تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

با ورود به هفته پانزدهم بارداري دیگر خبری از علائم هفته های اولیه بارداری در شما دیده نمی شود. در عوض تغییرات

با ورود به هفته پانزدهم بارداري دیگر خبری از علائم هفته های اولیه بارداری در شما دیده نمی شود. در عوض تغییرات جدیدی در بدن مادر رخ می دهد. دیگر خبری از تهوع ها نیست ولی ممکن است در تنفس تغییراتی ایجاد شود. برآمدگی شکم کم کم نمایان می شود، شکم بزرگ تر، دور کمر و سایز سینه ها نیز بزرگ تر می شود. در این هفته از بارداری اگر کودکتان بازیگوشی نیاورد و خودش را جمع نکند جنسیتش مشخص می شود. در این مطلب شما را با هفته پانزدهم بارداری آشنا خواهیم کرد.

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

مادر باردار در هفته پانزدهم بارداري وزنش بیشتر می شود و اندازه شکم بزرگ تر از حالت عادی است. در این هفته از بارداری به دلیل افزایش هورمون ها ممکن است موجب گرفتگی بینی شوید. همچنین به دلیل افزایش حجم خون رگ های مادر گشاد می شود و امکان دارد گاهی اوقات نیز خون دماغ شده باشید. بهتر است مادر باردار در هفته پانزدهم بارداری از دود سیگار و قلیان و ... دوری کند و شب ها از بخارساز استفاده کند و هوای اتاق را مرطوب نگه دارد. همچنین برای درمان گرفتگی بینی بهتر است مایعات زیادی مصرف کند و قطره نمکی به بینی خود بریزد. در هفته پانزدهم بارداری ویار مادر زیاد می شود.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداري وزن جنین به اندازه یک تخم مرغ و سایزش همانند یک پرتقال بزرگ است. در این هفته از بارداری عملیات دم و بازدم صورت می گیرد. پاها و دست های جنین در این هفته بزرگ تر شده و می تواند مفاصل و عضلات خود را حرکت دهد. در هفته پانزدهم بارداری جنین شروع به لگد زدن می کند. با اینکه پلک های جنین بسته است اما در این هفته از بارداری نور را احساس می کند. همچنین اندام های چشایی جنین در هفته 15 ام بارداری ظاهر می شود.

علائم مهم هفته پانزدهم بارداری

از جمله علائم هفته پانزدهم بارداری وجود ترشحات زیاد است که بوی ناطبوعی دارد و به صورت کش دار و سفید رنگ خارج می شود، که کاملا طبیعی است. اگر از این علائم ناراضی هستید بهتر است لباس زیرتان را به دفعات بیشتری عوض کنید و لباس زیر با جنس نخی استفاده کنید تا دچار عفونت های پوستی نشوید.

اندازه جنین در هفته پانزدهم بارداری

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری

تغذیه در هفته پانزدهم بارداری یکی از مهم ترین نکته در بارداری است. که در سلامت جنین و مادر نقش مهمی دارد.

  • غذای سالم و مقوی میل کنید.
  • در روز حدود یک مشت آجیل مصرف کنید. زیرا منبع خوبی از ویتامین ها است.
  • وعده های غذایی خود را زیاد کنید و در وعده اصلی غذای زیادی مصرف نکنید.
  • لبنیات و حبوبات زیادی مصرف کنید.
  • در هفته بیشتر از 4 زرده تخم مرغ مصرف نکنید.
  • از خوردن شیرهای غیرپاستوریزه و شیرین کننده ها پرهیز کنید.
  • مصرف کافئین در این هفته از بارداری منعی ندارد اما باید به اندازه مصرف شود.
  • مصرف ماهی منعی ندارد اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • استفاده از دخانیات به شدت خطرناک است.
  • از دیر خوردن غذا در شب پرهیز کنید.
  • غذا را آرام بخورید.
  • بعد از غذا به مدت طولانی دراز نکشید.

سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری

ممکن است در سونوگرافی هفته پانزدهم بارداری، جنسیت جنین مشخص باشد اما این تشخیص قطعی نیست و امکان دارد هنوز هم تشخیص داده نشود. زیرا تشخیص جنسیت جنین به عواملی مانند نحوه قرار گرفتن جنین در شکم و شفافیت تصویر و ... بستگی دارد. استخوان های جنین که تشکیل شده اند در سونوگرافی به رنگ سفید دیده می شوند.

سونوگرافی در هفته پانزدهم بارداری

توصیه‌ های مذهبی هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم حاملگی بهتر است بعد از نماز 140 مرتبه صلوات بفرستید. خواندن نماز شب در این هفته از بارداری توصیه شده است و همچنین ختم قرآن برای سلامتی امام زمان بسیار تاثیر دارد. گفتن استغفار نیز در این هفته بهتر است.

نتیجه گیری

در هفته پانزدهم حاملگی باید مراقب خود و جنین باشید. به همین دلیل توصیه می شود در این هفته از بارداری برخی از ورزش ها مانند یوگا و شنا را انجام دهید و حرکاتی که باعث تقویت باسن می شود را فراموش نکنید. اما در هنگام شنا در استخر به هیچ عنوان شیرجه نزنید. همچنین برای بالا بردن اطلاعاتتان درباره تغییرات بدن کتاب های زیادی را مطالعه کنید. اگر برخی از علائم غیر طبیعی مانند خونریزی و عفونت را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

هفته چهاردهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.