تحریریه سیس نی نی
2 نظر

غذاهایی که قبل از اقدام به بارداری بهتر است بخوریم؟

غذاهایی که قبل از اقدام به بارداری بهتر است بخوریم؟

زن و مرد قبل از اقدام به باردار شدن باید روی تغذیه خود دقت کنند زیرا تغذیه نقش مهمی در سلامت مادر

 

زن و مرد قبل از اقدام به باردار شدن باید روی تغذیه خود دقت کنند زیرا تغذیه نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد، لذا رعایت نکات تغذیه ای الزامی است. نقش پدر در بارداری سالم کم نمی باشد، برای داشتن نوزاد سالم پدر و مادر هر دو باید نکاتی را رعایت کنند. غذاهایی که قبل از اقدام به بارداری بهتر است بخوریم تاثیر بسزایی در سلامت مادر در دوران بارداری و جنینی که در حال رشد می باشد دارد لذا حتماً رژیم غذایی مناسب را قبل از بارداری استفاده کنید.

اگر می خواهید نوزاد سالمی را به دنیا بیاورید حتماً به خورد و خوراک خود در دوران بارداری توجه نمایید. اگر در دوران بارداری مادر ویتامین به اندازه کافی استفاده نکند و رژیم غذایی سالمی را نداشته باشد، در آینده آسیب های جدی به نوزاد وارد می شود. یکی از نکات مهم برای بارداری سالم استفاده مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن می باشد. می توانید برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید. دراین صورت قبل از باردار شدن پزشک شما را چکاپ می کند و موادی که بیشتر برای بدن لازم دارید را برای شما تجویز می کند.

 

کنترل وزن قبل از اقدام بارداری

کنترل وزن قبل از اقدام بارداری

 

وزن نوزاد به وزن مادر قبل از بارداری بستگی دارد، براساس تحقیقات مادرانی که وزن کمتری دارند معمولاً نوزادانی که به دنیا می آورند، کوچکتر هستند . البته این امکان وجود دارد با داشتن تغذیه مناسب در دوران بارداری به وزن طبیعی برسند.
مادرانی که اضافه وزن دارند، در دوران بارداری ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند؛ برخی از این مشکلات دیابت بارداری و یا فشار خون بالا می باشد . لذا کنترل وزن در دوران بارداری از نکات بسیار با اهمیت می باشد.

 

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

 

خیلی از خانم ها قبل از اقدام به بارداری نکات تغذیه ای را رعایت نمی کنند و رژیم غذایی مناسب برای داشتن نوزادی سالم را استفاده نمی کنند. یک زن باردار که 3 ماهه اول بارداری اش را پشت سر گذاشته است باید برای سلامت بدن خود و جنین روزانه حدود 300 کالری اضافه را دریافت کند، این کالری باید با استفاده از رژیم غذایی سالم به دست آید. در ادامه غذاهایی که قبل از اقدام به بارداری برای مادر و نوزاد ضروری است را آورده ایم.

برنامه غذایی سالم قبل از اقدام به بارداری از چند ماه قبل باید آغاز شود، برای قوی تر شدن بدن از مواد غذایی مقوی استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:

  •  جگر
  •  گوشت
  •  تخم مرغ
  •  آب مرکبات بعد از غذا

از نکاتی که باید رعایت کنید اضافه کردن تعداد وعده های غذایی می باشد، به جای اینکه بیشتر غذا بخورید تعداد وعده یتان را افزایش دهید با این کار انرژی بدن شما بیشتر می شود. از دیگر نکات استفاده از مواد غذایی سالم و تازه می باشد از این طریق مواد مورد نیاز بدن شما به میزان لازم به بدنتان می رسد.

مواد غذایی مفید برای بدن قبل از بارداری به پنج دسته کلی تقسیم می شود:

  •  دانه ها: غذاهای تولید شده از برنج، گندم، جو و غلات محصولات دانه ای می باشند. سعی کنید حتماً نیمی از غلات را در برنامه غذایی خود داشته باشید. برخی از دانه ها عبارتند از: کل گندم، برنج قهوه ای و جو دو سر.
  •  سبزیجات: سعی کنید از سبزیجات متفاوتی استفاده کنید، از سبزیجات تیره و قرمز رنگ و سبزیجات نشاسته ای استفاده کنید. حتماً از سبزیجات تازه استفاده کنید زیرا این مواد از ارزشمندترین مواد غذایی در دوران بارداری هستند. اگر روزانه پروتئین زیادی را دریافت می کنید از سبزیجاتی که پتاسیم کمتری را دارند مانند اسفناج، گل کلم، ممارچوبه، کرفس و لوبیا استفاده کنید.
  •  میوه ها: خوردن میوه یا آب میوه طبیعی در طول بارداری بسیار اهمیت دارد؛ از میوه های تازه یا کنسرو شده، خشک شده و یا یخ زده می توانید استفاده کنید.
  •  لبنیات: شیر و محصولات لبنیاتی حتماً باید در رژیم غذایی دوران بارداری استفاده شود، توصیه می شود از لبنیات کم چرب که میزان کلسیم آنها بالاتر است استفاده نمایید.
  •  پروتئین ها: مصرف روزانه پروتئین ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید، توصیه می شود گوشت کم چرب و مرغ را بیشتر استفاده کنید. مصرف ماهی، آجیل نخود فرنگی و لوبیا پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می کند.
  •  روغن ها: روغن ها گروه غذایی محسوب نمی شوند، اما برخی از آنها مثل دانه های روغنی مواد مغذی مهمی را دارند و حتماً باید در رژیم غذایی استفاده شود. سعی کنید از چربی های جامد و حیوانی استفاده نکنید.

شاید برایتان جالب باشد: سبک تغذیه قبل از اقدام به بارداری چگونه است؟


مصرف آهن قبل از اقدام به بارداری را فراموش نکنید

مصرف آهن قبل از اقدام به بارداری را فراموش نکنید

 

حتماً قبل از شروع به استفاده از آهن ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آزمایش بنویسد و میزان آهن موجود در خون شما را بررسی کند. در صورت وجود مشکلاتی مثل کم خونی یا فقر آهن، این مشکلات را برطرف کنید. مصرف آهن از کم خونی جلوگیری می کند، از دیگر مشکلاتی که کمبود آهن برای خانم ها به وجود می آورد، نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری می باشد. اگر میزان آهن بدن کم باشد تخمک ها ضعیف شده و احتمال بارداری پایین می آید. حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام مصرف مکمل های آهن آب کافی بنوشید تا از ابتلا شدن به یبوست جلوگیری به عمل آید.
مواد غذایی که میزان آهن بالایی دارند شامل موارد زیر می باشد:

  •  عدس
  •  کدو تنبل
  •  لوبیا قرمز
  •  اسفناج
  •  جعفری
  •  جگر
  •  حبوبات
  •  قلوه
  •  گوشت قرمز
  •  سبزی (سبزیجات با برگ سبز تیره)
  •  برگ زردآلو
  •  دانه های روغنی

رژیم غذایی مردان قبل از اقدام به بارداری

رعایت رژیم غذایی سالم برای مردان نیز بسیار مهم است. مردان باید سه ماه قبل از اقدام به باردار شدن همسرشان، روزانه مصرف مولتی ویتامین و سلنیوم را آغاز کنند. طبق مطالعات انجام شده مصرف این مواد در تولید اسپرم سالم موثر می باشد. تاثیر این مواد بر روی اسپرم تقریباً سه ماه به طول می انجامد. اسپرم هایی که اکنون از بدن یک مرد خارج می شود در واقع 90 روز قبل تولید شده است. پس حتماً مردان باید سه ماه قبل از اقدام به بارداری رژیم غذایی مناسب را شروع کنند.  

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
نمی‌دونستم از این به بعد حتما مولتی ویتامین میخورم
بِه هم تو بارداری خیلی مفیده
دیدگاهتان را بنویسید
2 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.