تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

با ورود به هفته شانزدهم بارداري تغییرات وزنی حدود 2 الی 4.5 کیلوگرم بوده و رحم و شکم مادر به سرعت بزرگ می شود

با ورود به هفته شانزدهم بارداري تغییرات وزنی حدود 2 الی 4.5 کیلوگرم بوده و رحم و شکم مادر به سرعت بزرگ می شود. در این هفته ضخامت جفت به 2.5 سانتی متر معادل با ضخامت نهایی خود می رسد. اما قطر جفت همراه جنین بزرگ تر می شود. به گونه ای که هنگام زایمان وزن جفت به 500 گرم می رسد. در این هفته از بارداری حرکاتی مانند قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم مادر باردار حس می شود. در هفته شانزدهم بارداری سینه ها سنگین تر می شود. در این مطلب شما را با هفته شانزدهم بارداری آشنا خواهیم کرد.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداري مقادیر هورمون های بدن ثابت می ماند. به همین دلیل حالت تهوع و استفراغ از این هفته به بعد کمتر می شود. مادر باردار در این هفته از بارداری حرکات جنین را احساس خواهد کرد. اما این حرکات ممکن است در برخی از مادران از هفته هجدهم به بعد حس می شود. همچنین گونه های مادر باردار به دلیل افزایش جریان خون سرخ می شود. در این هفته از بارداری ممکن است درد شکم نیز داشته باشید. که طبیعی است. برای این که در بارداری نشاط بیشتری داشته باشید بهتر است دوش آب گرم صبحگاهی بگیرید. زیرا این کار برای آزاد شدن ذهن مادر مناسب است.

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

جنین در هفته شانزدهم بارداري به اندازه یک گلابی است. قسمت پایینی اعضای بدن جنین در این هفته از بارداری رشد می کند. برخی از اندام های جنین به طور کامل تشکیل می شود. پوست سر جنین در این هفته از بارداری در حال تشکیل شدن است. با اینکه چشم های جنین بسته است. به راحتی می تواند حرکت کند. رگ های خونی پوست جنین قابل رویت است. حتی در هفته شانزدهم بارداری  ناخن های پای جنین رشد می کند.

علائم مهم هفته شانزدهم بارداری

اجازه بدهید تا درباره برخی از علائم هفته شانزدهم بارداری صحبت کنیم؛

اضافه وزن

به دلیل بزرگ شدن سینه ها و رشد جنین در هفته شانزدهم بارداری وزن مادر افزایش پیدا می کند.

سردرد

به دلیل تغییرات هورمونی سردرد هایی حس می شود. یکی از مرسوم ترین سردرد ها، سردرد تنشی است. سردرد تنشی همان درد در پشت گردن یا دو طرف سر است.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

مادر باردار به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار برخی از بیماری ها مانند سرفه، سرما خوردگی و تب شود. اما ابتلای مادر به بیماری های آبله، سرخجه و برخی از عفونت ها موجب به خطر افتادن رشد جنین می شود.

هفته شانزدهم بارداری

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

بسیاری از مادران باردار به فکر این هستند که وزنشان زیاد بالا نرود اما نباید به افزایش وزن فکر کنند. زیرا کاملا طبیعی است و باید تغذیه مناسبی داشته باشند. در این هفته از بارداری مصرف آهن بسیار مهم است. که اگر آهن به اندازه مصرف نکنید احساس خستگی خواهید کرد. بهتر است در هفته شانزدهم بارداری میوه و سبزیجات، گندم یا نان سبوس دار، گوشت گاو و ماست کم چرب و گوشت مرغ مصرف کنید و از خوردن چربی ها و نوشابه و سوسیس و کالباس و پیتزا خودداری نمایید. همچنین بهتر است در هفته شانزدهم حاملگی از خوردن غذاهای مانده پرهیز کنید. برای اینکه فرزندتان پوست شفاف و زیبا داشته باشد می توانید آب آناناس را به همراه عسل میل کنید.

توصیه‌ های مذهبی هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم حاملگی بهتر است سوره والتین را بر روی دو عدد انجیر بخوانید و آن ها را ناشتا میل کنید. سوره‌ های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را 40 شب قبل از خواب بخوانید.

سونوگرافی در هفته شانزدهم بارداری

نتیجه گیری

در هفته شانزدهم حاملگی باید مراقبت هایی را انجام دهید تا خود و جنین دچار برخی از مشکلات نشوند. در این هفته از بارداری توصیه می شود که مادر صاف بایستد زیرا افزایش وزن باعث می شود که به کمر فشار وارد شود. با صاف ایستادن ممکن است فشار کمتری به کمر وارد شود. مخصوصا بهتر است در هنگام ورزش کردن صاف بایستید و زیاد خم نشوید. همچنین در این هفته از بارداری توصیه شده است که هنگام سردرد از خوردن آسپرین و بروفن و برخی از داروها خودداری نمایید. زیرا این قرص ها موجب اختلال  در رشد جنین می شود و برای سلامت جنین خطر دارد.

 

هفته پانزدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.