تحریریه سیس نی نی
0 نظر

تاثير فضای مهد کودک بر رفتار کودکان

تاثير فضای مهد کودک بر رفتار کودکان

از آنجا که مشخص شده است که پیش دبستانی تنها در یک مقیاس از سه مورد ممکن است تأثیر مثبت احتمالی داشته باشد

ما در این مقاله به بررسی تأثیرات فضای مهدکودک بر رشد مهارت های یادگیری کودکان، رفتار اخلاقی و شایستگی های اجتماعی آنها می پردازیم. این تحقیق بر روی تأثیر فضای مهدکودک بر روی کودکان انجام شده است. موضوعاتی که در این مقاله برای شما در نظر گرفته شده است، سه جنبه  رفتاری، اجتماعی و شناختی از آموزش مهد کودک را مورد بررسی قرار می دهد.

اگرچه مقالاتی زیاد درباره این موضوع وجود دارد و هر کدام دیدگاه های متفاوتی در مورد این موضوع ارائه می دهند، اما نتایج مطالعات ممکن است به موقعیت یا در مقابل کودکانی که در مهد کودک شرکت می کنند نسبت داده شود. در این مقاله بر تأثیرات مضر پیش دبستانی بر مهارت ها و رفتارهای ارتباطی بچه ها تأکید می کنند و همچنین بر مزایای عملی مهد کودک تأکید می کند و تأثیر مثبت پیش دبستانی بر میزان دستیابی کودکان را بیان می کند. از آنجا که مشخص شده است که پیش دبستانی تنها در یک مقیاس از سه مورد ممکن است تأثیر مثبت احتمالی داشته باشد، تأثیر آن بر کودکان بیشتر منفی تلقی می شود.

آیا مهد کودک ایده خوبی است یا نه؟

از این مقاله می توان نتیجه گرفت که حضور در مهدکودک شرط ضروری رشد بچه ها نیست. این پیشنهاد مطرح شده است که سیستم مهد کودک نیاز به برنامه های بسیار ماهر و مقرون به صرفه دارد که از یک رویکرد فردی برای کودکان استفاده کند. یک راه حل جایگزین به معنای اعزام کودکان به مهدکودک به مدت بیش از سه ساعت در روز و به دنبال آن مراقبت های والدین است.

آیا مهد کودک ایده خوبی است یا نه؟

یک سوال جنجالی که والدین هنگام ورود فرزندانشان از سه تا پنج سالگی با آن مواجه هستند این است که آیا کودکان خود را به مهد کودک بفرستید یا نه. تأثیرات پیش دبستانی بر کودکان یک موضوع بحث برانگیز است. در حالی که برخی والدین مهدکودک را یک تجربه اساسی برای فرزندان خود می دانند، برخی دیگر برای جلوگیری از آن تصمیم گرفتند. به سختی می توان انکار کرد که مهد کودک تأثیر چشمگیری در رشد کودکان دارد. اگر اینطور نبود، والدین فرزندان خود را به مراکز مختلف مراقبت، مهد کودک نمی فرستادند. با ثبت نام بچه ها در یک برنامه پیش دبستانی، والدین انتظار دارند که در تربیت فرزندان از کمک های واجد شرایط استفاده کنند. علاوه بر مراقبت های اساسی روزمره، والدین معمولاً خواستار توسعه صلاحیت اجتماعی بچه ها، ایجاد الگوی رفتار اخلاقی و آمادگی کافی برای مدرسه هستند.

این هنوز یک سوال باز است، اما این که آیا مهد کودک چنین مراقبت هایی را به کودکان ارائه می دهد که آنها را از نظر اجتماعی، اخلاقی و شناختی پرورش می دهد. همه صاحب نظران دیدگاه یکپارچه ای در مورد تأثیر کلی مهد کودک بر روی کودک ارائه نمی دهند بلکه جنبه های مختلف آموزش پیش دبستانی را ارزیابی می کنند.
براساس نتایج بدست آمده از مطالعات، والدین ممکن است نتیجه گیری خود و تصمیم متفکرانه را برای فرستادن بچه ها به مهدکودک انجام دهند. پس از تجزیه و تحلیل میزان مشکلات رفتاری کودکان، شایستگی های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی کودکان در پیش دبستانی، می توان نتیجه گرفت که تأثیر مهدکودک بر رشد کودکان منفی است.

دیده گاه والدین بر تأثیرات فضای مهدکودک بر رشد کودک

امروز والدین با فرستادن فرزندان به مهدکودک، تمایل خود را برای پرورش فرزندان به روشی نشان می دهند که باعث می شود آنها در آینده باهوش، خارج از خانه و موفق باشند. در مهدکودک انتظار می رود متولیان امر نیازهای کودکان کودکان را شناسایی و برآورده سازند. در حالی که والدی غالباً از فرصت ثبت نام فرزندان در یک برنامه معتبر پیش دبستانی، قدردانی می کنند، در قرن نوزدهم فرستادن کودکان به مهدکودک یک انتخاب اجباری بود.

روند شهرنشینی و تمایلات اجتماعی مرتبط با آن، ظهور اولین مهد کودکها در پاسخ به نیاز والدین شاغل را برآورده کرده است. این روزها، والدین فرزندان خود را به مهدکودک ها می فرستند حتی اگر آنها به تنهایی بتوانند بچه های خود را پرورش دهند. خواسته های والدین تغییر کرده است آنها فقط به نگهبان احتیاج ندارند که مراقب فرزندان باشند،  آنها انتظار دارند که با فرستادن کودکان خود به مهد کودک فرزندان خود را آموزش دهند.

تأثیرات فضای مهدکودک بر رشد کودک

طرفداران آموزش جایگزین در خانه، تعجب می کنند که چگونه ممکن است فرزندان خود را به غریبه ها واگذار کنند. با تکیه بر صلاحیت سرپرستان پیش دبستانی بیش از خودشان ممکن است به عنوان تلاش والدین برای فرار از مسئولیت تربیت فرزندانشان تعبیر شود. با توجه به اشکالات مهدکودک، به نظر می رسد که نگرانی در مورد فرستادن بچه ها به مراکز مراقبت وجود دارد. با این وجود تعداد کودکانی که در برنامه های پیش دبستانی ثبت نام کرده اند قابل توجه است. طبق آمار موسسه آمار یونسکو ، تا سال 2005، بیش از صد و سی و دو میلیون کودک در برنامه های مهد کودک در سراسر جهان (2007) ثبت نام کردند. در کشورهایی مانند مجارستان، سودان، هند و فیلیپین، فرستادن بچه ها به مهد کودک ها نه تنها محبو ، بلکه اجباری است.

نگرانی هایی که برای فرستادن بچه ها به مهد کودک وجود دارد

شیوع گسترده سیستم های مراقبت متمرکز باعث نگرانی هایی برای والدین می شود؛ زیرا حضور در مهدکودک عواقب نامطلوب برای کودکان دارد. اول اینکه، حضور در پیش دبستانی تأثیر منفی بر رفتار کودکان دارد. نگرانی والدینی که پس از مراجعه به مهد کودک، "افزایش ناهمواری، دفاعی یا پرخاشگری" فرزندان خود را مشاهده می کنند بی اساس نیست.
طبق آمار موسسه ملی بهداشت کودک و توسعه ایالات متحده ایالات متحده، کودکانی که در مهد کودک ها شرکت می کنند، با مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به کسانی که به مهد کودک نمی روند مواجه هستند.

اهمیت مهد کودک در رشد کودک

مهد کودک امکانات و شرایطی را برای شکل گیری شخصیت سالم ایجاد می کند که از نظر اجتماعی و روحی هوشیار باشد، با اعتماد به نفس و مورد توجه دیگران باشد و برای محیط زیست ارزش قائل باشد.
سلامتی کودک را حفظ و تقویت کرده و رشد عاطفی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و جسمی او را ارتقا می بخشد.

تعدادی از مطالعات دیگر مزایایی را که برنامه های مهد کودک به کودکان ارائه می دهد و چه تأثیرات مثبتی بر کودکان دارد ، شرح داده اند:

  • عملکرد ذهنی بهبود یافته در اوایل کودکی
  • قرار گرفتن دانش علمی بهتر در سال های ابتدایی
  • در دوران نوجوانی، میزان بزهکاری کمتر و میزان بالاتر از فارغ التحصیلی در دوره دبیرستان

اهمیت مهد کودک در رشد کودک

مهد کودک به همان میزانی اهمیت دارد که کار محافظت از کودکان توسط افرادی انجام شود که آموزش مربوطه را دیده باشند و این نکته مهم است که برای شما این اطمینان حاصل شود که مهدکودک ها معلمان را با آموزش های مناسب برای کار با کودکان به کار می گیرند. معلمانی که برای جایگاه خود آموزش دیده اند، درک کاملی از تمام مراحل رشد کودک دارند و می توانند در مراحل اولیه، تغییرات و خصوصیات احتمالی در رشد کودک را تشخیص داده و ارزیابی کنند.

برنامه های مهدکودک برای کودکان خردسال و بزرگتر در نظر گرفته شده است که ابزارهای لازم را برای شناسایی زود هنگام مشکلات فراهم می کند. شناسایی اولیه موفقیت احتمالی مداخله را افزایش داده و زمان لازم برای اصلاح را کاهش می دهد. هرچه زمان پاسخگویی به مشکلات کودک با مشکلات اجتماعی، عاطفی یا رفتاری بیشتر طول بکشد، احتمال تأثیر آنها در بهزیستی کودک بیشتر است. این به نوبه خود می تواند منجر به قلدری کودک شود، طرد کودک توسط همسالان خود را رد کرده و عملکرد دانشگاهی را بدتر کند. معلمان مهد کودک اغلب اولین کسانی هستند که کودکان در معرض خطر را تشخیص می دهند و قادر به تفکیک نیازهای ویژه و تأخیر در توسعه هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.