تحریریه سیس نی نی
0 نظر

هماتوم در بارداری، تشخیص و درمان

هماتوم در بارداری، تشخیص و درمان

بخشی از لکه بینی و یا خونریزی هایی که در دوران بارداری، اتفاق می افتد، هماتوم (لخته خون پشت جفت) نام دارد. این نوع خونریزی که اغلب در اوایل دوران بارداری، مشاهده می شود، بین رحم و جفت تشکیل می شود. هر چند ممکن است این موضوع، شما را دچار خطر جدی نکند؛ اما نیازمند مراقبت های مستمر و مناسبی می باشد. مادران در طول دوره بارداری ممکن است به دلایل مختلفی با خونریزی مواجه شوند؛ اما خونریزی ناشی از هماتوم در بارداری را می توانید، در خونریزی از واژن (به صورت گرفتگی ملایم و یا بدون گرفتگی) و لکه بینی جستجو کنید. آنچه در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم، معرفی هماتوم در بارداری، تشخیص و درمان آن می باشد. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

آیا هماتوم در بارداری خطرناک است؟

بخشی از لکه بینی و یا خونریزی هایی که در دوران بارداری، اتفاق می افتد، هماتوم (لخته خون پشت جفت) نام دارد. این  نوع خونریزی که اغلب در اوایل دوران بارداری، مشاهده می شود، بین رحم و جفت تشکیل می شود. هر چند ممکن است این موضوع، شما را دچار خطر جدی نکند؛ اما نیازمند مراقبت های مستمر و  مناسبی می باشد. مادران در طول دوره بارداری ممکن است به دلایل مختلفی با خونریزی مواجه شوند؛ اما خونریزی ناشی از هماتوم در بارداری را می توانید، در خونریزی از واژن (به صورت گرفتگی ملایم و یا بدون گرفتگی) و لکه بینی جستجو کنید. آنچه در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم، معرفی هماتوم در بارداری، تشخیص و درمان آن می باشد. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

چه عواملی در ایجاد هماتوم در بارداری نقش دارند؟

دلایل متعددی نظیر  بالا بودن سن مادر، بیماری انعقادی، عفونت، روابط جنسی، ضربه به شکم مادر، تغییر گردن رحم، سقط جنین، مصرف بیش از حد دارو در دوره بارداری، افزایش ترشح هورمون، نتایج حاصل از تست واژینال، حاملگی خارج از رحم، بارداری مولار، در ایجاد هماتوم در بارداری موثر هستند. در صورت مشاهده هماتوم، مادر می بایست زیر نظر پزشک این موارد را با جدیت کنترل نمایند تا باعث آسیب به وی و جنین نگردد. همچنین با اشراف به این موضوع از عواملی که این بیماری را تشدید می کند خودداری کنید.

هماتودرم بارداری

هماتوم تا چه میزان می تواند به جنین آسیب برساند؟

میزان آسیب هماتوم به جنین موضوع نگران کننده و دغدغه ای ست که ذهن مادران باردار را درگیر می کند. در پاسخ به این سوال باید گفت این نوع خونریزی تا پایان دوره بارداری شما را همراهی نمی کند و می توان گفت تشخیص هماتوم در بارداری، اغلب در اواخر سه ماهه اول و یا اوایل سه ماهه دوم امکان پذیر خواهد بود چرا که پس از آن رفته رفته از بین می رود در نتیجه برای جنین خطرناک نخواهد بود. البته میزان ماندگاری این بیماری به شرایط جسمی مادر و مراقبت های وی در دوره بارداری بستگی دارد و این موضوع موجب نمی گردد که مادر مراقبت های حین بارداری را رعایت نکند.

انواع هماتوم در بارداری کدامند؟

در واقع هماتوم در بارداری به دو صورت خفیف و شدید وجود دارد.

  1. هماتوم نوع خفیف: در این نوع هماتوم خونریزی به گونه ای ست که باعث جدا شدن بخشی از جفت می شود. حال آنکه جفتِ در حال رشد، به رحم متصل می باشد. 
  2. هماتوم نوع شدید: بروز این نوع هماتوم خطرناک است؛ چرا که نیمی از جفت از آندومتر جدا می شود. در چنین مواقعی از آنجا که این نوع خونریزی، به رحم فشار وارد می کند، منجر به بروز سقط جنین می شود. تشخیص هماتوم در بارداری در نوع شدید آن مشکل است و این موضوع و خطر ناشی از بروز آن، سلامت مادر و جنین را تهدید می کند.

مطالعه مطلبی دیگر: آشنایی با تست های آمادگی بارداری


چگونه هماتوم در بارداری را تشخیص دهیم؟

تشخیص هماتوم در بارداری که از آن به عنوان ساب کرونیک نیز یاد می شود، با انجام اقدامات اولیه نظیر انجام آزمایش و معاینه، و هم چنین اقدامات ثانویه نظیر اسکن و سونوگرافی امکان پذیر می باشد که توسط پزشک معالج صورت می گیرد.

  • پزشک معالج  به منظور تشخیص نوع خونریزی، انجام معاینه و آزمایش های مستمر را برای بیمار را تجویز خواهد کرد.
  • پزشک معالج به منظور تعیین محل و اندازه لخته خون (ساب کرونیک) از اسکن شکمی استفاده خواهد کرد.
  • پزشک معالج به منظور تعیین محل تجمع خون و میزان صدمه به جفت، سونوگرافی واژینال را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

مقابله با هماتودرم

روش های مقابله و درمان هماتوم چیست؟

دوره بارداری نیازمند مراقبت های ویژه ای ست به خصوص اگر پزشک، هماتوم در بارداری برای شما تشخیص داده شده باشد، این مراقبت و حساسیت دو چندان می شود. در زیر به برخی از این مراقبت ها و روش های درمان هماتوم در بارداری اشاره می کنیم:

  1. به طور منظم تحت نظر پزشک باشید و تغییرات بوجود آمده در بدن تان را به صورت کامل به او گزارش دهید. یادتان باشد موارد و نکاتی را که به پزشک اعلام می کنید، ضمانتی برای طی کردن دوره بارداری شما خواهد بود.
  2. از آنجا که یکی از عوامل بروز هماتوم در بارداری، مقاربت می باشد، توصیه می شود از برقراری ارتباط جنسی خودداری کنید.
  3. عدم تعادل در هورمون را می بایست با مصرف مواد غذایی و یا مکمل های دارویی کنترل کرده و به تعادل برسانید. این مشکل را می توانید از طریق مصرف مواد دارویی حاوی دیدروژسترون و هورمون پروژسترون بر طرف نمایید.
  4. بهترین درمان برای شما می تواند استراحت باشد. هم چنین پرهیز از فعالیت های سریع و حمل وسایل را نیز مد نظر قرار دهید.
  5. تغذیه مناسبی داشته باشید. نوشیدن آب به میزان کافی و مصرف غذاهای فیبر دار در راستای جلوگیری از یبوست، توصیه می شود.

شاید براتان مفید باشد: مراقبت های قبل از بارداری و مراقبت های بعد از زایمان


خون اطراف کیسه جنین را هماتوم کوریونیک می نامند و این اصطلاح به معنای تجمع خون بین پوشش رحم و جفت (غشا fet جنین) است که حاوی جنین است و یا ممکن است در زیر کیسه جفت تجمع خون ایجاد شود و هماتوم جفتی می تواند باعث خونریزی سبک یا ظهور لکه های خون در لباس شود.

هماتوم در بارداری با خونریزی

هماتوم جفتی داخلی و در اکثر موارد خود به خود از بین می رود و بارداری بدون هیچ مشکلی به روشی سالم ادامه می یابد اما از آنجا که خونریزی یا لخته شدن ممکن است در موارد نادری مشکل ایجاد کند ، بنابراین همه موارد هماتوم جفتی کنترل می شود و هماتوم جفتی تقریباً ایجاد می شود 1٪ از حاملگی ها و این وضعیت بیشتر در زنانی اتفاق می افتد که از طریق IVF باردار شده اند .

هماتوم جفتی یکی از دلایل اصلی خونریزی در سه ماهه اول است و اغلب در حاملگی های بدون عارضه رخ می دهد

دلایل ایجاد خون در اطراف کیسه بارداری چیست؟

هماتوم جفتی در نتیجه جدا شدن جفت از محل کاشت تخمک اصلی اتفاق می افتد و به این حالت هماتوم یا خونریزی گفته می شود و بر غشای جفت اثر می گذارد و تومور جفتی باعث ایجاد کیست دیگری در بین جفت و پوشش رحم می شود و ممکن است باعث ایجاد لخته و ایجاد لخته شود. اندازه این تومور از زن دیگر متفاوت را به زن، و کیست های کوچک در حال توسعه نسبت کیست های بزرگ شایع تر است، در حالی که کیست های بزرگ باعث بیشتر خونریزی از کیست های کوچک.

علائم خون در اطراف کیسه بارداری چیست؟

هماتوم جفتی یکی از دلایل خونریزی در دوران بارداری است و هنوز دلیل دقیق ایجاد آن مشخص نیست ، اما فقط باعث ایجاد لکه های خونی نمی شود و لکه ها به عنوان چند قطره خون شناخته می شوند و لکه های خونی تقریباً در 15-25٪ از زنان باردار در طی دوره سه ماهه اول بارداری، زنان و ممکن است لکه های خون در هر مرحله از حاملگی تجربه و همچنین، و علل لکه های خون ممکن است شامل موارد زیر است
کاشت تخمک بارور شده به دیواره رحم
گشاد شدن رحم
مقاربت جنسی
سطح هورمون ها را افزایش دهید
تغییراتی در دهانه رحم ، مانند ایجاد پولیپ در دهانه رحم
قرار گرفتن در معرض معاینه واژن

خوب است که هنگام بروز لکه های خون در دوران بارداری به پزشک اطلاع دهید اما لکه های خون کاملاً با خونریزی واژن متفاوت است زیرا خونریزی واژن بیش از چند قطره خون است و ممکن است باعث شود لباس زیر با خون خیس بخورد و خونریزی اغلب سایر شرایط را به طور کامل نشان می دهد و خونریزی نشانه آن است.

هماتوم جفتی ممکن است باعث خونریزی نشود و تا زمانی که معاینه سونوگرافی توسط پزشک انجام نشود کشف نمی شود. خونریزی شدید از واژن می تواند شرایط دیگری غیر از هماتوم جفتی را نشان دهد مانند:
حاملگی خارج رحمی
حاملگی خارج رحمی در نتیجه لقاح تخم مرغ در خارج از رحم رخ می دهد.
سقط جنین بارداری مولار
سقط جنین بارداری مولار یک بیماری نادر است که باعث می شود یک توده بافت در داخل رحم ایجاد شود.
پارگی رحم
جدا شدن جفت از رحم

زایمان زودرس که قبل از هفته سی و هفتم بارداری اتفاق می افتد
این دلایل جدی تر خونریزی واژینال اغلب با علائم دیگری مانند درد شدید شکم و سرگیجه همراه است.

درمان خون در اطراف کیسه جنین چیست؟

هنگامی که یک هماتوم جفتی است که باعث خونریزی واژینال، دکتر به احتمال زیاد درمان شروع به جلوگیری از سقط جنین . گزینه های درمان اغلب شامل استفاده از پروژسترون و دیدروژسترون وقتی هماتوم جفتی بزرگ است، به شرح زیر است توصیه می شود.

  • در رختخواب بمان
  • از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید
  • از رابطه جنسی خودداری کنید
  • از ورزش شدید خودداری کنید

آیا وجود خون در اطراف کیسه جنین عوارضی دارد؟

هماتوم جفتی معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند ، با این حال تحقیقات نشان می دهد که می تواند عوارضی مانند زایمان زودرس، از دست دادن بارداری، جدا شدن جفت که از عوارض شدید جفت از دیواره رحم است.

نتیجه گیری:
شاید هماتوم در بارداری خیلی شایع نباشد اما با وجود حساسیت شدید دوره بارداری، گاهی مادر دچار خونریزی های نا معلومی می شود که ممکن است نیازمند تشخیص و درمان هماتوم در بارداری باشد. در صورت مشاهده، موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا با برنامه پزشکی و ورزشی سالم، این مشکل در همان اوایل دوره بارداری از بین برود در غیر این صورت نوع خفیف را پشت سر گذاشته و به نوع شدید آن منتهی می شود. بنابراین  بیمار می بایست ضمن رعایت توصیه های بهداشتی پزشک معالج، استراحت و تغذیه مناسبی نیز داشته باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید
0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.