تحریریه سیس نی نی
0 نظر

مزایا و معایب زایمان سزارین

مزایا و معایب زایمان سزارین

سزارین نوعی عمل جراحی می باشد که در ان مادر ابتدا تحت بیهوشی عمومی ویا بی حسی در ناحیه کمر قرار گرقته

 

سزارین نوعی عمل جراحی می باشد که در ان مادر ابتدا تحت بیهوشی عمومی ویا بی حسی در ناحیه کمر قرار گرقته سپس قسمتی از پوست شکم را که به رحم ختم می شود برش داده شده و جنین متولد می شود.
زایمان سزارین برخلاف زایمان طبیعی عوارض بیشتری دارد و در واقع چنین می توان گفت که زایمان سزارین یک مزیت دارد و هزار عیب.


شاید برایتان جالب باشد: مزایا و معایب زایمان طبیعی


نکته که در مورد زایمان سزارین بسیار حائز اهمیت است این است به دلیل اینکه رحم مادر در نزدیکی روده و مثانه است می بایست  برشی که در ناحیه شکم برای جراحی سزارین زده می شود با دقت زیادی انجام گیرد زیرا این احتمال وجود دارد قسمت های دیگر دچار آسیب شده و موجب خونریزی و یا عفونت گردد.

 

مزایای زایمان سزارین

مزایای زایمان سزارین

 

راحت بودن : بزرگترین مزیتی که می توان برای زایمان سزارین نام برد راحت بودن مادر در زمان زایمان است. مادر می تواند زمان زایمان را مطابق با شرایط خود تعیین کند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که سزارین تنها زمانی که به آن احتیاج دارید می تواند معنا داشته باشد.

بدون درد زایمان: زنانی که استانه تحمل درد در آن ها پایین است برای زایمان سزارین را انتخاب می کنند.

 

معایب زایمان سزارین

در ادامه مقاله عوارض زایمان سزارین را نام برده و به طور مختصر شرح می دهیم:


عوارض کوتاه مدت سزارین:

1- میزان خونریزی : زنانی که برای زایمان خود سزارین را انتخاب می کنند در معرض خطر خونریزی قرار دارند به خصوص زنانی که دوقلو و یا بیشتر باردار هستند و باید حتما برای این نوع زایمان خون آماده در اثاق عمل وجود داشته باشد.
2- عفونت: به دلیل برش هایی که در این  زایمان در ناحیه شکم وجود احتمال عفونت بیشتر است.
3- بیهوشی : این احتمال وجود دارد که مادر به داروهای بیهوشی آلرژی داشته باشد و دچار مشکل تنفسی و ریوی شود و نیز امکان دارد دچار سردرد شود.
4- فشار خون بالا
5- چسبیدگی داخل رحم: زنانی که برای زایمان خود سزارین را انتخاب می کنند مجبورند در زایمان های بعدی نیز سزازین کنند در چنین مواقعی در زایمان دوم جنین خارج شده و جفت داخل عضلات رحم فرو می ورد و امکان خارج شدن وجود ندارد در چنین شرایطی پزشک برای اینکه از مرگ مادر جلوگیری کند مجبور است رحم را از شکم زائو خارج کند.
6- آسیب دیدن احشای داخل شکم در موقع جراحی سزارین
7- تشکیل لخته در عروق پاها: این لخته ها معمولا موجب بیماری های ریوی می شوند اگر چنانچه این لخته ها تحت درمان قرار نگیرند وارد جریان خون می شود که موجب تنگی نفس می شود و این عارضه در زنان موجب مرگ می شود.
8- ارتباط نوزاد و مادر و نیز عدم موفقیت در شیردهی


عوارض بلند مدت سزارین

1- دیرتر جمع شدن رحم : به دلیل اینکه در سزارین از داروهای بیهوشی استفاده شده و نیز به دلیل فیبروم های رحمی موجب دیرتر جمع شدن رحم می شود.
2- عفونت محل سزارین : زنانی که کیسه آبشان پاره شده و نیز دارای ترشحات عفونت هستند و همچنین محل برش برای جراحی دچار عفونت شدید شده به طوری که ترشحات چرکی از آن خارج می شود می بایست حتما بستری شوند.
3- ضایعات پستانی : معمولا در زنانی که جراحی سزارین را انجام می دهند ترشح شیر دیرتر اتفاق می افتد که این امر موجب می شود که نوک پستان ها دچار التهاب و یا زخم شود.
4- افسردگی
5- ناباروری ثانویه

 

عوارض زایمان سزارین برای نوزاد:

1- عوارض کوتاه مدت : نوزادانی که با جراحی سزارین به دنیا می آیند در معرض زردی – اختلالات تنفسی و کم وزنی قرار دارند.
2- عوارض بلند مدت : معمولا نوزادان این زایمان در معرض آسم –دیابت – چاقی قرار دارند که خود چاقی زمینه ای برای بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی و انواع سرطان ها است.

حال به چند سوال رایج درباره سزارین که ممکن است برایتان پیش بیاید پاسخ می دهیم:

 

درد بعد از زایمان سزارین چگونه تسکین دهیم؟

درد بعد از زایمان سزارین چگونه تسکین دهیم

 

راه های گوناگونی برای آرام نمودن درد بعد از زایمان سزارین وجود دارد.
بعد از جراحی سزارین به مادر یه شیاف و یا قرص مسکن می دهند تا بعد از اینکه اثرات بی حسی از بین رفت کمتر درد حس کنند. چنانچه سزارین شما با بیهوشی موضعی انجام شده می بایست به شما داروهای ضد درد نخاعی تزریق شود تا دچار درد در ناحیه نخاع نشوید و اگر از بیهوشی عمومی برای این جراحی استفاده کرده اید بیحسی موضعی مانند مرفین را به عصب شکم تزریق می کنند البته شما می توانید اندازه مسکن را خودتان کنترل کنید. در چنین زایمانی بهتر ان است که داروهای مسکنی که پرستار و یا ماما به شما می دهند به صورت مرتب مصرف نمایید تا درد کمتری داشته باشد.

 

مزایای استفاده از بی حسی موضعی در مقایسه با بیهوشی عمومی در زایمان سزارین چه می باشد؟

  •  بیحسی موضعی معمولا برای مادر و نوزاد کم خطرتر است.
  •  این امکان را به مادر می دهد شاهد تولد نوزادش باشد.
  •  بعد از زایمان بسیار کم تر دچار خستگی و خواب الودگی می شوید.
  •  در این روش به راحتی می توانید بعد از تولد نوزاد را بغل کنید.
  •  مسکن های ضد درد در بیحسی موضعی بهتر اثر می کنند.
  •  نوزاد نیز بعد از تولد هوشیار است.
  •  درصد حالت تهوع و استفراق بعد از زایمان بسیار کمتر است.

 

در مورد تغذیه با شیر مادر بعد از زایمان سزارین چه نکاتی وجود دارد؟

ممکن است بعد از زایمان سزارین برای تغذیه نوزاد با شیر مادر کمی دچار چالش شوید که این به نوع بیهوشی و یا بی حسی شما در زمان زایمان بستگی دارد، می بایست برای اطمینان تغذیه نوزادتان با شیر مادر آزمایش انجام دهید. برای اینکه در زمان شیردهی به دلیل جراحت در ناحیه شکم که دارید اذیت نشوید از یک کوسن استفاده کنید به این طریق می توانید از برشی که در ناحیه شکم دارید محافظت کنید. ولی بهترین کار این است که به پهلو دراز بکشید و یک بالش را نیز برای راحتی زیر سر بگذارید.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.