تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری

با وارد شدن به هفته ی سی و یکم بارداری شما وارد ششمین ماه بارداری خود می شوید. این هفته شروع کننده ی سه ماه

با وارد شدن به هفته ی سی و یکم بارداری شما وارد ششمین ماه بارداری خود می شوید. این هفته شروع کننده ی سه ماه سوم از بارداری است، در این سه ماه رشد جنین کامل تر شده و شروع به وزن گیری خواهد کرد. در این هفته ها با توجه به افزایش وزن کودک، میزان چربی بدن بالا رفته و ممکن است پوستتان جوش و یا آکنه بزند و دردهای خفیفی نیز احساس کنید. همچنین در وضعیت مادر و جنین تغییراتی رخ خواهد داد که در ادامه ی مطلب به صورت مفصل درباره ی آنها توضیح خواهیم داد.

هفته 31 بارداری

وضعیت جسمانی مادر در هفته سی و یک بارداری

در هفته ی سی و یکم بارداری به دلیل رشد و تکامل جنین، بهتر است مادر افزایش وزنی در حدود 6/3تا 4/5 کیلوگرم داشته باشند. شاید این مقدار افزایش وزن برای شما زیاد به نظر برسد اما برای این که کودک در بهترین شرایط رشد قرار داشته باشد وجود این اضافه وزن ضروری می باشد. با این افزایش وزن و بزرگ شدن جنین داخل شکم‌تان، باردار بودن شما بیشتر به چشم خواهد زد و این امر احتمالاً با افزایش سایز سایر قسمت های بدن هم همراه باشد. مخصوصاً ممکن است در پاها تورم ایجاد شود که در نتیجه ی افزایش میزان مایع اضافی بدن و ایستادن های طولانی مدت صورت بگیرد.

هفته سی و یکم بارداری

از علایم و تغییرات جسمانی مادر در هفته ی سی و یکم بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • درد کمر
  • همان طور که گفته شد از هفته ی سی و یکم بارداری جنین شروع به وزن گیری می کند که این امر موجب بزرگ و سنگین شدن شکم خواهد شد. با افزایش وزن جنین رحم نیز بزرگتر شده و به همین علت میزان فشار وارده بر ستون فقرات نیز بالا می رود. این فشار موجب احساس درد در قسمت کمر خواهد شد.
  • آماده شدن بدن برای زایمان
  • با شروع این هفته هورمون های تولید شده در بدن مادر دچار تغییراتی شده و در نتیجه ی آن رباط ها و تاندون های لگنی برای زایمان آزاد می گردند و استخوان های لگنی از هم فاصله می گیرند و فضای کافی برای استقرار جنین بزرگتر در شکم مادر فراهم می شود. این تغییرات علاوه بر درد در کمر باعث ایجاد درد در باسن نیز می شود.
  • عرق کردن و تشنگی
  • در این هفته جریان خون در بدن بیشتر شده و دمای بدن به صورت ناخواسته افزایش پیدا می کند و موجب ایجاد عرق و تشنگی در مادر می شود. عرق کردن بدن به منظور کنترل دمای بدن صورت گرفته و به همین علت نیز مادر نیاز بیشتری به نوشیدن مایعات پیدا می کند.
  • انقباضات رحمی
  • در هفته ی سی و یکم بارداری انقباضات رحمی براکستون هیکس رو به افزایش خواهد بود که هر یک از انقباضات در شرایط عادی مدت زمانی در حدود نیم تا یک دقیقه طول می کشد. این انقباضات موجب افزایش خون رسانی بهتر رحم می شود.
  • ترشحات موکوس
  • با شروع این هفته از بارداری ممکن است با ترشحات سفید رنگی مواجه شوید که از آنها با عنوان ترشحات موکوس یاد می شود. این ترشحات در جهت مرطوب نگه داشتن واژن ترشح شده و سلامت این قسمت را حین بارداری تأمین می کنند.
  • تکرر ادرار
  • بزرگ شدن جنین و رحم مادر سبب می شود جای مثانه تنگ تر شده و از طرفی هم با افزایش استفاده از مایعات میزان ادرار بالا رود. این تغییرات موجب می گردد مادر دچار تکرر ادرار شود.

وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

جنین در هفته سی و یکم بارداری

با شروع هفته ی سی و یکم از بارداری جنین نیز دچار تغییرات بزرگی خواهد شد. در این هفته پوست جنین به دلیل تجمع چربی در زیر پوست به رنگ صورتی در خواهد آمد و نسباتاً ضخیم تر می شود. زبان جنین به صورت کامل در آمده و سیستم گوارش او شورع به کار می‌ کند. ناخن های کودک از این هفته شروع به رشد می کنند. وزن جنین در این هفته به سرعت بالا رفته و به 1400 تا 1600 گرم خواهد رسید. کلیه های کودک کار تولید گلبول های قرمز را شروع خواهد کرد و به همین علت جنین در این هفته شکمی گرد خواهد داشت. علاوه بر تمامی تغییرات گفته شده، قد او هم رشد یافته و به 29 تا 30 سانتی ‌متر خواهد رسید. در ضمن در هفته ی سی و یکم از بارداری به دلیل بزرگ شدن جنین حرکت او هم کاهش پیدا می کند که این مورد نباید برای مادر نگران کننده باشد.

مراقبت های بارداری در هفته ی سی و یکم

در هفته ی سی و یکم بارداری مادران باید بیشتر به وضعیت جسمانی و تغذیه ی خود رسیدگی کنند. باید حرکات کششی را موقع نشستن انجام داده و از ایستادن برای مدت طولانی پرهیز کند. مصرف 27 میلی‌گرم آهن در هر روز را فراموش نکند و در رژیم غذایی خود از چربی نیز استفاده نماید. در ضمن آب و یا آب میوه ی طبیعی نیز باید جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی او داشته باشد.

 

هفته سی اُم بارداری

هفته سی و دوم بارداری

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.