تحریریه سیس نی نی
0 نظر

تاثیر وضعیت مهد کودک بر کودکان پرخاشگر

تاثیر وضعیت مهد کودک بر کودکان پرخاشگر

مهد کودک نخستین مکان اجتماعی است که کودک پس از خانواده وارد آن می شود، بنابراین نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک و رفتارهای او در آینده دارد. یکی از سوالات و


مهد کودک نخستین مکان اجتماعی است که کودک پس از خانواده وارد آن می شود، بنابراین نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک و رفتارهای او در آینده دارد. یکی از سوالات و دغدغه های پدر و مادرها در مورد فرستادن کودکان خود به مهد کودک است. خیلی از آن ها می پرسند که مناسب است که کودک خود را به مهد کوک بفرستیم یا خیر؟ بهترین سن برای این کار چه سنی است؟ آیا احتمال دارد رفتن به مهد کودک موجب پرخاشگری کودک شود؟ اگر شما  نیزسوالاتی در مورد تاثیر مهد کودک بر کودکان پرخاشگر دارید با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

همانطور که اشاره شد مهد کودک نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت کودکان و رفتارهای آن ها دارد. کودکان همزمان با وارد شدن به مهد کودک با مسئولیت ها و مسائل بسیاری روبرو می شوند. به عنوان مثال هر روز باید ساعت معینی از خواب بیدار شوند تا به مهد کودک بروند، باید تکالیف و فعالیت هایی که مهد از آن ها خواسته است را انجام دهند، با کودکان جدیدی روبرو شوند، با مربیان و افراد جدیدی آشنا می شوند، با ساختمان وفضای مهد کودک آشنا می شوند و ... . در صورتی که هر کدام از این موارد مورد پسند کودک نباشد و نتواند ارتباط مناسبی با آن برقرار نماید به عنوان مثال اگر وضعیت مهد کودک و ساختمان آن را دوست نداشته باشد، می تواند زمینه ساز ناسازگاری های کودک باشد.

مهد کودک و کودکان پرخاشگر

برخی از کودکان دارای رفتارهای نامناسبی هستند و با کوچکترین محرکی عصبانی و خشمگین می شوند به چنین کودکانی که نمی توانند خشم خود را کنترل نمایند کودکان پرخاشگر می گویند. این کودکان نیز همانند سایر کودکان باید در اجتماع حضور داشته باشند و اولین محیط اجتماعی که به آن وارد می شوند همان مهد کودک است. حال اگر مهد کودک وضعیت مناسبی نداشته باشد می تواند رفتارهای تندخویانه آن ها را بدتر افزایش دهد، از این رو انتخاب مهد کودک مسئله بسیار مهمی است.

ویژگی های یک مهد کودک مناسب

ویژگی های یک مهد کودک مناسب

یک مهد کودک استاندارد و مناسب باید فضای کافی و شرایطی داشته باشد که استعداد های کودکان به خوبی در آن شکوفا شود و بتواند  موجب رشد فکری و شخصیتی کودک شود. همچنین مهد کودک ها باید دارای مربیان با تجربه و دلسوز که به کودکان علاقمند هستند متناسب با تعداد کودکان باشد، تا بتوانند ارتباط مناسبی با کودکان برقرار نماید و آن ها را کنترل کنند. این مربیان نیاز است که با نحوه رفتار با کودکان پرخاشگر نیز آشنایی داشته باشند، زیرا قطعا در میان بچه های مهد، کودکانی وجود دارد که دارای رفتارهای پرخاشگرانه هستند. مهد کودکی که چنین شرایطی داشته باشد قطعا می تواند فرصت های بیشتری را برای سازگاری های فردی و اجتماعی کودکان و رشد خلاقیت آن ها فراهم نمایند و آن ها را برای ورود به اجتماع آماده سازد.

تاثیرات مهد کودک بر کودکان پرخاشگر

تاثیر مهد کودک بر کودکان پرخاشگر و سایر کودکان بر هیچکس پوشیده نیست. مهد کودک ها به شرطی که بر اساس ضوابط و قوانین عمل نمایند می توانند امن ترین و بهترین مکان برای رشد و شکل گیری شخصیت کودکان باشد. کودکانی که به مهد کودک می روند در مقایسه با سایر کودکان دارای برخورد اجتماعی تری هستند، وابستگی کمتری نسبت به خانواده دارند و دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند. کودکان با رفتن به مهد کودک همکاری و رقابت با یکدیگر را یاد می گیرند و حتی کودکان پرخاشگر راحت تر می توانند خشم خود را کنترل نمایند و از میزان رفتارهای ناسالم خود بکاهند. بنابراین یکی از راه های درمان کودکان پرخاشگر و بر طرف نمودن اختلال های روانی آن ها فرستادنشان به مهد کودک باشد.

مربیان مهد چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

مربیان مهد چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

کودکان در طول روز و مدت زمان حضور در مهد کودک بخش زیادی از وقت خود را با مربیان مهد می گذرانند، از این رو خصوصیات اخلاقی و رفتاری مربیان مهد کودک بسیار مهم است. در صورتی که نحوه رفتار مربیان مهد با کودکان پرخاشگر مناسب نباشد و مهارت کافی در برخورد با چنین کودکانی نداشته باشند نه تنها رفتارهای تندخویانه کودکان و اختلال های رفتاری آن ها کمتر نمی شود بلکه می تواند افزایش یابد. حتی کودکان آرام و معمولی نیز ممکن است در اثر رفتار نا مناسب مربیان و شرایطی که در میان کودکان و جو مهد کودک ایجاد می شود به کودکانی پرخاشگر تبدیل شوند.

مربیان مهد کودک باید روانشناسان خوبی باشد و بهترین اسباب بازی های مناسب کودکان را تشخیص دهند، همچنین باید بتوانند ارتباط مناسب و دوستانه ای با کودکان برقرار نمایند تا کودک کمتر استرس و اضطراب جدایی از والدین را احساس نماید. مربیان باید بتوانند در حین بازی توانایی ها و استعدادهای کودکان را پرورش دهند و روحیه شادی داشته باشند تا کودکان بیشتر جذب آن ها شوند و به کارهایی که می گویند گوش دهند. بنابراین این یک مربی پیش از آنکه یک مربی مهد کودک باشد باید از نظر رشد شخصیتی، روحی، عاطفی و عقلی در سطح مناسبی قرار داشته باشد، همچنین نیاز است قدرت بیان قوی و شیوا داشته باشد و از جملات انرژی دهنده و مثبت استفاده نمایند. کودکانی که با چنین مربیانی در مهد کودک در ارتباط هستند شخصیت مستقل تری خواهند داشته و دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند در نتیجه در آینده فرد موفق تری خواهند شد.

آیا کودکان را باید به مهد کودک فرستاد یا خیر؟

آیا کودکان را باید به مهد کودک فرستاد یا خیر؟

کودکان با وارد شدن به مهد کودک و برقراری ارتباط با همسن و سالان خود قطعا بهتر می توانند رشد کنند و شخصیت مستقلی خواهند داشت که دیگر مانند گذشته به شدت به خانواده و مادر وابسته نیستند، در نتیجه آمادگی بیشتری برای فرا گیری علم در مدرسه پیدا می کنند. کودکانی که به مهد کودک می روند قدرت تکلم بهتری خواهند داشت، اضطراب کمتر و اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت. حتی کودکان پرخاشگر نیز با قرار گرفتن در محیط مهد کودک بهتر می توانند احساسات و خشم خود را کنترل نمایند و روند بهبود آن ها تسریع می یابد، البته تمامی این موارد بستگی به مهد کودکی که می روند و نحوه رفتار و برخورد مربیان خواهد داشت.

بنابراین می توان گفت بهتر است که برای شکل گیری بهتر شخصیت کودکان آن ها را به مهد کودک بفرستید اما در انتخاب مهد کودک وشرایطی که دارد دقت نمایید تا نتیجه عکسی نداشته باشد.
همچنین در مورد بهترین سن فرستادن کودکان به مهد کودک باید گفت سن 3 سالگی به بالا مناسب ترین سن کودکان برای حضور در مهد کودک و اولین فضای اجتماعی زندگی آن ها است. زیرا کودکان سنین زیر سه سال به شدت به مادر و خانواده وابسته هستند و اگر به هر دلیلی مانند مشغله کاری و ... بخواهند به مهد سپرده شوند می تواند اثرات نامطلوبی بر رفتار و شخصیت آن ها داشته باشند و آن ها را به کودکانی پرخاشگر تبدیل نماید.

بنابراین بهتر است که کودکان را از سه سالگی به بالا به مهد کودک بفرستید و قبل از آن در صورتی که شرایط نگهداری از آن ها را در تمام طول روز نداشتید چند ساعتی آن ها را به خانواده مادر بزرگ یایکی از بستگان بسپارید. سنین کودکی مهم ترین سنین در زندگی تمامی افراد می باشد و در صورتی که افراد دوران کودکی خوب و مناسبی را گذرانده باشند آینده موفق تری خواهند داشت.
 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.