تحریریه سیس نی نی
1 نظر

نیازهای روانی کودک سرطانی را چگونه برطرف کنیم

نیازهای روانی کودک سرطانی را چگونه برطرف کنیم

مهم ترین عاملی که می تواند به شکست دادن بیماری سرطان کمک کند اراده، اعتماد به نفس و به طور کلی افزایش قدرت روانی است، اگر یک فرد سرطانی ...

بیماری سرطان به خودی خود دارای شرایط سخت و پیچیده ای است و هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سرطان می شود باید لحظات سختی را طی کرده و در این مسیر دارای اراده قوی باشد. مطمئنا شما هم افراد زیادی را دیده اید که توانسته اند با قدرت اراده خود در برابر این بیماری سخت بایستند و آن را شکست بدهند اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه سرطان در برابر برخی ها شکست می خورد و گروه دیگر را به سرعت از پای در می آورد؟

مهم ترین عاملی که می تواند به شکست دادن بیماری سرطان کمک کند اراده، اعتماد به نفس و به طور کلی افزایش قدرت روانی است. اگر یک فرد سرطانی بتواند نیازهای روانی خود را به شکل درستی برطرف کند و در کنار آن به مراحلی که باید در طی بیماری خود طی کند و کارهایی که لازم است تا انجام دهد فکر کرده و به آن ها به درستی عمل کند، می توان شانس بسیار زیادی را برای شکست دادن سرطان برای فرد متصور شد.

نیاز های روانی یک کودک سرطانی

اگر بیمار سرطانی یک کودک باشد بی شک اوضاع متفاوت تر از یک فرد بزرگسال است؛ نیاز های روانی یک کودک سرطانی مخصوص به خود است و در کنار آن نیز دارای شرایط خاصی می باشد. شناسایی و رفع نیازهای یک کودک سرطانی تنها توسط یک روانشناس حرفه ای صورت می گیرد و او است که می تواند به والدین کودک اطلاعات لازم و ضروری را بدهد که چگونه باید با کودک سرطانی رفتار کرد و برای رفع نیازهای روانی او چه کارهایی باید انجام داد.

واکنش یک کودک سرطانی به بیماری اش به شخصیت کودک و سن و پیشرفت بیماری سرطان در او، بستگی دارد و این واکنش در همه کودکان یکسان نبوده و متفاوت خواهد بود. معمولا اکثر کودکان ترکیبی از اضطراب، ترس، خشم و ناراحتی را اظهار می کنند. با این وجود در این مطلب قصد داریم تا برخی از روش های برطرف کردن نیازهای روانی کودک سرطانی را بررسی کنیم.

بازی درمانی، روشی برای بر طرف کردن نیازهای روانی کودک سرطانی

هر فردی در طول زندگی خود دوره کودکی را گذرانده است اما برای آن که در این دوره فرد بتواند با شرایط بسیار خوبی بزرگ شود به خصوص در زمان ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان نیاز به بازی کردن دارد. بازی یکی از مهم ترین عوامل سلامت فرد و رشد جسمی، روانی و عاطفی است. متاسفانه بسیاری از افراد به بازی توجه نمی کنند و به همین خاطر از لحاظ روانی کودک دچار مشکلات مختلفی می شود. یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند به رفع نیازهای روانی کودک سرطانی کمک کند بازی درمانی است زیرا با بازی کردن شاهد بهبود شرایط روانی و عاطفی کودک خواهیم بود.
والدین می توانند با مقابله با این شرایط سخت و استرس زا با ایجاد برنامه های مفرح مانند بازی های خلاقانه  لحظات اضطراب آور درمان را برای کودکان بیمار خود آسان تر نمایند.
به عنوان والدین یک کودک سرطانی باید روشی را پیدا کنید تا کودک شما هم انرژی خود را به شیوه ای مثبت تخلیه کند و هم به افزایش اعتماد به نفس و اراده وی کمک کنید، بهترین روش که می تواند این کار را به خوبی برای شما انجام دهد بازی کردن است.

بازی درمانی، روشی برای بر طرف کردن نیازهای روانی کودک سرطانی

هنر درمانی برای بر طرف کردن نیازهای روانی کودک سرطانی

هنر مهم ترین ابزار برای انتقال احساسات است. در شرایط سخت دوره سرطان بهره گیری از قدرت هنر می تواند به کودک سرطانی کمک کند تا احساسات نهفته خود را نشان داده و روش خوبی برای تخلیه احساسات خود پیدا کند. هنر درمانی روش دیگری است که می تواند به رفع نیازهای روانی کودک سرطانی کمک کند. نقاشی درمانی، موسیقی درمانی، روایت درمانی و... تنها بخشی از رشته های مختلف هنر درمانی است که والدین می توانند با توجه به شرایط کودک خود هر یک از این روش ها را امتحان کنند. چرا که والدین و به خصوص مادر نقش حیاتی و پررنگی را در سلامت روان کودک سرطانی بر عهده دارد.

قدرت حرکت و ریتم یکی دیگر از نیازهای روانی کودک سرطانی

بسیاری ریتم را زبان مخفی و پنهان بعد درونی انسان یعنی روح می دانند. امروزه از حرکت و ریتم برای بیان احساسات درونی و قوی استفاده می کنند و روانشناسان و روانکاوان استفاده از قدرت حرکت و ریتم را طب مکملی برای درمان بیماری های روحی و روانی می دانند.
در شرایط پیچیده یک کودک سرطانی بهره گیری از حرکات ریتمیک می تواند به کمتر شدن استرس و اضطراب کودک و همین طور افزایش و تقویت مهارت های حرکتی او کمک کند. بی شک انجام این حرکات باعث بالا رفتن سطح انرژی در بدن می شود و همین به بیمار کمک می کند تا از نظر روانی خود را بهبود ببخشد.

رفتارهای خطرناک والدین در مواجه با کودک سرطانی

متاسفانه بسیاری از والدین پس از آن که متوجه بیماری فرزند خود می شوند رفتار افراطی از خود نشان می دهند. آن ها با توجه بیش از اندازه به فرزند خود باعث می شوند تا هم کودک از نظر روانی دچار مشکل شده و هم اگر فرزندان دیگری دارند حس حسادت را در آن ها شعله ور کنند. دیده شده که در بسیاری اوقات همین رفتار غلط باعث اختلاف در خانواده و بین فرزندان شده است و والدینی که قصد داشتند تا با توجه بسیار زیاد به کودک خود کمک کنند با رفتارشان کاری کردند که کودک از نظر روانی دچار مشکل شود.
بهترین رفتاری که والدین باید در قبال کودک سرطانی خود انجام بدهند آن است که در کنار انجام امور مربوط به درمان بیماری باید کودک خود را به بازی، ورزش و تحرک تشویق کنند تا با استفاده از این کارها روحیه کودک بالا رفته و همین طور کاری کنند که از نظر جسمی و روانی برای انجام مراحل سخت درمان آماده شود.

رفتارهای خطرناک والدین در مواجه با کودک سرطانی

صحبت با کودک سرطانی

برای رفع نیازهای روانی کودک سرطانی یکی از مهم ترین کارها صحبت کردن والدین با او است. پدر و مادر باید با کودک خود به گفتگو بنشینند و در صورتی که در حرف های کودک خود متوجه ناامیدی وی شده اند، سعی نمایند که آرامش و اطمینان را به او برگردانند.
نکته بسیار مهمی که والدین ممکن است به آن توجه نکنند این است که در هر سن باید شیوه رفتار و صحبت خود را با کودک شان متناسب آن دوره کنند تا شاهد نتیجه مثبت باشند. یک روانشناس می تواند به والدین کمک کند تا با توجه به سن و سال کودک خود چگونه با وی صحبت کرده و حتی در رابطه با بیماری با او حرف بزنند.

حرف آخر

برای شکست دادن بیماری سرطان باید روح بسیار قوی، اراده و اعتماد به نفس فوق العاده ای داشت و این ویژگی ها با تمرین بدست می آید. اگر کودک سرطانی دارید به او کمک کنید تا از لحاظ روانی قدرت پیدا کند و با افزایش آرامش و صبر او به طی کردن مراحل درمان کمک کنید. نکته حائز اهمیت در ارتباط با رفتار با کودک سرطانی این است که می بایست با درک نیازهای کودکان سرطانی، واکنش مناسب به این بیماری، حفظ روال طبیعی زندگی، بر قراری فضایی عاطفی و آرام در منزل و محبت کردن مناسب به این کودکان بیمار سعی در رفع نیازهای ضروری آن ها شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
maghalatun alii bood
دیدگاهتان را بنویسید
1 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.