واکنش نشان دهند. از دیگر علت های ویار بارداری می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

  • عوامل روحی- عصبی: استرس نیز عاملی است که می تواند سبب ایجاد تهوع صبحگاهی در زنان باردار گردد. 
  • کمبود برخی از ریز مغذی ها: زنانی که از نظر رژیم غذایی دچار کمبود تغذیه ای می شوند حالت تهوع و استفراغ را بیشتر نشان می دهند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته زنانی که میزان منیزیوم و ویتامین ب 6 بیشتری دریافت نموده اند در مقایسه با سایر زنان کمتر دچار تهوع و استفراغ شده اند. 
  • حساسیت دستگاه گوارش: زنانی که از بیماری های گوارشی همانند بیماری ورم معده رنج می برند علام ویار را نیز بیشتر بروز می دهند. 
  • افزایش بیش از حد حس بویایی: در دوره حاملگی حس بویایی برخی از زنان تا حد زیادی افزایش پیدا می کند به نحوی که بوی غذا تا چند متر آن طرف تر هم به مشام آن ها می رسد. به همین دلیل نسبت به بو بسیار حساس می شوند و با کوچکترین بو واکنش نشان می دهند. 
  • و سایر عوامل

احتمال ویار بارداری در چه شرایطی افزایش می یابد؟

خانم هایی که باردار می شوند کم و بیش ویار را تجربه می کنند اما یکسری شرایط ایجاد می گردد که احتمال ویار بارداری را افزایش می دهد. از جمله بارداری های دو قلو و یا چند قلویی، استعداد ارثی، سردرد های میگرنی، عوارض مصرف قرص های ضد بارداری، سابقه تهوع در حاملگی های قبلی و ... که در بین این موارد، بارداری های دو قلویی از همه شایع تر می باشد زیرا در این حالت هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) و استروژن تا حد زیادی افزایش می یابد که احتمال داده می شود علت اصلی تهوع و استفراغ در زنان باردار نیز همین هورمون ها باشند. زمانی که هورمون های مذکور به بالاترین حد خود می رسند میزان تهوع و یا استفراغ نیز تا درصد بالایی افزایش می یابد.

زمان شروع ویار بارداری

تهوع صبحگاهی که گریبان گیر حدود 75 درصد از زنان باردار است بیشتر در هنگام صبح و به محض بیدار شدن از خواب اتفاق می افتد و با گذشت روز بهتر می گردد با این حال اتفاق افتادن آن حتما در صبح نیست و ممکن است در هر ساعاتی از روز رخ دهد. زمان شروع ویار بارداری بیشتر از هفته ششم به بعد است اما دیده شده که در برخی از زنان باردار از هفته چهارم یا حتی زودتر خود را نمایان کرده است. و تا یک ماه بعد از آن شدید تر می شود. بر اساس اطلاعاتی که از دانش پزشکی به دست آمده ویار از هفته ششم آغاز و تا هفته چهاردهم ادامه دارد. البته بعضی از خانم ها ممکن است که تا پایان بارداری همچنان با ویار بارداری دست و پنجه نرم کنند. 

خطرات ناشی از ویار بارداری

از آنجایی که ویار غالبا در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد تهوع و استفراغ کم تاثیری چندانی نمی تواند بر روی جنین داشته باشد چرا که جنین خیلی کوچک است و نیاز زیادی به انرژی و یا کالری ندارد. اما اگر تهوع و استفراغ شدید باشد ممکن است که جنین را دچار مشکلاتی نماید. خطرات ناشی از ویار بارداری بیشتر زمانی رخ می دهد که در پی استفراغ شدید، تعادل رژیم غذایی رعایت نگردد در نتیجه جنین با کمبود ریز مغذی هایی همچون ویتامین، مواد معدنی و انرژی مواجه گردد که اگر سقط نشود ممکن است در آینده با مشکلات جسمی فراوانی همراه گردد.

مطابق با تحقیقات پژوهشگران عدم تعادل غذایی ناشی از ویار بارداری سبب اثرات مخربی بر روی تکلم و گفتار نوزادان در سال های آینده می شود به نحوی که به راحتی نمی توانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. از این رو زنانی که دچار ویار بارداری شدید هستند برای جلوگیری از بروز این گونه عوارض و خطرات بهتر است که تحت نظارت پزشکان متخصص باشند تا با کنترل روند آن، بتوانند دوره حاملگی بی خطری را پشت سر بگذرانند.

مطالعه مطلب مرتبط: ویار چیست؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.