تحریریه سیس نی نی
0 نظر

10 اقدام ضروری که باید قبل از بارداری انجام داد

10 اقدام ضروری که باید قبل از بارداری انجام داد

اگر تصمیم گرفته اید تا عضو جدیدی را به خانواده ی خود وارد کنید، به شما تبریک می‌ گوییم. اما همانطور که همه خانم ها می دانند

اگر تصمیم گرفته اید تا عضو جدیدی را به خانواده ی خود وارد کنید، به شما تبریک می‌ گوییم. اما همانطور که همه خانم ها می دانند دوران بارداری یکی از سخت ترین و حساس ترین مراحل زندگی هر زنی به حساب می آید پس باید قبل از اقدام به بارداری یک سری اقدامات لازم را انجام داد تا هم مادر و هم جنین چه حین بارداری و چه بعد از زایمان در مسیر درست سلامتی جسمی و روحی باشند. به همین منظور قصد داریم تا در این مطلب 10 اقدام ضروری که باید قبل از بارداری انجام داد را به شما مادران عزیز متذکر شویم تا سطح رفاه و سلامتی مادر و فرزند در دوران بارداری افزایش پیدا کند.

 

انجام آزمایشات قبل از بارداری

قبل از اقدام به بارداری باید هم شما و هم همسرتان باید به پزشک زنان زایمان مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت جسمی شما و همسرتان اعلام کند که بدنتان آمادگی بارداری را دارد یا نه. برای تعیین این موضوع احتمالاً او برای شما آزمایشاتی تجویز خواهد کردکه با عنوان آزمایشات قبل بارداری شناخته می شوند و شامل آزمایش خون برای آمادگی بارداری و ادرار خواهد بود. اگر شما و یا شریک زندگیتان بیماری خاصی داشته باشید نیز باید آن را به پزشک اطلاع دهید. با مشخص شدن نتیجه ی آزمایشات در صورت نیاز، داروهایی تجویز می شود که باید طبق دستور پزشک و به موقع مصرف شوند و در صورت عادی بودن شرایط نیز پزشک آن را اعلام می کند.

 

عدم استفاده از داروها به صورت خودسرانه قبل از بارداری

عدم استفاده از داروها به صورت خودسرانه قبل از بارداری

 

قبل از بارداری مادر باید از خوردن برخی داروها اجتناب نماید  و یا حداقل آنها را به صورت خودسرانه مصرف نکند. نمونه هایی از داروها عبارتند از : آکوتان؛ برای درمان عفونت پوست تجویز ، تتراسایکلین؛ برای درمان بیماری پوستی و ویروسی، کومادین؛ برای جلوگیری از لخته شدن پوست، والپروئیک اسید؛ برای درمان ناتوانی های مزمن در زنان، مهر کننده های ACE؛ برای درمان فشار خون بالا و .... استفاده از این داروها باید تحت نظر پزشک انجام شود تا در بارداری مشکلی برای مادر و جنین به وجود نیاید.

 

دوری از استرس قبل از بارداری

وجود استرس برای همگان مضر است اما با توجه به این که استرس و اضطراب موجب ایجاد خلل در کارکرد طبیعی غدد بدن مخصوصاً غده هیپوتالاموس می شود، ممکن است بر مغز فرد تاثیر بگذارد. مهم تر از آن این که  به دلیل نقش هورمون ترشح شده از این غده بر آزادسازی تخمک از تخمدان، امکان دارد بر چرخه ی تخمک گذاری بانوان اثر کرده و فرآیند باردار شدن را با مشکل روبرو کند.

 

مصرف اسیدفولیک قبل از بارداری

طبق نتایج تحقیقات پزشکی لزوم استفاده از مکمل اسیدفولیک در زنانی که قصد بارداری دارند، اثبات شده است. پس قبل از بارداری و حداقل یک ماه قبل از آن باید به صورت روزانه در حدود 400  میکروگرم از قرص اسیدفولیک مصرف نمایید. گنجاندن این میزان از اسیدفولیک در برنامه ی روزانه ی خود موجب می شود تا در بارداری لوله های عصبی نوزاد به صورت کامل تکمیل شده و از بروز آسیب در این بخش از بدن جنین مشکلی پیش نیاید.

 

عدم استفاده از کافئین قبل از بارداری

عدم استفاده از کافئین قبل از بارداری

 

مواد غذایی که دارای کافئین هستند نظیر قهوه و یا شکلات اگر در حد خاصی مصرف شوند زیان بار نیستند، اما اگر بیش از حد استفاده شوند به دلیل کافئین شان ممکن است بر باروری زنان تاثیر منفی بگذارند. پس طبق این گفته ها اگر از این مواد چیزی در حدود 200 تا 300 میلی گرم مصرف کنید خطری به وجود نمی آید. اما اگر بیشتر از این مقدار باشد احتمالاً با تاثیرات آن روبرو خواهید شد.

 

پرهیز از مصرف الکل و سیگار قبل از بارداری

به عنوانی خانمی و آقایی که قصد بارداری دارید توصیه می شود قبل از بارداری از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید؛ زیرا الکل به دلیل داشتن مواد شیمیایی مضر احتمال ناباروری را در زنان افزایش می دهد. همچنین سیگار نیز از تعداد اسپرم در مردان کاسته و سبب ناباروری در آنها می شود.


مطالعه مطلب مرتبط: علت و علائم ناباروری در زنان و ناباروری در مرد ها


داشتن برنامه غذایی سالم قبل از بارداری

نقش رژیم غذایی سالم بر همگان آشکار است، اما داشتن رژیم غذایی سالم قبل از بارداری بسیار مهم می باشد. در این دوره و همچنین حین بارداری باید از گروه های مواد غذایی سالم نظیر میوه ها و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و همچنین شیر و لبنیات و غلات در رژیم غذایی روزانه ی خود بهرمند شوید. استفاده از این مواد غذایی هم قبل از بارداری دارای اهمیت زیادی است و همچنین بارداری بی دردسری را نیز به همراه دارد.

 

گنجاندن ید در رژیم غذایی قبل از بارداری

به عنوان کسی که قصد باردار شدن دارید باید از موادی غذایی یددار شامل: نان گندم کامل، نمک، محصولات لبنی و غذاهای دریایی بیشتر استفاده کنید. زیرا ید باعث می شود تا مغز و سیستم عصبی نوزاد در بارداری بدون اخلال تکمیل شود. در مواردی هم که استفاده از این مواد مقدور نمی باشد باید از مکمل آن استفاده کنید.

 

داشتن شیوه ی زندگی سالم قبل از بارداری

داشتن شیوه ی زندگی سالم قبل از بارداری

 

خطرات زیست محیطی یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اهمیت دهید. یکی از اقدامات قبل از بارداری داشتن شیوه زندگی سالم است که این امر با در نظر گرفتن خطرات زیست محیطی امکان پذیر می باشد به این صورت که مثلاً در صورت وجود آلودگی هوا از بیرون رفتن اجتناب کنید یا از ماسک استفاده نمایید، از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یا اشعه ایکس پرهیز کنید. از آب آشامیدنی تصفیه شده استفاده کنید و ....

 

مشورت با یکی از نزدیکان باتجربه قبل از بارداری

با رعایت کردن مواردی که دربالا به آنها اشاره شد حالا نوبت این است که با یکی از نزدیکان که دارای تجربه ی زیادی است، که در اکثر موارد این فرد مادر است، مشورت کرده و از تجربیات آنها استفاده کنید. ممکن است در این گفتگوها متوجه مواردی شوید که حتی به ذهن شما خطور هم نمی کند. به کار بردن این تجربیات و نظرات هم موجب سلامتی شما و هم نوزادتان شده و زندگی شاد و بی دغدغه ای را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.